Rogán Antal minisztériuma megint olvashatatlan pacákat küldött közérdekű adatok gyanánt
Az Átlátszó közérdekű adatigénylést nyújtott be Rogán Antal minisztériumához arról, hogy melyik kormányközeli sajtótermékben mennyi pénzért jelentek meg a Sargentini-ellenes állami hirdetések. A Miniszterelnöki Kabinetiroda másfél hónap után 17 600 forint költségtérítés fejében teljesen olvashatatlan dokumentumokat küldött. (Az eredeti PDF itt látható.) Nem először fordul elő, hogy a felismerhetetlenségig eltorzított adatsorokat küldenek, az idei évben folyamatosan tökéletesítették a módszert – a mostani adatszolgáltatásuk már nem csak optikai karakterfelismerő programokkal olvashatatlan, de emberi szemmel sem értelmezhető – írja az Átlátszó.
Az Európai Parlament 2018. szeptember 12-én Judith Sargentini EP-képviselő jelentése alapján kétharmados többséggel megszavazta, hogy az Európa Tanács indítson eljárást Magyarország ellen az Európai Unióról szóló szerződés hetes cikkelyének megsértése miatt, mert fennáll a veszélye annak, hogy a magyar kormány súlyosan megsérti az Európai Unió alapvető értékeit.
Szeptember 18-án a kormánypárti Magyar Időkben jött ki a hír, hogy a magyar kormány kampányt indít a Sargentini-jelentés miatt. Hamarosan meg is jelentek a Judith Sargentinit, Soros Györgyöt és Guy Verhofstadt belga EP-képviselőt szidalmazó hirdetések a Facebookon, valamint a kormányközeli lapokban és tévékben, rádiókban.
Az Átlátszó korábban megírta, hogy erre a Sargentini-ellenes kampányra majdnem 6 milliárd forintot költhet a magyar kormány az adófizetők pénzéből. A Miniszterelnöki Kabinetiroda ugyanis a jelentés megszavazásának napján nettó 5,9 milliárd forintos megbízást adott Az állampolgárok életét kiemelten érintő kormányzati döntésekkel kapcsolatos feladatok ellátása tárgyban Balásy Gyula két cégének, a New Land Media Kft.-nek és a Lounge Design Kft.-nek.
A minisztérium válasza szerint az adatigénylés megválaszolásának előkészítése 7,5 órát vett igénybe, és a Kabinetiroda 5 munkatársa foglalkozott vele.
Az iratokból azonban csak az őszi nagy kormánykampányok végösszege derül ki:
- szeptemberben 395 millió forintot költöttek a Sargentini-jelentéssel kapcsolatos hirdetésekre,
- októberben további 1 milliárd forintot a kiemelt kormányzati intézkedések propagálására,
- októberben 985 millió forintot, novemberben pedig 1,5 milliárdot a Családok Éve reklámozására.
A kampánypénz elosztását tartalmazó dokumentumok viszont teljesen olvashatatlanok.
Ezek a médiatervek tartalmazzák, hogy mennyit kapott a kormányhirdetések közzétételéért a Magyar Idők, a TV2, Mészáros Lőrinc médiabirodalma, és a többi kormányközeli sajtótermék.