A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2012 tavaszán széles körű felmérést kezdeményezett a lakosság körében, amely egyrészt azt vizsgálta, hogy a fogyasztók milyen konkrét, biztonsághoz köthető tudással rendelkeznek a különféle fizetési megoldások esetében (elsősorban elektronikus megoldások), másrészt pedig azzal foglalkozott, hogy milyen a potenciális használók hozzáállása (attitűdje) ezekhez a megoldásokhoz. A kutatás egyik célja annak a felmérése volt, hogy amennyiben nem használják az elektronikus fizetési megoldásokat, akkor annak mi az oka, és az okok között szerepelnek-e biztonsághoz kötődő elvárások – írta a
Pénzcentrum.hu.Még mindig a sárga csekk...
Az elemzés egyik legfontosabb következtetése, hogy elsősorban nem biztonsági okai vannak a korszerűbb, elektronikus fizetési megoldások kevésbé intenzív használatának. A fizetési megoldásokkal kapcsolatos biztonságérzet elsősorban az ismertséggel van kapcsolatban, az egyes fizetési megoldások biztonságának megkérdőjelezése általában ismerethiányból fakad.
Ezt úgy is értelmezhetjük, hogy a magyar fogyasztók azokat a megoldásokat tartják biztonságosabbnak, amelyeket ismernek és használnak, amelyeket nem ismernek, és kevésbé használnak, azok biztonságosságát is alacsonyabb szintre értékelik. Így -az MNB szakértőinek megállapítása szerint- a készpénzmentes elektronikus fizetési megoldások intenzívebb használatát elsősorban a hozzájuk kapcsolódó ismeretek bővítésével lehet elérni, ezzel együtt pedig a használók biztonságérzete is magasabb lesz.
A lakosság fizetési megoldásokkal kapcsolatos ismereteit nézve
elmondható, hogy van még tere ezek bővítésének, ami az ezzel
foglalkozó, illetve a pénzforgalomban érdekelt szakemberekre,
intézményekre sok feladatot ró. A felmérés rávilágított, hogy a
fizetési megoldásokkal kapcsolatos ismeretek átadását a lakosság
túlnyomó része saját számlavezető bankjától várja. A felmérés másik
tanulsága, hogy a személyes jó példa, a véleményformálók hatása
ösztönöz a használatra. Azaz ha a fogyasztók használják az egyes
fizetési megoldásokat, vannak ismereteik, gyakorlati tapasztalataik
róluk, és ezeket az ismereteket, tapasztalatokat átadják egymásnak,
akkor ezzel intenzívebbé válik a használatuk is. A készpénzmentes,
elektronikus fizetési megoldások használata tehát akkor növelhető,
ha az emberek ismereteit − ideértve a biztonságról szóló
ismereteket is − bővítjük, valamint használatukhoz valamilyen
személyes előny is kapcsolódik.
Azért a kártyás fizetés sem áll olyan rosszul
A bankkártyáról a megkérdezettek 64 százaléka gondolja úgy, hogy nagyon biztonságosnak vagy inkább biztonságosnak tekinthető fizetési megoldás. Mindössze 7 százalék véli úgy, hogy egyáltalán nem vagy inkább nem biztonságos fizetési megoldás a bankkártya. A válaszadók a bankkártyás műveletek közül a legbiztonságosabbnak az ATM -es készpénzfelvételt tartják, ezt követi a vásárlás belföldön, ill. külföldön. A legkevésbé biztonságosnak az érintésmentes fizetést tartják,, ezt megelőzi az internetes használat és a készpénzfelvétel külföldön.
A felmérésben részt vevők 6 százaléka állította, hogy őt vagy ismerősét érte már anyagi kár a bankkártyahasználat során. Az internetes átutalásoknál ez az arány 3 százalék, a többi elektronikus fizetési megoldás használata során pedig 1 százalék.