Nem csak Budapesttel tol ki a kormány a tömegközlekedési javaslatával, Győr is sokat veszíthet vele

2019. november 19. 09:09 - szerző: 168 Óra

Az állam Budapest mellett több vidéki nagyvárost is sakkban tarthat majd, ha az iparűzési adót elsődlegesen a helyi tömegközlekedés finanszírozására kell fordítaniuk, mint ahogy azt Tuzson Bence a múlt héten bejelentette. A Miniszterelnökség közszolgálatáért felelős államtitkára kedden azt mondta, törvénymódosítással teszik egyértelművé, hogy ez az önkormányzatok egyik legfontosabb feladata. A módosítás a főváros mellett Győrt is nehéz helyzetbe hozhatja – írja a 24.hu.

Budapest után Győr rendelkezik az országban a második legnagyobb iparűzésiadó-bevétellel; a főként az Audi-gyártól érkező összeg miatt Győr sokkal jobb helyzetben van, mint a többi megyei jogú város.

Győrben a helyi iparűzésiadó-bevétel átlagosan 21 és 23 milliárd forint között volt az elmúlt években. A város eddig viszonylag olcsón megúszta a tömegközlekedés fenntartását, ugyanis nincs saját, önkormányzati fenntartású buszvállalata. Az önkormányzat öt éve a regionális vállalattá összevont ÉNYKK Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt.-vel szerződött. Az ÉNYKK az idei költségvetésből a teljes évre összesen mindegy 1,6 milliárd forintot kap különböző jogcímeken.

Magyarországi képek - Győr
Fotó: MTI/Krizsán Csaba

Neupor Zsolt, az önkormányzat korábbi ellenzéki képviselője a lapnak azt nyilatkozta, hogy a város két évvel ezelőtt készíttetett egy tanulmányt a helyi tömegközlekedés fejlesztési lehetőségeiről. Három irányt vizsgáltak:

  • marad a régi felállás jelenlegi a külső szolgáltatóval,
  • marad a külső szolgáltató, de a buszpark egy részét a város veszi meg, és üzemeltetésre adja át a szolgáltatónak,
  • a város saját tömegközlekedési társaságot alapít.

Neupor szerint a harmadik változat lett volna a legdrágább verzió, csak a cég indítása 10 milliárd forintos nagyságrendű összeget vinne el, és a fenntartása is több milliárdos, folyamatos „pénznyelő”. Ezért ezt a megoldást Győr nem is választotta.

Most azonban szembe találhatja magát az állami monopóliummal. Az ÉNYKK néhány héttel Tuzson bejelentése előtt egy országossá növesztett vállalatba olvadt bele. Október 1-jétől országszerte az állami Volánbusz Zrt. végzi a helyi és a helyközi autóbuszos közösségi személyszállítást. A hat regionális közlekedési központ, így az ÉNYKK is egy társaságban egyesült, amivel egy majdnem 19 ezer embert foglalkoztató állami óriásvállalat jött létre.

2020-ra Győrnek és számos nagyvárosnak ezzel a monopolhelyzetben lévő nagyvállalattal kell letárgyalnia a szolgáltatás ellátásának újabb feltételeit.