Nem teszek hűségesküt Vidnyánszkyékra – Kende János a tanköztársaság esélyeiről

2020. október 21. 08:45 - szerző: Sándor Zsuzsanna

Nem találta aggályosnak a Magyar Operatőrök Társaságának elnöksége és etikai bizottsága, hogy egyik elnökségi tagjuk, Novák Emil elvállalta az SZFE rektorhelyettesi pozícióját. Tiltakozásként sok neves operatőr lépett ki a szervezetből. Egyikük, a Kossuth-díjas Kende János huszonöt éve tanít a színművészetin. És nem sok jót remél a jövőtől.

Az interjú előtt jelent meg az SZFE vezetőinek közleménye, amely szerint a tanköztársaságot befejezettnek tekintik. Amennyiben mégis folytatják, „úgy az SZFE azt immár az egyetem keretein kívül működő, magánkezdeményezésű szerveződésnek tekinti”. Ön szerint mit jelent ez?

Magánszerveződésnek tekintenek minket, miközben a minisztérium adta át az egyetem tulajdonjogait egy magánalapítványnak, amelyet közpénzből finanszíroznak, viszont nem érvényesek rá az állami iskolákra vonatkozó jogszabályok, például a felsőoktatási törvény. Ez számomra értelmezhetetlen.

Ha a lázadó diákokat magánszerveződéssé nyilvánítják, mondhatják azt is: jogcím nélkül tartózkodnak az épületben. Rendőri erővel is utcára lehetne őket tenni?

Nem lehet. Sokan fizetnek tanulmányi díjat, joguk van itt lenni és tanulni.

Fotó: Merész Márton

Mégis arra köteleznek mindenkit, hogy egyenként nyilatkozzon arról: együttműködik-e az SZFE vezetésével vagy sem.

Utoljára 1956-ban volt arra példa, hogy hűségnyilatkozatot kellett tenni – akkor a Kádár-rendszerre. Csomó cégnél is megfenyegették a dolgozókat: aki nem ír alá, azt elbocsátják. Visszatértünk az ötvenes évekbe, bár ma már nem végeznek ki, legfeljebb porig aláznak és jogtalanságok sorozatát követik el. Én természetesen nem írok alá semmiféle nyilatkozatot. Egyéves érvényes szerződésem van az SZFE-vel, és ebben nem szerepel, hogy hűségesküt kell tennem Vidnyánszkyékra. Mint ahogyan a hallgatók egyetemi esküjében sem volt ez benne. Szarka Gábor kancellár az intézmény gazdálkodásáért felel, nem tudom, milyen alapon rendelkezik ő más ügyekben. Utasított arra is, hogy kép- és hangfelvételeket csakis a műtermekben lehet csinálni. Én huszonöt éve tanítok itt, és állandóan fényképeztem az iskola életét. Ezentúl megtiltják nekem? Szarka ezredesnek fogalma sincs arról, hogyan működik egy művészeti egyetem.

Talán nem is érdekli őket, hiszen meg akarják vonni a tanköztársaság infrastrukturális anyagi támogatását is.

Az internetet már ki is kapcsolták, holott a kollégisták fizettek érte. Évek óta folyamatosan forrásokat vonnak el az egyetemtől. Én azelőtt az NKA filmes kollégiumának elnöke voltam, és mind a MOME-nak, mind az SZFE-nek évente 10-12 millió forintot adtunk vizsgafilmekre. Majd 2018-ban Lajos Tamás operatőr-producert kinevezték a filmes kollégium vezetőjének. Javasoltam neki, hogy a vizsgafilmek támogatását folytatni kellene, mire azt felelte: az NKA-nak nem dolga iskolákat finanszírozni. Ezután kiléptem a szervezetből. És Lajos Tamás, aki ennyi felelősséget érzett a felsőoktatás iránt, most az SZFE kuratóriumának tagja.

A kancellár azt is bejelentette, egy alternatív helyre viszik át az adminisztrációt majd az oktatást is. Csakhogy a filmes képzés nagyon költséges, berendeznek majd egy másik műtermet, mindent megdupláznak?

Ez lenne a legkisebb gond: hét éve tanítok egy rosszul felszerelt, mocskos műteremben. Azelőtt a Horánszky utcában volt a helyünk, de azt elvettek az SZFE-től, és nem adtak helyette másikat. Én intéztem el, hogy megkapjuk a Mafilm kazánházát, azt alakítottuk át műteremmé, a díszleteket is átvitettük. Néha elönt minket a víz. Az SZFE vezetése persze vehet vagy bérelhet horribilis áron korszerű műtermet, csak kérdés, ki fog ott tanulni és tanítani.

Talán Vidnyánszy Attila kuratóriumi elnök, mert neki a filmezésre is van kapacitása. II. Rákóczi Ferencről tervez tévéjáték-sorozatot, és a fejlesztésére már meg is kapta a Nemzeti Filmintézet támogatását.

Vidnyánszky eddig egy filmet rendezett, a Szarvassá változott fiút, amely annyira rossz volt, hogy azonnal megbukott. Hobóról is akart forgatni, hosszan beszélgettünk erről, de butaságokat mondott. Ő nem ért a filmhez. Amúgy szerettem volna vele most újra találkozni és beszélgetni az SZFE-ről. Bíztam abban, hogy érdemes lenne szót váltani, hogy halljon más véleményt is. De amikor kinevezte Novák Emilt rektorhelyettesnek, lemondtam a találkozót.

Miért, mi a baja Novák Emillel? Ezer éve kollégák…

Nem vagyunk kollégák, én operatőr vagyok.

Fotó: Merész Márton

Ő is az: Balázs Béla-díjas operatőr.

Az én szememben ő egy karrierista, aki minden rendszerben remekül tudott helyezkedni. Amikor Vajnát kinevezték a Nemzeti Filmalap élére, a Tarr Béla vezette Magyar Filmművészek Szövetsége tiltakozott a szakma antidemokratikus centralizálása ellen. Vajna ezért fel akarta számolni a szövetséget, és létrehozni helyette a Magyar Filmakadémiát. Egyetlen embert talált, aki hajlandó volt ezt végrehajtani: Novák Emilt. Ő meg is alapította a filmakadémiát, amelynek rögtön az elnöke is lett. Csomó támogatást kaptak, nem tudom, mire. Addig ugyanis a Magyar Filmművészek Szövetsége rendezte meg évente a Magyar Filmszemlét, amire rengeteg külföldi újságíró és filmes szakember jött el, és vitték a hírét a hazai filmeknek. Vajnáék megszüntették a filmszemlét, helyette lett a Magyar Filmhét, amit a filmakadémia szervez Novák Emil irányításával. Oscar-gálaszerű díjátadója van, de külföldről senki nem jön el, mert a kutyát sem érdekli.

Novák ugyanolyan megosztó figura a filmesek közt, mint Vidnyánszky a színházi szakmában?

Nem hasonlítanám őket össze. Vidnyánszkyról bármit is gondolunk, ő egy nagy tudású rendező. Novák más kvalitás. De hogy a jellemét bemutassam, elmondok vele kapcsolatban egy történetet. Korábban én voltam a Magyar Operatőrök Társaságának (HSC) elnöke. A soros elnökválasztásra készültünk 2017-ben. Rajtam kívül Novák Emil és Koltai Lajos elnökségi tagok is ott voltak, meg a többi operatőr. Amikor elkezdődött a szavazás, Novák Emil elővett egy csomó meghatalmazást olyan tagoktól, akik nem jöttek el, de a nevükben ő szavazott. Így váltottak le engem, és új elnöknek megválasztották Koltai Lajost, és az egyik elnökségi tagnak Novák Emilt.

Ez szabályos választás volt?

Az akkori szabályok szerint igen, de azért furcsa, hogy olyanok szavaztak, akik ott se voltak. Nem tudom, mire adtak meghatalmazást. Most szeptemberben is volt elnökválasztásunk. Összesen négy operatőr jött el, ami az érdeklődés szinte teljes hiányát jelzi. A meghívóban az is szerepelt, hogy a HSC elnökválasztásán meghatalmazásokat nem fogadnak el. Tehát az én leváltásomnál elfogadták, most, hogy ők a vezetők, már nem.

A HSC-ből azóta mégis sokan kiléptek, többek közt ön is. Azt írták: elfogadhatatlannak tartják, hogy sem a HSC elnöksége, sem az etikai bizottsága nem találta aggályosnak Novák Emil rektorhelyettesi kinevezését az SZFE-n. Közben az etikai bizottság egyik tagja, Csukás Sándor a Facebookon elismerte a tévedésüket.

Egy facebookos bejegyzés is több a semminél. Értékelem, ha valaki belátja, hogy hibázott.

Csukás Sándor a posztjában azonban azt is megjegyezte: Novák Emilnek azért is lett ekkora befolyása a HSC-ben, mert mindent ő csinál.

Sőt, csakis ő csinál mindent. Díjakat alapít, méregdrága vacsorákat szervez, őt a reprezentáció érdekli. Holott a HSC szakmai érdekvédelmi szervezet, de ezzel már senki nem törődik. Amikor én voltam az elnöke, és megkeresett egy operatőr azzal, hogy XY gyártásvezető nem fizette ki a honoráriumát, akkor felhívtam a gyártásvezetőt, és azt mondtam neki: fizesd ki ezt az embert, különben seggbe rúglak. És az operatőr megkapta a pénzét.

Ez ma leginkább Koltai Lajos elnök dolga lenne. Ám ő is hallgat a HSC-botrányban.

Koltai Lajos nem szeret ilyen kínos ügyekkel foglalkozni. Ő művész. Amúgy ő is most nyert a Nemzeti Filmintézet televízióssorozat-fejlesztési pályázatán.

A Töretlen akarat című produkciót Koltai is rendezné. Egyébként a Nemzeti Filmalap igazgatója, Káel Csaba – Vajna halála után – tovább centralizálta a mozgóképes szakmát. Már a televíziós pályázatokról is ők döntenek. Káel nemrég párbeszédet kezdeményezett az SZFE tanáraival, ám a találkozót lemondta, mivel a hallgatók is részt akartak venni rajta.

Káelnek elsősorban a hallgatókat kellett volna meghívnia. Ők azok, akik az ellenállást és a demonstrációkat szervezik, mi, tanárok legfeljebb szolidárisak vagyunk velünk.

Káel Csabával nem akarna beszélgetni?

Nincs miről. Ő kiválóan vezeti a Müpát, de az, hogy mellette másodállásban ő lett a Nemzeti Filmintézet vezetője, harmadállásban meg a mozgóképipar fejlesztéséért felelős kormánybiztos, az a filmszakma megalázása. Sokáig nem is akarta elvállalni ezeket a pluszfeladatokat. Szerintem megzsarolhatták valamivel, hogy belement. Ne felejtsük el azt sem, hogy az első Orbán-kormány idején a Káel Csaba vezette Ezüsthajó Kft. meg a Happy End Kft. készítette az országimázsfilmeket.

A piaci ár sokszorosáért örökítették meg Orbán Viktor utazásait, és kolbásztöltő versenyét. Ma pedig ő a hazai filmgyártás első embere.

Az egyik filmszemlénk szervezési jogait is sikerült akkoriban az Ezüsthajó Kft.-nek megszereznie, így a bevétel is az övék lett. Csodálkoztam is, hogy még ennyi pénzért is lenyúlnak. Úgyhogy Káellel én nem akarok beszélgetni.

Fotó: Merész Márton

Az SZFE-n napról napra durvul a helyzet. A kancellár előrehozta az őszi szünetet, és erre hivatkozva elrendelték az épület kiürítését. A diákok azonban ezt megakadályozták. Pattanásig feszült a helyzet. Hová vezet ez?

A hallgatók nem fogják elhagyni az épületet, és még soha nem fordult elő, hogy kitiltsák őket onnan. Ez a kormány korábban elűzte az ország legjobb egyetemét, a CEU-t, szétverték az Akadémiát, egy ilyen kicsi iskolát is fel tudnak számolni, ha azt akarják. Nem a tanárokért aggódom, hanem a diákokért, akik hihetetlen elszántsággal és kreativitással szervezik az életüket.

Volna tanácsa nekik?

Én hetvenkilenc éves vagyok, rég befejeztem az alkotói pályámat. Ők viszont most fogják a pályájukat kezdeni. Mit mondhatnék annak a harmadéves színészhallgatónak, aki erre a hivatásra tette fel az életét? Vagy a diploma előtt álló rendező szakosnak? Magamban azt gondolom: folytatni kell az ellenállást, nem szabad feladni. De ezt nem fogom mondani soha senkinek.