Ókovács Szilveszter arra kéri az Operaház magyar művészeit, hogy nyilatkozzanak az afroamerikai eredetükről

2019. április 5., 18:52

Szerző:

A Magyar Állami Operaház péntek esti Porgy és Bess-előadása szereplőinek alá kell írniuk egy dokumentumot arról, hogy afroamerikainak vallják magukat. Az intézmény vezetése feltételezhetően ezzel akar üzenni a mű jogtulajdonosainak, akik nem engedélyezték a feketékről szóló mű előadását fehér színészekkel – írja az Index.

Korábban az Operaház ugyanis fehér bőrű énekesekkel adta elő George Gershwin operáját. Ez azért volt szokatlan, mert Ira Gershwin, a zeneszerző öccse és az opera szövegírója úgy végrendelkezett, hogy a darabban csak és kizárólag fekete énekesek léphetnek fel.

A portál birtokába jutott most az alábbi levél, amelyet operaházi forrásuk szerint a péntek esti Porgy és Bess magyar művészeinek küldött el az Operaház művészeti titkára.

„Kedves Művészek, Főigazgató Úr kérésére küldjük Nektek a következő kérést. Az előadás előtt az alábbi nyilatkozat aláírását kéri tőletek színházunk vezetősége, amelyet nyomtatott formában odaviszünk Nektek: Én, alulírott kinyilvánítom, hogy identitásomnak elválaszthatatlan részét képezi az afroamerikai eredet és tudat. Ezért is külön öröm számomra, hogy George Gershwin Porgy és Bess című operájában felléphetek.”

A forrás szerint erre valószínűleg azért került sor, mert a mű jogtulajdonosai állítólag Budapestre érkeztek, hogy megzavarják a péntek esti előadást.

Fotó: MTI/Balogh Zoltán

A levél és az intézkedés létezését Ókovács Szilveszter főigazgató sem tagadta, de a portál érdeklődésére további kérdésekkel felelt. 20+1 kérdést tett fel, az alábbiakat firtatva:

  • Lehetséges-e ma a felvilágosult Földön, hogy embereket származásuk és/vagy bőrszínük alapján különböztetnek meg Auschwitz, Martin Luther King és hutu-tuszi népirtások után?
  • Milyen szín a „fekete” (all black cast) a Pantone skálán?
  • Milyen származás a „fekete” (all black cast), és miféle jegyek, netán géntérkép alapján kell igazolni?
  • Obama egyik nagyszülője „fehér” volt: helyesnek tartaná, ha ő fellépne a Porgy és Bessben? Egyáltalán megtehetné?
  • Dumas és Puskin egyik nagyszülője „fekete” volt: helyesnek tartaná, ha ők nem léphetnének fel a Porgy és Bessben?
  • George Gershwint, Amerikába vándorolt ukrán zsidó család sarját ma nem engednék fel saját művének színpadára a bőrszíne és/vagy származása miatt, és rá hivatkozva. Rendben lévőnek találja ezt?
  • Mi következik abból, hogy a genetika mai állása szerint kettő/néhány embertől származunk valamennyien?
  • Magyarországon élhet-e 14 operaszínpadra alkalmas szakmai állapotú, színesbőrű művész?
  • Ha nem él, miféle pozitív diszkriminációt lehetne alkalmazni másokkal (magyarokkal/”fehérekkel”) szemben, őértük?
  • Veszített-e azzal a világ és George Gershwin kultusza, hogy fő művét, egyetlen operáját 1983 óta gyakorlatilag egyetlen színház sem tudja játszani, repertoáron tartani?
  • Van-e Önnek elég ideje kivárni 2053-at, amikorra már a mai jogi keretek között semmiféle tilalom nem tartható fenn?
  • Ön szerint látta-e valaki már szabad szemmel Ira Gershwin állítólagos „all black cast” végakaratát? Véletlen lehet, hogy a szerződési példányunkon tavaly ez a kitétel nem is szerepelt? Lehetséges, hogy ciki leírni, inkább csak elvárás?
  • Kinek az érdeke a világból kivonni Gershwin legfontosabb alkotását, és néhány utazó társulatnak adni a jogot játszásra?
  • Meglepi-e Önt, hogy a feltételek között nem szerepel sem az énekkar, sem a zenekar, sem a karmester, sem a rendező, sem a tervezők bőrszíne/származása?
  • Furcsának találná-e, ha mindebből az következne: 20 utazó „all black cast” művész meghívására és megfizetésére van kitalálva egy emberjogilag súlyosan alultáplált rendszer, amely nem az autentikus megszólalást, hanem a praktikus utaztatást részesíti előnyben?
  • Hogyan reagálna Ön és a világ, ha a Magyar Állami Operaház, amely bírja Bartók Béla örökös exkluzív engedélyét A kékszakállú herceg vára c. opera székesfővárosi előadására, mától pl. a Fesztiválzenekarnak ezt megtiltaná, esetleg levédiai vagy etelközi származáshoz kötné mások budapesti előadásainak szíves engedélyezését?
  • Tudta-e Ön, hogy az Egyesült Államokban már az ötvenes években is léptek fel „fekete” operaénekesek, és váltak sztárrá? S hogy közülük pl. Grace Bumbry vagy Jessye Norman nálunk is, az Erkelben is járt, nem jogtiprás, hanem hatalmas ováció mellett?
  • Ön szerint ér-e valakit anyagi hátrány, ha a Magyar Állami Operaház szerződés hiányában is elutalta a szokásos jogdíjat a jogtulajdonosnak, előre?
  • Ön szerint éri-e hátrány a kottakiadót (Schott), ha a Magyar Állami Operaház szerződés hiányában is elutalta a szokásos kotta-jogdíjat számára, előre?
  • Ön szerint az a tízezer néző, aki a tavalyi előadások után az idei sorozatra előre jegyet váltott az Erkel Színházba, a fenti kérdések kapcsán milyen válaszokat adna?
  • Nem gondolja-e úgy, hogy ezt az egész korhadt és szájszagú rendelkezést figyelmen kívül kellene hagynia valamennyi operaháznak?
  • + 1: Nyugalma megmaradna-e akkor, ha a kirakatba tett árucikkért kifizetné az árat, de az eladó azt közölné, hogy Ön nem veheti meg, mert Ön nem „fekete”?