Szülői Hang: A Waldorf-intézmények most akaratlanul is az önkényuralom kivételezettjei lettek

2019. július 23. 12:18 - szerző: 168 Óra

Megkönnyebbülést jelenthet, hogy az oktatási kormányzat ígéretet tett arra, hogy a köznevelési törvény módosításai nem érintik hátrányosan a Waldorf-intézményeket. A Waldorf intézmények most akaratlanul is az önkényuralom kivételezettjei lettek, de ez bármikor megváltozhat – írja  szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében a Szülői Hang.

A köznevelési törvény nemrég elfogadott módosítása végül nem érinti a Waldorf-iskolák működését. Magyarországon 30 éve léteznek Waldorf-pedagógia alapján működő alternatív iskolák, 45 általános- és középiskola, és 59 ilyen óvoda van, amelyekbe majdnem 10 ezer gyerek jár. A köznevelési törvény módosításának első változata ellehetetlenítette volna az iskolák működését. A Szülői Hang szerint azonban érdemes az oktatási kormányzat ígéretét annak összefüggéseivel együtt nézni.

„Bár senki nem tudja pontosan, mit jelent az, hogy az alternatív iskolák az állami kerettantervtől 30 százaléknál jobban nem térhetnek el, a kormányzat ígéretet tett, hogy ezt úgy fogják értelmezni, hogy a Waldorf-iskolákat ne érintse hátrányosan. Világos tehát, hogy a kormányzat a törvényt önkényesen értelmezheti a pillanatnyi érdekeknek megfelelően, és így valamennyi alternatív iskola rendkívül kiszolgáltatott, függő helyzetbe kerül”

– áll a szervezet közleményében. Az iskoláknak előre kötelezettséget kell vállalni arra, hogy a kerettanterveket szorosan igazítani kell majd az ősszel nyilvánosságra kerülő új nemzeti alaptantervhez (NAT), amelyről sejthető, hogy egyes elemei idegenek lehetnek a Waldorf és más alternatív iskolák szellemiségétől (például hazafias és honvédelmi nevelés).

A Szülői Hang felhívta a figyelmet arra, hogy a kötelező osztályozást ugyan most még nem vették bele a törvénybe, de az indoklásban szerepel, hogy az erről szóló döntést csupán elhalasztották az új NAT bevezetéséig. Ez azért fontos, mert a Waldorf-iskolákban csak szöveges értékelést adnak a diákoknak.

Kifogásolták azt is, hogy a törvénymódosítás szerint az iskolaérettségről a gyermeket nem ismerő hivatalos szerv hozza meg a döntést, amely ellen csak a bíróságon lehet fellebbezni, így a folyamat nem ad módot a pedagógiai szempontok érdemi figyelembevételére.

„Lássuk, hogy a kormányzat a teljes szakma tiltakozása ellenében módosította a törvényeket, társadalmi egyeztetés nélkül, a legalkalmatlanabb időpontban, a nyár közepén. Az alternatív iskolák képviselőit is úgy érte a törvénymódosítás, mintha valakit baseball ütővel fejbe vágnának. Ilyen ellenséges körülmények között nem lehetünk nyugodtak afelől, hogy a mostani vagy későbbi törvénymódosítások ne érintenék hátrányosan a Waldorf vagy más alternatív iskolákat”

– állapította meg a Szülői Hang. A szervezet szerint a Waldorf-intézmények most akaratlanul is az önkényuralom kivételezettjei lettek, de az érdemi egyeztetések és törvényes keretek hiányában ez a pillanatnyi politikai érdekek függvényében bármikor megváltozhat.