Megbüntette a Magyar Nemzeti Bank a kormányközelivé vált MKB bankot, mert nem volt ingyenes a havi két készpénzkivétel

2020. június 16., 14:16

Szerző:

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 7 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki az Magyar Kereskedelmi Bankra (MKB) a díj- és költségmentes készpénzfelvétel biztosítására vonatkozó jogszabályi rendelkezés megsértése miatt. A hitelintézet a károsult fogyasztók jórészének többletköltségét – már az erre vonatkozó jegybanki kötelezés előtt – visszafizette.

Az MNB hivatalból fogyasztóvédelmi célvizsgálatot folytatott az MKB Bank Nyrt.-nél, a 2018. július 5-től a 2019. február 28-ig terjedő időszakot áttekintve. A jegybank azt ellenőrizte, hogy a hitelintézet megfelelően biztosította-e a vizsgált időszakban a fogyasztók számára, hogy belföldi bankjegykiadó automatából (ATM), havonta két alkalommal – összesen – legfeljebb 150 ezer forintnyi készpénzt díj- és költségmentesen vehessenek fel, a pénzforgalmi törvény előírásának megfelelően. Több fogyasztói bejelentés is érkezett ugyanis arról, hogy az MKB Bank nem biztosítja e lehetőséget.

A vizsgálat feltárta, hogy

az MKB-nál az adott időszakban rendszertechnikai hibák merültek fel.

Emiatt nem tudta biztosítani az ingyenes készpénzfelvétel lehetőségét valamennyi, előzőleg erre vonatkozó nyilatkozatot tevő lakossági ügyfele részére.

Mindezek miatt az MNB ma publikált határozatában

felhívta az MKB-t arra, hogy mindenkor tartsa be a díj- és költségmentes készpénzfelvétel biztosítására vonatkozó jogszabályi rendelkezést.

Kötelezte továbbá, hogy az érintett fogyasztók számára térítse vissza a készpénzfelvétel után jogsértő módon felszámított és a vizsgálat lezárásáig még vissza nem fizetett díjat, költséget, s ennek megtörténtéről a határozat kézhezvételétől számított 60 napon belül tájékoztassa a jegybankot. Az MNB a jogsértés miatt 7 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabott a hitelintézetre.

A bírságösszeg meghatározásakor az MNB figyelembe vette, hogy az MKB a jogsértést csaknem 1500 fogyasztó sérelmére valósította meg, továbbá, hogy a díj- és költségmentes készpénzfelvétel korlátozott lehetőségét rendszertechnikai hibák okozták. Az MNB enyhítő körülményként értékelte, hogy az MKB Bank már a vizsgálat megkezdése előtt két rendszertechnikai hibát kijavított és az érintett fogyasztók többségének visszafizette a költségeit.

A fogyasztóknak okozott anyagi kár 90 százaléka így már hatósági kötelezés nélkül megtérült.

Arról, hogy milyen kormányközeli körök mozgolódnak az MKB Bank körül, itt írtunk bővebben: