Iszonyú drága lesz a Budapest–Belgrád-vasútvonal

650-700 milliárd forintba kerülhet a Budapest–Belgrád-vasútvonal fejlesztése, a beruházás valószínűleg soha nem fog megtérülni, ráadásul az EU korrupciógyanú miatt vizsgálja a finanszírozáshoz felvett kínai hitel körülményeit.

2016. november 4., 11:46

A Magyar Nemzet szerint a legjobb esetben is százmilliárdos kamattal kell számolni annak a 467,5 milliárd forintos hitelnek kapcsán, amelyet a tervek szerint a kínai Eximbank fog folyósítani a kínai beruházásban megvalósítandó Budapest-Belgrád-vasútvonal felújítására.

A Magyar Nemzet kormányközeli forrásból úgy értesült, hogy egy körülbelül egy évvel ezelőtt született, ám nyilvánosságra eddig nem hozott kormányhatározat rögzítette az óriásberuházás finanszírozásával kapcsolatos terveket: eszerint a főváros és a szerb-magyar határ közötti vasúti fejlesztést 85 százalékban húszéves futamidejű, Kína által nyújtott kölcsönből fedezné az állam.

© stock.tookapic.com © stock.tookapic.com

Csakhogy a beruházás kezdeti, 472 milliárd forintra becsült összege időközben felkúszott 550 milliárdra. A lap számításai szerint – ha ez az összeg tovább nem emelkedik – a vasútvonal akkor is mintegy 700 milliárd forintba fog kerülni a magyar adófizetőknek.

A fejlesztés egyébként 160 kilométernyi vasúti pályát érintene, amelyet a jelenlegi egy vágánnyal szemben kétvágányúvá alakítanának. A felújítás a fenti összeggel számolva kilométerenként 4,3 milliárd forintba kerülne. A kormány a Magyar Nemzet többszöri megkeresésére sem hozta nyilvánosságra a beruházás megvalósíthatósági tanulmányát.

Az Európai Bizottság májusban elindította a beruházást blokkoló kötelezettségszegési eljárás előkészületeit. A Magyar Nemzet információi szerint korrupció gyanúja vetődött fel, a tendereztetés hiánya miatt, illetve az sem tisztázott, milyen szerepe van a MÁV-nak a kivitelezést vállaló kínai-magyar konzorciumban.