Vizsgálja az ombudsman a társadalmi nemek tanulmánya szakok megszüntetését

2018. november 16., 16:47

Szerző:

Szél Bernadett, az LMP volt társelnöke, jelenleg független országgyűlési képviselő írásbeli kérdésére Székely László ombudsman megerősítette, hogy vizsgálat folyik a genderszakok megszüntetése ügyében.

A képviselő augusztusban kezdeményezett vizsgálatot az Alapvető Jogok Biztosa Hivatalánál a társadalmi nemek tanulmánya szakok megszüntetése miatt, amit akkor még csak kilátásba helyezett a kormányzat. Október 15-én viszont a Magyar Közlönyben meg is jelent az Orbán Viktor által szignált kormányrendelet, amely megszüntette a társadalmi nemek tanulmánya mesterképzést Magyarországon.

Szél Bernadett ezért októberben írásbeli kérdést intézett az ombudsmanhoz arról érdeklődve, hogy indult-e vizsgálat az ügyben.

– Mint akkor is leírtam, álláspontom szerint a rendelettervezet, illetve az azóta megszületett rendelet az oktatás és a tudományos kutatás szabadságát alapjaiban sértő intézkedés, egyben az ügy eljárásában is alkotmánysértő, veszélyes és demokráciától idegen precedens. Egy működő, akkreditált képzés politikai okból történő megszüntetése egy egyoldalú kormányzati adminisztratív lépéssel teljesen kiüresít minden alkotmányos és törvényi garanciát, amely a felsőoktatás tudományos autonómiáját védi. Továbbra is úgy gondolom, hogy olyan helyzet áll fenn, amely az Alaptörvény X. cikke által védett alanyi jogok nagyarányú megsértésének közvetlen veszélyével jár

–indokolta kérdését a képviselő.

Székely László válaszában megjegyzi, hogy a mesterképzés megszüntetéséről szóló előterjesztést nem kapta meg véleményezésre. Az csak most a napokban jutott el hozzá az Emberi Erőforrások Minisztériumától. Az az előterjesztést, amely hatályon kívül kívánja helyezni a képzést.

Az ombudsman azt írja, hogy folyamatban van a vizsgálat a képzés megszüntetése miatt. Székely László kijelenti, hogy az állam feladata, hogy a tanuláshoz való jog objektív, személyi és tárgyi feltételeit megteremtse, és e jogot bármely, a felsőfokú oktatásban való részvételhez megfelelő képességekkel rendelkező állampolgár számára biztosítsa.

Hozzátette, hogy az állam feladata, hogy egyensúlyt teremtsen a társadalom tagjainak alapvető jogon alapuló igényei és az ezek megvalósításához rendelkezésre álló anyagi eszközök között.

– Ha ezt nem tenné és egyes alapvető jogból fakadó igényeket az anyagi eszközök szűkössége folytán alaptalanul mások eltérő, de szintén alapvető jogból fakadó igényeinek aránytalan hátrányára elégítené ki, úgy ezzel alkotmányellenes helyzetet teremtene. Ebből következően az állam kötelessége és joga a művelődéshez való jog területén annak meghatározása, hogy a társadalom szempontjából mely képességek fejlesztése szükséges állami eszközökből felsőfokú oktatással, illetve az ilyen jellegű felsőfokú oktatásban való részvételhez milyen képességbeli feltételek teljesítése szükséges – állapítja meg.

Székely László azt vizsgálja, hogy fennáll-e alapjogi sérelem a képzés megszüntetése miatt, és felmerül-e az Alaptörvényben meghatározott tanuláshoz és tanításhoz, valamint a kutatás szabadságához fűződő jogok sérelme.

 

Balogh Péter, a Védelmi Innovációs Kutatóintézet Reziliencia Központjának vezetője volt a Jazzy rádió vendége, aki arról beszélt, hogyan kellene megvédenünk a személyes adatainkat az internetes bankolás vagy a telefonhasználat során. A kibertér is háborús hadszíntérré vált, és a kibertérben végrehajtott támadások a civil lakosság életére is nagy hatással vannak.