Az MTA felajánlotta segítségét egy olyan új alaptanterv kidolgozásához, amelyet a szakma is elfogadna
A Magyar Tudományos Akadémia állásfoglalást adott ki a 2020. január 31-én megjelent új Nemzeti alaptantervről, egyúttal felajánlotta segítségét egy új, szakmai konszenzuson alapuló alaptanterv kidolgozásához.
A közlemény szerint az MTA Közoktatási Elnöki Bizottsága a teljes tudós testület véleményére, száznál több szakember munkájára támaszkodva értékelte a Nemzeti alaptanterv 2018. augusztus 31-én vitára bocsátott tervezetét, rámutatva annak kérdéses mozzanataira, és felajánlotta segítségét a további munkálatokhoz.
A tudományos közösség azt tapasztalja, hogy a nyilvánosság kizárásával elvégzett átdolgozás eredményeként 2020. január 31-én egy kormányrendelet olyan Nemzeti alaptantervet léptetett hatályba, amelyet több pedagógusszervezet pedagógiai, tananyagszervezési és tartalmi szempontból aggodalommal fogadott.
Hangsúlyozták, hogy az Akadémia tudós testülete továbbra is kész szellemi erőforrásainak a korábbiakhoz hasonló mozgósításával szakmai segítséget nyújtani egy az érintettek szakmai konszenzusán alapuló változat létrehozásához, továbbá a kerettantervek kialakításához és a megszülető tankönyvek lektorálásához.
Együttműködési igény esetén az MTA megszervezi a bevezetés tapasztalataival kapcsolatos szakmai eszmecserét, amelynek során – komplex hátterével – segítheti a tanulási területek közötti kapcsolatok erősödését is.
Az MTA egyébként már tavaly is felajánlotta együttműködését az alaptanterv elemzését követően. Az Akadémia azóta sem kapott visszajelzést a Nat-tervezet készítőitől.