Karácsony Gergely szerint az Orbán-kormány felrúgta a megállapodást, Pikó András háborút lát

2019. november 15. 02:30 - szerző: Ágoston Zoltán

Állítólagos párbeszédkészsége ellenére az Orbán-kormány két nap alatt két olyan törvénymódosító javaslattal is előállt, amely kemény beavatkozik az önkormányzatok működésébe. 

Az egyik, Gulyás Gergely fémjelezte törvényjavaslat szerint  arról szól, hogy 2020. március 1-től az önkormányzatoktól elvennék az építési engedélyek kiadásának lehetőségét, és átadnák a kormányhivataloknak, a másik pedig előírná, hogy Budapest és a nagyvárosok tömegközlekedésre költsék az egyik fő bevételi forrásukat, az iparűzési adót.

Ennek kapcsán az Index megszólaltatta Karácsony Gergelyt, aki szerint „költségvetésileg értelmezhetetlen” egy bizonyos bevételt – az iparűzési adót – egy bizonyos kiadásra fordítani. Szerinte nem fognak kevesebbet költeni a tömegközlekedésre, mint amennyit Budapest előző vezetése erre szánt, de köszönik szépen, nem kérnek az Orbán-kormány iránymutatásából. Azt életveszélyes iránynak tartja, hogy hogy az állam azt hiszi, nem kell részt vennie a tömegközlekedés finanszírozásában, a probléma pedig nem maga a törvényjavaslat, hanem az, hogy egyeztetés nélkül nyújtották be, hiszen

ezzel Orbán Viktor és a kormány felrúgta azt a megállapodást, amely szerint egyeztetés nélkül nem állnak elő Budapest működését érintő  előterjesztésekkel.

Ezzel párhuzamosan Pikó András józsefvárosi polgármester az Indexnek arról beszélt, hogy a két törvényjavaslat

háborút jelent.

Szerinte az építkezéssel kapcsolatos feladatok átadása a kormányhivataloknak szakmailag teljesen indokolatlan, hiszen minden olyan esetben, ahol jogsérelem éri a helyi lakókat, a polgármester és az önkormányzat nem tud majd segíteni. Pikó András

Az Orbán-kormány nem érti az önkormányzati választás üzenetét nem bír váltani az einstand-politikáról – vélte Pikó András. Ami az iparűzési adót illeti, szerinte a törvényjavaslat beépített konfliktust teremt a kerületi önkormányzatok és a fővárosi vezetés között, a törvény ugyanis a kerületektől is nagyobb közlekedésfinanszírozási hozzájárulást követel.