Palmüra ókori diadalívének feltámasztása a londoni Trafalgar téren

Az ISIS által lerombolt kétezer éves szíriai műemlék hű mását építették meg és avatták fel Londonban a Trafalgar téren – tudósított a .

2016. május 4., 22:07

Az

ISIS által Palmürában lerombolt diadalív méretarányos modelljét 3D-technológiával, az eredetiről készült fényképek segítségével állították elő. Az új szerkezetet Olaszországban készítették egyiptomi márványból, mielőtt Londonba szállították.

A terveket az Oxfordi Digitális Régészeti Intézet – Oxford’s Institute of Digital Archeology (IDA) szakemberei készítették Szíria iránti szolidaritásból, hogy felhívják a figyelmet az ősi kincsei védelme érdekében folytatott harcra.

Dr. Maamoun Abdulkarim, Szíria örökségvédelmi hivatalának főigazgatója is jelen volt az ív felállításakor Londonban. „Palmüra nemcsak a szíriai embereké, hanem az egész világé – nyilatkozta a CNN-nek. – Ne hagyjanak minket egyedül ezzel a háborúval, elég volt. Nagyon fáradtak vagyunk öt év után. Szíriában dolgozó régészekként 99 múzeumi gyűjteményt mentettünk meg, de mindvégig egyedül voltunk. Most már szükségünk van arra, hogy megmozduljon a nemzetközi közösség, hogy segítsen bennünket együttérzésével és technikai eszközeivel” – tette hozzá.

Dr. Abdulkarim az elmúlt négy évben azon dolgozott, hogy felbecsülhetetlen értékű kulturális javakat szíriai múzeumokból átmentsen az ISIS által nem ismert titkos helyekre. Elmondása szerint „kettős boldogságot” jelentett számára a diadalív felavatása három héttel Palmüra felszabadítása után, hiszen a modell építésének kezdetekor nem gondolta volna, hogy ez egyáltalán lehetséges.

A nagyjából 11 tonnás, 61 méter magas utánzat az eredeti diadalív méretének kétharmada, felállítását az IDA finanszírozta és valósította meg, az Oxford és a Harvard Egyetemek, továbbá a Dubai Jövő Múzeuma együttműködésében. Az IDA főigazgatója, Roger Michel szerint az erőszakosan lerombolt értékek helyreállítása rendkívül fontos társadalmi értékkel bír. Elmondása szerint „a műemlékek mind a történelem, a vallás, a művészet és a tudomány kézzelfogható bizonyítékai, meghatározó és összetett gyűjtőhelyei a kulturális környezetnek. Egy pillanatig sem hagyhatjuk, hogy terroristák eltörölhessenek ilyen elemeket a közös kulturális örökségünkből.”

Az utánzatot London polgármestere, Boris Johnson leplezte le kedden. A diadalív másolata három napig a Trafalgar téren látható, majd Dubaiban és New Yorkban is bemutatják. „Az ISIS és egyéb terroristaszervezetek a demokrácia és a történelem eltörlésére törekszenek, világszerte elkövetett megdöbbentő terrorista akciókon és merényleteken keresztül – nyilatkozta Johnson. – Az ilyen műkincsek az egész emberiséghez tartoznak, és mindannyiunk kötelessége a közös örökség megőrzéséért küzdeni.”

Dr. Abdulkarim elmondása szerint a vándorkiállítást követően a diadalívet Palmüra modern városrészének egy terén állítják majd fel, ahol néhai kollégáját, Kalid al-Asa’adot tavaly augusztusban

lefejezte az ISIS , miután nem volt hajlandó elárulni, hogy hová rejtették el a műtárgyakat. „Ez egy üzenet és egyben ajándék Szíria népe számára – mondta Abdulkarim. – Az Iszlám Állam után már soha nem fog minket az a kép fogadni, mint korábban, de mindent meg kell tennünk a helyreállítás érdekében.”

Jövő hónapban a Victoria & Albert Múzeumban a világ kulturális örökségi helyszíneit fenyegető veszélyekkel foglalkozó kiállítás nyílik, amelynek témája lesz az is, hogy a másolatok hogyan szolgálhatják a megőrzést. A

Törékeny világ című kiállítás a múzeum első együttműködése a Velencei Biennáléval.

Martin Roth múzeumigazgató szerint kényes az egyensúly a digitális technológiák alkalmazása és az eredeti technológiáknál maradás között. „Az utánzatok a ma fenoménjai, és nagyban befolyásolják a hitelességhez való hozzáállást, igazán lenyűgöző, ahogy a 3D-s megoldások fejlődnek – mondta az igazgató. – Mindazonáltal a lehetőségek komoly kérdéseket is felvetnek. Mi hitelesebb: egy robot által készített pontos másolat a diadalívről, vagy egy olyan utánzat, amely az eredeti technológiával készül? Biztos vagyok benne, hogy ez a vita fogja meghatározni a jövő múzeumait.”

Cs. K.