A MÁV vezérigazgatója a háborgó utasoknak: rossz a vasút állapota, de mostantól még jobban fognak igyekezni

2019. szeptember 3., 13:33

Szerző:

Augusztus 21-én tiltakozással egybekötve egy petíciót adott át a MÁV-nak az Budapest-Szolnok-Cegléd vonal utazóközönsége, amelyben szóvá tették az elképesztő mennyiségű késést, a teljes kiszámíthatatlanságot, a közlekedő vonatok állapotát, a zsúfoltságot, illetve a vasúti személyzet magatartását. Az 100a-vonalat egyenesen elátkozott vonalnak nevezték.

Az utasok panaszaira levélben személyesen Homolya Róbert, a MÁV vezérigazgatója válaszolt – egyes pontokon meglepő őszinteséggel.

Homolya szerint a késések legfőbb oka a vonal elavultsága: az összesen 101,2 km-es szakaszból összesen 24,3 km-en van jelentős, 40-60 km/h sebességkorlátozás. A pálya ezeken a szakaszokon 60 éves, az eseti javítások csak mérsékelni tudják a gondokat.

Ráadásul a 100a vonal a legforgalmasabb, év 19 millió utast szállító vonala a MÁV-nak.

Az ott közlekedő járművek jelentős része is 60 éves, amelyek további nehézségeket jelentenek, „az üzemeltetési hiányosságok napi szintű zavarokat okoznak a vonatközlekedésben és a menetrendszerűségben” – írja a vezérigazgató.

„A karbantartás elmaradásmiatt a vonalszakasz menetrendszerűségi mutatói sajnálatos módon az elvárt szintet nem tudják teljesíteni, amely természetesen nem lehet és nem is egy elfogadott állapot.”

– ismeri el Homolya Róbert. Hozzáteszi, a fentebbi okokból idén júniusig 112 rendkívüli műszaki hiba okozott késést a vonalon.

Homolya Róbert vezérigazgató beszédet mond a MÁV szolnoki járműjavító dolgozóinak az új IC-kocsik elkészítése alkalmából.
Fotó: Fotó: MTI

Az utazóközönség helyzetét a májusi menetrend-változtatással próbálták enyhíteni, ami azért is indokolt volt, mert 12 százalékkal nőtt meg az utasok száma a vonalon. Ennek érdekében több járatot indítottak el, a vonalon egyharmadával növelték meg az ülőhelyek számát – írja Homolya Róbert. Hozzáteszi, hogy

a menetrend-változtatás azért sem lehet a késések oka, mert a gondok már előtte is fennálltak.

Azt már mi tesszük hozzá, az nem enyhíti a késéseket, ha több vonat közlekedik a vonalon, legfeljebb egy adott vonaton lesz kevesebb utas, illetve kisebb zsúfoltság.

A vezérigazgató utasítására a MÁV 6 milliárd forintot csoportosít át a vonal működtetésére és a kritikus szakaszok apróbb fejlesztésére, javítására.

A javítások elsősorban a menetrendek betartásának érdekében fognak történni. A Budapest-Vác vonalon (70-es számú vonal) hasonló gondossággal igyekeznek eljárni. Homolya Róbert is megjegyzi, hogy egy nagyobb, átfogó felújítás lenne csak megoldás a 100a és a 70-es vonal gondjaira, de a MÁV-nak idén is több nagyobb felújítást így is el kellett halasztania, eközben csökkentenie kellett tartozásállományát.

Mindezek mellett a vezérigazgató elrendelte

  • még júniusban az utastájékoztatási rendszer fejlesztésére ügyelő operatív csoport felállítását, hogy probléma esetén gyorsabban lehessen az utasokat információval ellátni, a munkájukat szeptembertől kezdik meg;
  • az utastájékoztatás informatikai fejlesztéseit, hogy például már jegyvásárláskor megjelennek a fontos információk a vonatokról;
  • még márciusban, hogy csak alaposabb tisztítás után lehessen ismét útra bocsátani a szerelvényeket. 2019 júliusáig közel ugyanannyi belső felületet tisztítottak meg, mint 2017-ben egész év alatt.
  • 2020-tól új, emeletes KISS-vonatokat üzemelnek be a 100a-vonalon

Homolya Róbert több azonnali intézkedést is elrendelt:

  • szeptembertől Budapest-Monor viszonylatban a délelőtti és a délutáni csúcsban kétszer annyi Flirt-kocsikat indítanak;
  • kísérleti jelleggel minden hajnalban ellenőrzik a pályákat, így próbálván kiküszöbölni a hibákat;
  • Budapest-Vác között is növelik az ülőhelyek számát, de ott érdemben nehéz ezt megoldani a megállók peronjainak korlátos mérete miatt
  • Az önkormányzatokkal szeptember 30-ig egyeztetnek a 100a és 70-es vonalon az éjszakai járatok bevezetéséről

Homolya Róbert végül bocsánatkéréssel felérő sorokkal zárja levelét, többek között a vasúti dolgozók viselkedésére is kitérve, akiket szintén a körülmények áldozatainak tekint, ha empátia nélkül, indulatosan, esetleg elutasítóan viselkednek az utasokkal.

„Nyilvánvaló és teljes mértékben érthető az elszenvedett kellemetlenségek miatti elégedetlenségük”

– zárja a vezérigazgató.

Balogh Péter, a Védelmi Innovációs Kutatóintézet Reziliencia Központjának vezetője volt a Jazzy rádió vendége, aki arról beszélt, hogyan kellene megvédenünk a személyes adatainkat az internetes bankolás vagy a telefonhasználat során. A kibertér is háborús hadszíntérré vált, és a kibertérben végrehajtott támadások a civil lakosság életére is nagy hatással vannak.

A Závecz közvélemény-kutatása szerint Magyar Péter pártjának EP-listája a kutatás első felében jelentősen megelőzött minden ellenzéki pártot a DK–MSZP–Párbeszéd kivételével, így a harmadik helyen szerepel a rangsorban. A teljes lakosság 11%-a, a biztos szavazók 14%-a voksolna rá.