Már csak a kongresszusnak kell jóváhagynia, és jövőre Budapesten újra elindítják a Szabad Európa Rádió magyar adását

2019. szeptember 6. 20:38 - szerző: Ágoston Zoltán

A Donald Trump barátjaként ismert amerikai nagykövet, David Cornstein állítólag megpróbálta elérni, hogy a SZER véletlenül se fókuszáljon az Orbán-kormány számára kényelmetlen témákra. Csakhogy ez illegális.

Már csak kongresszusi jóváhagyásra vár, hogy visszatérjen a Szabad Európa Rádió (SZER) magyar nyelvű adása –derül ki a The New York Times cikkéből. Az amerikai lapnak John Lansing, az indításértt felelős  független kormányzati ügynökség, a United States Agency for Global Media (USAGM) vezetője azt mondta, a kezdeti költségvetésük eléri majd a 750 ezer dollárt. Budapesten akarnak irodát nyitni, jövőre el is indítanák a magyar adást.

A Szabad Európa Rádió prágai székháza
Fotó: Gutenberg to the Web

A Népszava nyomán júniusban írtuk meg, hogy a SZER magyar nyelvű online adását is újraindítanák annak a 770,3 millió dolláros pályázati pénznek a Magyarországra eső részéből, amellyel az Egyesült Államok a kelet-európai és ázsiai demokráciák fejlesztésére szán. A SZER visszatérésének a lehetőségét korábban Márki-Zay Péter független hódmezővásárhelyi polgármester, a Mindenki Magyarországa Mozgalom vezetője pendítette meg, amikor május 13-án Orbán Viktorral párhuzamosan washingtoni látogatáson az amerikai külügyminisztériumban járt. A magyar miniszterelnököt akkor Donald Trump amerikai elnök látta vendégül a Fehér Házban, a The New York Times pedig meg is jegyzi, hogy a meglehetősen szívélyes találkozó után az Orbán-kormány előtt sértő gesztusnak is tűnhet a SZER magyar adásának az újraindulása.

Névtelenséget kérő amerikai tisztségviselőkre hivatkozva a lap azt írja, hogy a Donald Trump barátjaként ismert David Cornstein, az Egyesült Államok budapesti nagykövete puhatolózott is egy kicsit az USAGM-nál, biztosítékot kérve, hogy a SZER műsorai nem az Orbán-kormány számára kényelmetlen témákra fókuszálnak majd, csakhogy a tengerentúli országban törvény tiltja a hasonló beavatkozást a SZER működésébe.

A kísérletet John Lansing a The New York Times kérdésére úgy kommentálta, betű szerint illegális, hogy amerikai kormányzat befolyásolni próbálja a szerkesztői függetlenséget, David Cornstein pedig azt mondta, „magánjelegű” beszélgetéshez nem fűz kommentárt, nagykövetként azonban továbbra is kiáll az amerikai és a demokratikus értékek, a szólásszabadság és a sajtószabadság mellett.  

Magyarországon a SZER 1950-től 1993. október 31-ig sugárzott, jelenleg 20 országban 25 nyelven ad műsort, jellemzően ott, ahol a sajtó- és a szólásszabadság veszélyben van, 2017-ben 117 millió dolláros költségvetéssel, 600 újságíróval és 750 szabadúszóval működött. Ami a magyar nyelvű adást illeti – írja a The New York Times – arról a

már ebben a hónapban megszülethet kongresszusi döntés.