Tabudöntő adatbázis

Önkéntesek munkájából épül az az átfogó adatbázis, amelyből kiderülhet, mire költünk évi több mint ezermilliárd forintnyi közpénzt. Nyolcvanezer közbeszerzési eljárás és mintegy 150 ezer szerződés rendszerezésével kutatók hozzák létre a Magyar Közbeszerzési Adatbázist. S bár nehezen gyűlik össze a folytatáshoz szükséges tizenötmillió forint, az adatbázis máris kényes, tudományos igényű adatokkal szolgál a hazai korrupció természetéről. KRUG EMÍLIA írása.

2013. március 29., 12:12

1200-1800 milliárd forint. Évente ennyi közpénzt költünk el. És ennyiről nem tudjuk pontosan megmondani, mire ment, és megérte-e. Miközben például Chilében bárki böngészhet az ottani közbeszerzési hatóság weboldalán, és rendszerezett formában letöltheti a közbeszerzések adatait, idehaza érdeklődő állampolgár és kutató egyaránt sötétben tapogatózik.

Pedig a megoldás pofonegyszerű: online elérhető, egyetlen kattintással letölthető, Excel-táblába rendezett adatbázis kell. Ezen dolgozik harminc hónapja a Budapesti Corvinus Egyetem Szociológia és Társadalompolitika Intézetének Korrupciókutató Központja. 80 ezer közbeszerzési eljárás és körülbelül 150 ezer szerződés rendszerezésével létrehozzák a Makabot, a Magyar Közbeszerzési Adatbázist. S hogy miért csak tizenhét évvel a közbeszerzési törvény elfogadása után lesz ilyenünk, ráadásul kutatók önszorgalmából, nem pedig állami elhatározásból? Tóth István János, a Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpontja Közgazdaság-tudományi Intézetének tudományos főmunkatársa, a központ társigazgatója kulturális deficitről beszél.


– A magyar államigazgatásból sok területen hiányzik a tényekre alapozott gondolkodás és az adatok tisztelete. Ezért a precíz adatbázis-építést sok esetben nem is tartják fontosnak. Olyan technológiai megoldásokat használnak, amelyek még az internetkorszak előttiek. Szemléletváltás kell az adatok kezelésében ahhoz, hogy megbízható állításokat tehessünk a közbeszerzésekről, illetve tágabb értelemben: a kormányzat hatékonyságáról. Most a politikusok sokszor úgy érvelnek, mint a 19. században. „Járva az országot ezt hallottam, azt mondták nekem, ilyen-olyan tapasztalatokat szereztem...” A közbeszerzési tanács a 2000-es évek elején igen korszerűtlen módszereket alkalmazott a közbeszerzési adatok nyilvántartására, és ma sem a legmodernebb szemlélet szerint dolgozik. Pedig vannak jó példák is: az adóhatóságnak és az államkincstárnak profi adatbázisa, informatikai rendszere van.

S hogy melyek a kőkorszaki technológiák? Kezdetben vala a papiros. Értsd, 1996, az első közbeszerzési törvény elfogadása után. Akkoriban, ’98-ig, tíz évvel a személyi számítógépek elterjedése után csak papíron dokumentálták a közbeszerzéseket. A források megvannak, a Korrupciókutató Központ digitalizálja is őket – lassan, apránként, ahogy kerül rá pénz. 1998 és 2004 között az adatokat már számítógépen rögzítették, ám szöveges fájlokban, nem kereshető táblázatokban. Ezen adatok rendszerezését szintúgy a központ végzi. 2005-től a helyzet fokozatosan javul, az információkat a hatóság igyekszik rendszerezetten tárolni, ám javítanivaló itt is akad bőven.

– Annál több a hiba, minél több adatot vihet be szabadon maga a felhasználó. Például ha egy állami intézmény közbeszerzést akar kiírni, akkor be kell lépnie a hatóság honlapjára, és kitöltenie a rubrikákat. Ki ő? Az 5. kerületi bölcsőde? Vagy az V. kerületi? Amelyik hol így, hol úgy nevezi magát, máris összehasonlíthatatlanná teszi az adatbázist. Vagy: a közbeszerzés összegét számmal kell megadni, de a rendszer nem jelez hibát, ha valaki betűvel írja be. Más 2011 helyett 1011-et ír, euró helyett pedig véletlenül ír font a pénznem. A hatóság mintegy 200 millió forintért kifejlesztett közbeszerzési adatbázisa hemzseg az ilyen hibáktól.

Ezért rosszul kutatható, nem hatékony forrás. Első körben a Makab alkotói az adatbázis egy kis szeletét tették bárki számára elérhetővé. 32 384 szerződést dolgoztak fel 2010–2011-ből hétféle mutató, például a hirdetmény iktatószáma, a közzététel dátuma, az ajánlatkérő, a nyertes neve (a konzorciumtagokkal együtt) és a nettó teljes szerződéses összeg alapján. Ám e hét mutató mellé jön még 651 jellemző – így lesz aprólékos részletességgel feltérképezhető és összehasonlítható valamennyi közbeszerzés. Másfelől pedig előre jelezhető a korrupció.

Tóth István János úgy számol, évente akár ezermilliárd forintot is elérhet a korrupcióból származó jóléti veszteség. Ami nem csupán az egyszer fizetett kenőpénzt jelenti. Hiszen ha csúszik a boríték, mindenkinek jól kell járnia, így a 10-15 százalékos megvesztegetési díj akár nagyságrendekkel komolyabb túlárazáshoz vezethet. Viszont egy részletes adatbázis sokféle korrupciós indikátort kimutathat, olyanokat, amelyek együttesen növelik a visszaélés lehetőségét. Gyanúra adhat okot például, ha egy közbeszerzésen zárt az eljárás, csak egyetlen induló van, ha a kiírástól az eredményhirdetésig eltelt idő az átlagosnál rövidebb, vagy ha a kiíró sokszor ejt hibát, gyakori ellene a jogorvoslat. Az így kapott korrupciós kockázati index megmutatja, melyek a leginkább visszaélésre hajlamos közintézmények, pályázók, piacok, de akár városok vagy régiók „fertőzöttségét” is láthatóvá teszi. S ezáltal azt is: hol és mit kell változtatni, akár alaposabban ellenőrizni.

Bár a központ egyelőre az adatok mintegy ötödét dolgozta fel, máris fontos, eddig tudományosan nem vizsgált összefüggésekre talált megerősítést.

Az egyik ilyen, hogy a közbeszerzések száma a politikai ciklusokhoz igazodik, vagyis választási években mindig emelkedik a számuk. Például míg 2010-ben 11 522 közbeszerzés zárult le 1735–1897 milliárd értékben, 2011-ben csupán 9604 eljárás végződött eredményesen. Beszédes a nyílt eljárások aránya is: ez 2010-ben 53,8 százalék, 2011-ben 48 százalék volt. Vagyis az eljárások majd felében a választó számára titkolt módon jut közpénz egy-egy cégnek. Adataik azt is megmutatják: a kormányváltást követően jelentősen nőtt a verseny nélkül (egyetlen ajánlattal) létrejött szerződések értékének aránya az összes szerződésen belül. Míg 2010 első öt hónapjában ez az arány 39,9 százalék volt, 2010 augusztusa után már 47,8.

A központ legújabb jelentése még érdekesebb. 78 ezer szerződés és csaknem 4000 vállalkozás adatainak elemzése alapján megfigyelték a közbeszerzésen nyertes vállalatok a közbeszerzési piacon való részesedésének és a politikai széljárás változásainak összefüggéseit. Az eredmény nem meglepő. 2009-ben a közbeszerzési top 30 együttesen a közbeszerzési piac harmadát birtokolta, 2011 második felére már csak 7 százalékát. Az új top 30 részesedése viszont a korábbi 9,3 százalékról 27 százalékra ugrott. Az élmezőny hat céget leszámítva megváltozott. Közülük öt építőipari: a Duna Aszfalt Kft., a Közgép Építő és Fémszerkezetgyártó Zrt., a SADE-Magyarország Mélyépítő Kft., a Strabag MML Kft. és a Swietelsky Magyarország Kft. Vagyis a kormányváltás előtt, illetve után a legnagyobb nyertes 30-30 cég négyötöde kicserélődött, a két csoport szimmetrikusan vesztett és nyert piacot.

– Építőipari cégeknél elképzelhető, hogy azért tudnak jól teljesíteni, mert eleve ez a piac adja az összes beruházás több mint felét, s kevés szóba jöhető szereplő akad a megaprojekteknél – teszi hozzá Tóth István János. – Lehetséges az is, hogy tényleg ők a legjobbak. Elemzésünk alapján ugyanakkor feltételezhető, hogy a közbeszerzéseken legtöbb pénzt elnyerő harminc cég a piac harmadát nyeri akkor, ha politikai kapcsolatai egyben kormányzóerők, s csak kevesebb mint tizedét, ha ellenzékiek. Ennek alapján az is lehetséges, hogy a mindig befutó hat cég mindkét oldallal jó kapcsolatokat ápol, s egyszer az egyiket, máskor a másikat kamatoztatja.
A Makab számára tehát nincs tabu. A nyertes vállalatok tulajdonosairól és vezető tisztségviselőiről is vannak nyilvános forrásokból, például cégjegyzékből származó adataik, amelyek összevethetők a politikai tisztséget betöltők listáival. Így gyerekjáték lesz kimutatni, mely párttagnak, országgyűlési képviselőnek éppen kivel van közös cége, melyikük ül felügyelőbizottságban, s a vállalkozásnak miképp viszi fel a Jóisten a dolgát – szép sorjában elnyert közbeszerzések formájában – egy kormányváltást követően.

A módszer tehát adott. A központ munkatársai – köztük jogászok, fejlesztők, programozó matematikusok – közül többen önkéntes munkában végzik a feladatot, bért nem vesznek fel érte. Eddig körülbelül tizenötmillió forintot emésztett fel az adatbázis-építés, és pályáznak folyamatosan. A fejlesztés iránt több uniós intézmény is érdeklődik.

Idehaza azonban kisebb figyelem övezi a munkát. Biztosan véletlenül. Pedig abból az évi 1200 milliárdból futná.