Több orosz vadászgépet is elfogtak májusban a magyar Gripenek, háromszor is riasztották őket
Májusban háromszor is riasztották a Magyar Honvédség Gripenjeit orosz repülőgépek miatt a Balti-tenger térségében – írja az Index.
Május 1-je óta ugyanis a Magyar Honvédség légiereje vezeti a NATO 2004 óta tartó baltikumi légi rendészetét (Baltic Air Policing). Ez azt jelenti, hogy magyar Gripenek és pilótáik látják el az észak-atlanti katonai szövetség folyamatos légvédelmi riadókészültségét a térségben. Így ha bármilyen, gyanúsan viselkedő, a balti országok légterét potenciálisan fenyegető repülőgép lép be a térség nemzetközi légterébe, akkor a magyar vadászokat riasztják.
A NATO-tag balti államok (Litvánia, Lettország és Észtország) a folyamatos orosz fenyegetettség miatt részesülnek a a védelemben. Általában a védett légteret túlságosan megközelítő vagy megsértő orosz repülőgépek miatt szokták riasztani a NATO vadászgépeit.
A baltikumi légi rendészeti feladatokat rotációban, önkéntes alapon látják el a NATO tagállamai.
A magyar Gripeneket először május 13-án, majd május 14-én riasztották a NATO németországi, ramsteini központjából. Először egy An-26-os repülőgépet azonosítottak és fogtak el a Balti-tenger felett, miután az orosz szállítógép engedély nélkül belépett a légtérbe.
Egy napra rá három repülő miatt riasztották a Magyar Honvédség Gripenjeit és a brit Eurofightereket. Ekkor egy Iljusin Il-22 felderítőgépet és a kíséretében repülő két Szu-27-es vadászgépet kellett elfogniuk, mivel az orosz katonai repülőgépek nem létesítettek rádiókapcsolatot a légi forgalmi irányítással, nem adták meg azonosító jelüket, és nem reagáltak a rádióhívásokra. A magyar-brit járőrök elfogták és azonosították az orosz repülőgépeket.
A NATO mai videófelvétele szerint viszont volt egy harmadik éles riasztás is. Ugrik Csaba dandártábornok – aki jelenleg Litvániában vezeti a magyar küldetést – közölte, hogy mostanáig háromszor riasztották őket élesben orosz repülőgépekhez.
Az elfogás ebben az esetben azt jelenti, hogy megközelítik a repülőt, és jelzik az elfogott gépnek, hogy elkapták. Ezután azonosítják, leolvassák a számát, megállapítják a színét, a géptípusát, és fotókat készítenek a repülőről. Az adatokat átadják a főparancsnokságnak, ahonnan utasítást kapnak a további követésre, vagy ha minden rendben, a hazatérésre.