Felmérés: a középiskolások 87 százaléka külföldön szeretne dolgozni

2020. január 20. 11:16 - szerző: 168 Óra

A Logiscool programozó iskola országos felmérést készített 2500 középiskolás bevonásával a fiatalok jövőképét, döntési preferenciáit és a programozásról kialakított képét vizsgálva. A kutatók elsősorban arra voltak kíváncsiak, hogy tévhit-e, miszerint a 14 és 18 év közötti diákok többsége nem tudja, hogy merre menjen tovább, vagy milyen munkát szeretne magának. Azt is vizsgálták, hogy a környezeti és társadalmi problémák hogyan hatnak a fiatalok gondolkodására – derül ki a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményből.

Eszerint sok középiskolás a problémamegoldó képességet, az idegen nyelvek ismeretét és a folyamatos önfejlesztést tartja a jövő zálogának. Az eredmények arra is rámutattak, hogy a válaszadó fiatalok 40 százaléka pontosan tudja, hogy milyen munkát szeretne vállalni felnőttként. Arról is van elképzelésük, hogy hol. Sokan külföldön.

A nem reprezentatív elemzés alapján a válaszadó középiskolás diákok 40 százaléka tudja, milyen területen szeretne dolgozni a jövőben, 52 százalékuk még útkereső, 10 százalékuk pedig tanácstalan.

Fotó: MTI/Balázs Attila

Az informatikai, gazdasági és egészségügyi területek állnak a dobogó első három helyén, amiket a művészeti és a mérnöki munkakörök követtek. A programozással, informatikával (IT) kapcsolatban a diákok kiemelték, hogy az online térben való boldogulás alapkövetelmény. Úgy érzik, a digitális írástudás hasznos, mivel fejleszti a gondolkodást, a jövőben pedig megkerülhetetlen lesz, függetlenül attól, hogy az IT területén szeretnének-e elhelyezkedni később.

A kutatás arra is kitért, hogy milyen képességeket és ismereteket tartanak fontosnak a válaszadók a jövőbeli boldoguláshoz. A problémamegoldó képesség, az idegen nyelvek ismerete és a folyamatos önfejlesztés lett a három kiemelt terület. Emellett fontosnak tartják még az érzelmi intelligenciát és a kritikus gondolkodást is.

A kapcsolati háló jelentősége némiképp háttérbe szorult. A fiatalok ezek szerint remélik, hogy leendő munkahelyükön tehetségük és nem kapcsolataik alapján lesznek megítélve.

Arra a kérdésre, hogy mi motiválná őket hosszú távon, a diákok egyértelmű első három válasza az volt, hogy

  • érdekelje, amit csinálnak,
  • ezért jó fizetést kapjanak,
  • és becsüljék meg a munkájukat, illetve őket is.

A külföldi munkavállalás kapcsán a válaszadók elsöprő többsége (87 százalék) jelezte, hogy hosszabb vagy rövidebb ideig szeretne külföldön dolgozni. 13 százalékuk biztos benne, hogy külföldön képzeli el a jövőt.

A diákok válaszai alapján mindennapjaikat a pályaválasztás és a párkapcsolat körüli kérdések határozzák meg leginkább. Társadalmi és globális szinten – az előző két témához képest kisebb mértékben – foglalkoztatja őket az állat- és környezetvédelem, valamint a globális felmelegedés is. Érdekes összefüggés, hogy azok a fiatalok, akik egyáltalán nem szeretnének külföldön élni vagy dolgozni (11 százalék), kevésbé tartják fontosnak a globális felmelegedés témáját, mint azok, akik hosszabb időre külföldre költöznének.

Az eredmények azt is kimutatták, hogy a legkevésbé a politika mozgatja a fiatalokat, érdeklődési területek szintjén ez az utolsó helyen végzett. Ebből a szempontból viszont számít a diákok lakhelye. Minél nagyobb településen laknak a válaszadók, annál jobban követik a politikai eseményeket, és minél kisebb településen, annál fontosabbnak tartják a társadalmi felelősségvállalást.

A Logiscool közleményében megjegyezte, minden évben végez felmérést a diákjai körében. Az iskola szakemberei úgy látják, hogy ahogy a fiataloknak, úgy az oktatási módszereknek a gyerekek igényeire szabva folyamatosan kell fejlődniük.