Az osztrák köztévé vezetője szerint évtizedek óta nem történt olyan, mint ami a magyar médiában

2019. szeptember 5. 18:12 - szerző: 168 Óra

Az osztrák közszolgálati televízió, az Österreichischer Rundfunk (ORF) irányító testületének a vezetője szerint ami Magyarországon szokványos, az Ausztriában elképzelhetetlen.

Alexander Wrabetz a lengyelországi Kryniczában szervezett éves gazdasági fórumon válaszolt a Népszava kérdéseire. Szerinte elképzelhetetlen lenne, hogy Ausztriában egy választási kampányban a köztévében ne adjanak teret az ellenzéki politikusoknak és ne legyenek televíziós viták. Náluk három hét múlva lesznek előrehozott választások, és ma este szerveznek egy olyan beszélgetést, amelyen minden érintett párt részt vesz.

Évtizedek óta nem történt olyan Európában, mint ami a Közép Európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) létrehozásával Magyarországon történt – állítja Alexander Wrabetz, aki aggasztónak nevezte, hogy a kelet-közép európai régióban a média világán kívülről érkező üzletemberek, oligarchák vásárolnak fel sajtóorgánumokat úgy, hogy a motivációjuk valójában nem világos.

Alexander Wrabetz
Fotó: Forrás: Facebook

A fórumon azt is elmondta, hogy ő már nyolc kormányfőt élt túl, nagyon nehéz leváltani, ami a függetlenség garanciája lehet a közmédia szempontjából. A beszélgetés résztvevői hangsúlyozták, hogy a sajtó függetlensége a média gazdasági függetlenségét is jelenti. – A fő kérdés, ezt hogy biztosítjuk. Ha visszafogják a költségeket, az nem használ a függetlenségnek. Ha a pénzügyminiszteren múlik a költségvetés, az nem használ a függetlenségnek – mondta Alexander Wrabetz. Ezért örül is, hogy az osztrák köztévé az előfizetési díjakból él, mert ez független pénzforrást jelent. Az osztrák háztartások 95 százaléka fizet díjat, 90 százalékukban naponta nézik a köztévét, és bíznak benne.