Egy lépést sem kell tennie, ha a 168 Óra legújabb számát kézbe szeretné venni! Banki átutalással, sőt, már bankkártyával azonnal előfizetheti, és máris postázzuk Önnek!

Mentőövet kapott, megmenekül az államosítástól és tovább működhet az Ámbédkar Iskola

2019. május 24. 11:46 - szerző: Ónody-Molnár Dóra

Megmenekül az Ámbédkar Iskola a bezárástól vagy az államosítástól. Palkovics László innovációs miniszter találta meg a megoldást, a fenntartói és pedagógiai autonómia nem fog sérülni.

Nemrégiben adtuk hírül, hogy a hátrányos helyzetű roma gyerekeknek gimnáziumi érettségit adó, 12 éve működő második esély iskola, a Dr. Ámbédkar Gimnázium olyan súlyos válságba került, hogy a bezárás fenyegeti. A válság nem a fenntartó buddhista egyesület – a Dzsaj Bhím Közösség – menedzsment-hibája, hanem az Orbán-kormány oktatáspolitikája miatt alakult ki. Az évek óta egyre súlyosabb helyzet mögött a mobilitási utakat lezáró intézkedések sorozata áll. Ezek közül az első a 18-ról 16 évre csökkentett tankötelezettség volt, ami azonnal hatott a legszegényebb családok gyerekeire: ahol az egy főre jutó havi jövedelem pár ezer forint, ott a munkanélküli ellátások 52 ezer forintos nettó jövedelme olyan mágnes, amely kitereli a szegény tanulókat az iskolapadból. Az újabb csapás a szakképzés megemelt támogatása volt: a hiányszakmákat oktató iskolákban a tanulók több tízezer forintos havi ösztöndíjakat kapnak.

Fotó: Merész Márton

Ez annak ellenére is így van, hogy a szakképzés minden munkaerőpiaci mérés szerint zsákutca, onnan kikerülve a fiatalok nem kapnak olyan stabil tudásalapokat, amelyekkel tartósan el tudnának helyezkedni. Mégis, a kormány, a Szabóky Adolf elnevezésű kiemelt ösztöndíj támogatással ide vonzotta a szegény családok gyerekeit. Ezek az intézkedések, súlyosbítva az egyházi fenntartók térnyerése miatt kialakuló egyre erőteljesebb oktatási szegregációval az általános iskolákban, oda vezettek, hogy a hátrányos helyzetű roma gyerekek évről-évre egyre kisebb számban vállalkoznak a gimnáziumi érettségi megszerzésére. Így a Dr. Ámbédkar iskola az elmúlt két évben egyre nehezebb helyzetbe került, a csökkenő gyereklétszám miatt finanszírozási nehézségek sorával kellett megküzdenie.

Balog Zoltán korábbi humánminiszter jótékonyságból többször is segítséget nyújtott az iskolának, de a kormány oktatási intézkedéseinek a legnehezebb helyzetben vergődő társadalmi rétegre gyakorolt negatív hatásait miniszteri kegygyakorlással nem lehet ellensúlyozni.

Az Emmi azonban ahelyett, hogy a válság kialakulása mögötti okot kezelte volna – azaz a Szabóky Adolf ösztöndíjhoz hasonló támogatást kínált volna azoknak a hátrányos helyzetű roma gyerekeknek, akik nem hiányszakmát, hanem a munkaerőpiaci boldogulás szempontjából legalább annyira fontos gimnáziumi érettségi megszerzését választják – elkezdett olyan kommunikációt folytatni, amellyel lényegében a Dr. Ámbédkar Iskola vezetőire tolta a felelősséget az intézményben kialakult helyzetért. Megoldási javaslatuk az volt, hogy átveszik az iskolát, azaz államosítják, így az megmenekülhet a csődtől. Az Emmi – és személyesen Maruzsa Zoltán, oktatásért felelős helyettes államtitkár – pontosan tudta, miért került csőd szélére az intézmény, mégsem ott akartak beavatkozni, ahol a probléma keletkezett, azaz az ösztöndíjazásnál.

Időközben azonban a szakképzés stratégiai átalakítása megoldást kínált fel. A 168 Órának Palkovics László úgy nyilatkozott, hogy 2016-ban, amikor meglátogatta a Dr. Ámbédkar Iskolát, úgy találta, az iskola életre hívói, Orsós János és Derdák Tibor pedagógusok fontos munkát végeznek.

– Arra tették fel az életüket, hogy ezeknek a nehéz helyzetben lévő gyerekeknek érettségit adjanak, és ezt mindenképp támogatni kell

– mondta lapunknak. Palkovics László a tárcája alá tartozó szakképzésért felelős államtitkársággal közösen azt a megoldást dolgozta ki, hogy a Dr. Ámbédkar Iskola 2020-tól technikumként működhessen tovább. Azaz: az első négy évben megszerzik a gyerekek az érettségit, az ötödik évben pedig szakmához juthatnak. A gyerekek kilencediktől pedig ösztöndíjat kapnának. A 2020-ig tartó átmeneti időszakot pedig úgy oldaná meg a miniszter, hogy szakképzési megállapodást kötne az iskolával, így a finanszírozása stabilizálódna az intézménynek.

Vagyis a Dr. Ámbédkar Iskola megmaradhatna annak a közösségnek a fenntartásában, amelyik életre hívta, miközben az innovációs tárcától érkező ösztöndíjakkal vissza lehetne csábítani a gyerekeket az érettségit adó, különleges pedagógiai programot kínáló intézménybe.