Nem minden akciós, ami annak látszik

Ahogy közeledik a karácsony, egymást érik a vevőcsalogató akciók és a leárazások, az interneten és az üzletekben is. Hogy valóban gondtalanul teljen az ünnep, érdemes tájékozódni arról, hogy milyen jogok illetnek meg bennünket fogyasztóként - hívja fel a figyelmet a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége.

2016. november 19., 18:45

Kuponos vásárlások esetén a legfontosabb tudnivaló, hogy a kuponos oldalak a termékeket, szolgáltatásokat csak közvetítik, nem értékesítik azokat, így vásárlás esetén nem a kuponos oldal és a vevő között jön létre a szerződés, hanem a terméket ténylegesen eladó, vagy a szolgáltatást ténylegesen nyújtó cég és a vevő között. A vásárlás előtt tájékozódjunk az ajánlat feltételeinek részleteiről a kupon tényleges kibocsátójánál, mert a kuponos oldalon lévő tájékoztatás gyakran nem teljes körű, így annak alapján nem jutunk hozzá az ajánlattal kapcsolatos minden információhoz.

Az elállás joga

dmoha20111124006Jó tudni, hogy internetes vásárlás esetén speciális többletjogok illetik meg a vásárlót, így ha meggondolta magát a vásárlást illetően, nem tetszik neki a termék, akkor a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indokolás nélkül elállhat a szerződéstől, akkor is, ha a termék hibátlan.

Az elállást írásban, igazolható módon szükséges a fogyasztónak megtennie, illetve saját költségén kell a megrendelt árut a vállalkozásnak visszajuttatnia. Kevesen tudják, hogy nem csak a vételárat jogosultak visszakapni ebben az esetben, hanem a teljes kifizetett összeget beleértve az eredeti szállítási költséget is, ha volt ilyen.

Fontos kivételek

Kivételt képez online vásárlás esetén, azaz nem lehet az elállási jogot gyakorolnia a fogyasztónak, ha például CD-t, DVD-t, vagy számítógépes szoftvert vásárolt és a csomagolást már felbontotta, vagy kifejezetten a fogyasztó egyedi utasításai szerint készítették el a terméket (például egy pulóver egyedi felirattal, hímzéssel ellátása), ha hírlapot, napilapot vásárolt, vagy ha szállással, utazással, rendezvénnyel kapcsolatban vett igénybe szolgáltatást.

Üzletben történő vásárlás esetén, ha hibátlan az áru nem illet meg minket az elállási jog (például nem megfelelő színű vagy méretű, ajándéknak szánt pulóver esetén). Ilyenkor csak a kereskedő jóindulatán múlik, hogy a bizonylattal együtt visszahozott ajándékot kicseréli-e másikra vagy esetleg biztosítja a termék árának levásárlását az üzletében. Ezen kedvezőbb feltételekről már a vásárláskor érdeklődjünk, kérjük, hogy azokat írják rá a blokkra, nyugtára, hogy később erre hivatkozni tudjunk.

Ellenőrizzük a utazásszervezőt

Utazási ajánlatok, utazási kuponok esetén különösen figyelni kell az alábbiakra: az ajánlat minden részét ellenőrizni kell (rejtett költségek, van-e még szabad szoba, hány napra és hány éjszakára szól az ajánlat). Nézzük meg a szálloda saját honlapját is, és olvassuk el a vendégek interneten elérhető véleményeit. Járjunk utána, hogy milyen plusz költségek merülhetnek fel, amelyeket a kuponár nem tartalmaz (pl.: hétvégi felár, idegenforgalmi adó, poggyász díj, parkolási díj, stb.). Ne feledjük, hogy sok esetben az utazási kuponokat kiemelt idegenforgalmi időszakokban, hosszú hétvégéken nem lehet beváltani. Minden esetben győződjünk meg arról, hogy melyik iroda szervezi ezeket az utazásokat, és az adott utazásszervező rendelkezik-e a hatályos jogszabályok szerinti jogosultságokkal. A bejegyzett utazási irodák listája itt található.

Ne dőljünk be

Sajnos gyakran előfordul – akár üzletben, akár webáruházban vásárolunk -, hogy egy akció előtt hirtelen felmegy a termék, vagy szolgáltatás vételára, így lényegesen kevesebb a tényleges kedvezmény, mint azt hinnénk. Legyünk körültekintőek, nézzünk körbe, keresgéljünk a piacon található ajánlatok között.

Azt állítja az üzlet: "Akciós árut nem cserélünk"? Ne higgyük el: hibás termékek esetén a fogyasztók úgynevezett szavatossági igényeket érvényesíthetnek a kereskedőkkel szemben, így kérhetik elsősorban a termék kijavítását vagy kicserélését, másodsorban pedig vételár-leszállításra vagy a teljes vételár visszatérítésére illetve a kereskedő költségén történő kijavíttatásra jogosultak. Ezen igények a karácsonyi időszakban leárazott, akciós termékekre is vonatkoznak - ha a vásárláskor a vevő nem tudott a hibáról.

Tévhitek a háromnapos csere-szabály körül

Jó tudni azt is, mit jelent a háromnapos csere-szabály. Tévhit, hogy bármilyen terméket három napon belül, minden további kérdés, hiba nélkül visszavihetünk, és visszakérhetjük annak vételárát. Ez csak a kötelező jótállás alá eső fogyasztási cikkekre vonatkozik, és csak akkor, ha hibás a termék, egyéb esetben nem. Tehát ha csak nem tetszik a termék, vagy meggondoltuk magunkat, akkor a kereskedő nem köteles sem cserélni a terméket, sem a vételárat visszaadni, még akkor sem, ha 3 napon belül, vagy akár aznap visszavisszük az üzletbe.

A vásárlások során az eladótól kapott nyugtát, blokkot, jótállási jegyet minden esetben meg kell őrizni, hiszen ezek hiányában egy esetleges utólagos minőségi kifogás intézése lehetetlen. Igaz ez az internetes vásárlásra is, ebben az esetben is meg kell kapnunk ezeket a dokumentumokat. Ha a vásárolt termékkel probléma van, nem működik, vagy a rendeltetésszerű használat ellenére meghibásodik, a vásárlás tényét fentiek bemutatásával tudják igazolni a vásárlók.

Különösen nagy nehézségbe ütközhet egy alkalmi vásáron megvásárolt termékkel kapcsolatos panasz intézése, amikor már vége van a vásárnak és a kereskedők már a helyszínen sem lelhetők fel - figyelmeztet a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége.

Tegnap 19:41

Magyar Péter, a Tisza Párt alelnöke és EP-listavezetője közzétette annak a szavazásnak a végeredményét, amelyen eldőlt, hogy kik és milyen sorrendben szerepelnek majd a párt listáján.

Tegnap 17:55

Tegyünk világos vállalást: amíg nemzeti kormány áll az ország élén, Magyarország nem lép be az orosz-ukrán háborúba senkinek az oldalán. De ha nem a Fidesz és a KDNP, ha nem a nemzeti erők kezében lenne a kormány, Magyarország már nyakig benne lenne a háborúban - közölte Orbán Viktor miniszterelnök pénteken, a Fidesz-KDNP európai parlamenti választási kampányindító rendezvényén a Millenárison.

Tegnap 15:25

Sikeres megállapodást követően adásvételi szerződést írt alá a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Talentis Group Zrt., amelynek értelmében a zárási feltételek sikeres teljesülése esetén 100 százalékos tulajdonosa lesz Magyarország piacvezető kiskereskedelmi babaáruházláncának, a Brendon Holding Kft.-nek - közölte a Mészáros Csoport pénteken.