Jogi csellel iktathatja ki a lex CEU-t a kormány, az Oktatási Hivatalra tolnák a felelősséget

Nagyon szabadságot kaphat az Oktatási Hivatal, ám ez még semmit sem garantál az egyre kaotikusabb „egyetemelűzési manőverben”.

2018. november 4., 13:12

Szerző:

Látványos felősoktatási törvénymódosító csomagot nyújtott be a kormány a parlamentnek október 31-én, amelyben van minden, ami például a Corvinus-modellel, vagy más, aktuális kérdésekkel lehet összefüggésben, ugyanakkor nincs benne szó arról, hogy a kabinet hatályon kívül helyezné az úgynevezett lex CEU-t, azaz azt a törvénymódosítást, amellyel tavaly totális jogbizonytalanságba taszította a Soros György által alapított Közép-európai Egyetemet, a CEU-t.

Két olyan apróbb változtatás is fellelhető ugyanakkor a csomagban, amely alapján a Kásler Miklós által vezetett Emberi Erőforrások Minisztériuma mintha az Oktatási Hivatal felelősségkörébe tolná a CEU-t érintő, súlyos kérdéseket.

A javaslatban szerepel ugyanis egy módosítás, amely az egyetemek, főiskolák engedélyeztetési eljárásának kizárólagos felelősévé az Oktatási Hivatalt teszi meg a jogalkotó – az indoklás alapján mindez a Magyar Akkreditációs Bizottság szerepének csorbítását jelenti, de egyúttal kormányzati visszavonulást is jelezhet, legalábbis papíron a szakmai döntésekből.

A tervezet szerint ugyanis:

22. §

(1) Az Nftv. 67. § (3) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép: (Az oktatási hivatal jár el)

„a) a felsőoktatási intézmény működésének engedélyezésével és a felsőoktatási intézmény működési engedélyének ötévenkénti felülvizsgálatával,” (kapcsolatos ügyekben.)

(2) Az Nftv. 67. § (3) bekezdése a következő j) ponttal egészül ki: (Az oktatási hivatal jár el)

„j) a közösségi felsőoktatási képzési központ működésének engedélyezésével és működési engedélyének ötévenkénti felülvizsgálatával” (kapcsolatos ügyekben.)

Márpedig a lex CEU éppen ezzel, az engedélyezéssel és ötéves felülvizsgálattal kapcsolatban hozott súlyos vátozásokat azoknak a külföldi alapítású, külföldön bejegyzett egyetemeknek, főiskoláknak az esetében, amelyek Magyarországon képeznek diákokat.

A mostani változtatások között feltűnik továbbá egy, szintén a felsőoktatási törvényre, mégpedig annak 76-os paragrafusára, azaz éppen a lex CEU-ra vonatkozó is. Eszerint:

Az Nftv. 76. §-a a következő (9) bekezdéssel egészül ki:

„(9) Ha az e §-ban meghatározott követelmények bizonyítása érdekében nemzetközi jogsegély igénybevétele szükséges, akkor az oktatási hivatal közvetlenül a származási állam oktatását irányító szervet keresi meg. Ha azonban olyan államról van szó, amely a 2001. évi XCIX. törvénnyel kihirdetett, a felsőoktatási képesítéseknek az európai régióban történő elismeréséről szóló, 1997. április 11-én, Lisszabonban aláírt Egyezményt (a továbbiakban: Lisszaboni Egyezmény) magára nézve kötelezőnek ismerte el, akkor az oktatási hivatal a nemzetközi jogsegélykérelmet közvetlenül a Lisszaboni Egyezmény IX.2. Cikke szerinti külföldi információs központhoz intézi.”

Ezek a módosítások a javaslatcsomag alapján 2019. január 1-jén lépnének hatályba.

A kabinet nem enged, de a felelősséget az Oktatási Hivatalra hárítaná
Fotó: Kökényesi Gábor

De hogy ennek mi a jelentősége, az egyelőre nagy kérdés, főként, miután köztudott, hogy a CEU minden feltételét teljesítette a tavaly tavasszal módosított felsőoktatási törvénynek, egyetlen ok miatt nem tudja benyújtani engedélyezési papírjait: nincs államközi megállapodása. A tavalyi módosítás alapján ugyanis Magyarország területén külföldi felsőoktatási intézmény akkor folytathat oklevelet adó képzési tevékenységet, ha

  • a) magyarországi működésének elvi támogatásáról szóló, Magyarország Kormánya és a külföldi felsőoktatási intézmény székhelye szerinti állam Kormánya által kötött – föderatív állam esetében, amennyiben a nemzetközi szerződés kötelező hatályának elismerésére nem a központi kormányzat jogosult, annak központi kormányzatával létrejött előzetes megállapodáson alapuló – nemzetközi szerződés kötelező hatályát a szerződő felek elismerték,
  • b) a székhelye szerinti országban működő, és ott ténylegesen felsőoktatási képzést folytató államilag elismert felsőoktatási intézménynek minősül,
  • c) az általa Magyarország területén folytatni kívánt képzés és az arra tekintettel kiállított oklevél államilag elismert felsőoktatási fokozatot adó képzésnek minősül és
  • d) működését az oktatási hivatal engedélyezte.

A működési engedélyt tehát a magyar Oktatási Hivatalnak kell kiadni, aztán pedig ötévente felülvizsgálni döntését. „Az oktatási hivatal a működési engedélyre vonatkozó határozatát visszavonja, ha a külföldi felsőoktatási intézmény, vagy a képzés a törvényben meghatározott feltételeknek utóbb nem felel meg” – áll továbbá a törvényben.

Csakhogy az Oktatási Hivatal nem folytat vizsgálatot a CEU ügyében, mert az egyetem be sem nyújthatta a papírjait addig, amíg nincsen meg az államközi megállapodás az amerikai Bard College-en folyó képzéseit elismerendő. Eddig legalábbis ez következett volna a jogszabályból, amely kiköti azt is: a CEU ugyanis a hatályos törvény szerint a felsőoktatási tevékenységének folytatására irányuló szándékát köteles az oktatási hivatalnak bejelenteni.

„A szabad szolgáltatásnyújtás jogával rendelkező szolgáltatót az oktatási hivatal akkor veszi nyilvántartásba, ha a szolgáltató a 76. § (1) bekezdés b) és c) pontjában meghatározott feltételt teljesíti” – áll a jogszabályban.

Magyarán a CEU beadhatja a papírjait, a törvény alapján a hivatalnak, s annak csupán a New York-i kampusz létezését és a képzéseik akkreditációs megfelelését kellene vizsgálnia a nyilvántartásba vételhez. Pedig korábban a kommunikáció úgy szólt, a hivatalnak el kell utasítania a működésbe vételi kérelmet mindaddig, amíg a kormány alá nem írja a megállapodást New York állam oktatási hivatalával.

Ám ezt a dokumentumot kormány tavaly óta nem hajlandó aláírni, az utóbbi napokban pedig már a szükségességét, sőt, létjogosultságát is megkérdőjelezték. A cicázás addig fajult, amíg – mint emlékezetes – Orbán Viktor amúlt hét elején az ATV aláírást firtató kérdésére visszakérdezett:

– Milyen megállapodás?

És ez azt jelenti, hogy a kormányfő nem is tervez aláírni semmit aCEU ügyében, a legutóbbi kormányzati kommunikációt pedig az magyarázza, hogy majd az Oktatási Hivatal adja ki a működési engedélyt. 

Pedig alig néhány napja még úgy tűnt, az Orbán-kormány a lex CEU hatályon kívül helyezésével menekülne ki a nemcsak diplomáciai, hanem nemzetközi jogi értelemben is kérdéses helyzetből. Csakhogy, mint megírtuk, az Európai Bizottság keresete nyomán folyó uniós bírósági perben biztosan nem születik ítélet december 1-ig, a CEU rektora által határidőként megadott időpontig. Michael Ignatieff szerint ugyanis, ha addig nem sikerül megoldást találni az intézmény körül kialakult helyzetre, a felsőoktatási intézmény amerikai akkreditációjú mester- és doktori programjaira jelentkező új hallgatók a 2019/20-as tanévtől a CEU bécsi campusán tanulnak majd.

Lehóczki Balázs, a uniós bíróság magyar sajtóreferense arról tájékoztatta a 168 Órát: az ügy jelen állása szerint szinte biztos, hogy december végéig nem lesz ítélet, hiszen még tárgyalás sem volt az ügyben, és a tárgyalás és az ítélet között még egy főtanácsnoki indítványt is ki kellene hirdetni. Arra is figyelmeztetett: az uniós bíróság döntése arra a magyar jogszabályra vonatkozik majd, amelyet a bizottság korábban vizsgált.

Az Európai Bíróság sajtóreferense azt is elmagyarázta, hogy az, hogy a luxemburgi testület prioritásként kezeli az ügyet, annyit jelent, hogy az eljárás írásbeli szakaszának a lezárulása után a pert a vele párhuzamosan futó, de korábban indított ügyek elé helyezik a tárgyalás, a főtanácsnoki indítvány és az ítélethirdetés kitűzése szempontjából.

Ettől még nincs szó gyorsított eljárásról, és mivel még nincs kitűzve a tárgyalás, így az indítvány és az ítélet megszerkesztéséhez, valamint az azok lefordításához szükséges időből kiindulva nagy valószínűséggel kijelenthető, hogy ezen ügyben az idén már nem fog megszületni az ítélet – közölte lapunkkal Lehócki Balázs.

 

Magyarán az Orbán-kormányt egyelőre semmi sem sürgetné, az európai uniós eljárás, amelyet az Európai Néppárt is sok szempontból feltételül támasztott, nem függ majd össze a CEU Budapesten maradásával, vagy távozásával. Összefügghetne pedig, hiszen akár csak ebben a javaslatcsomagban is, a kormány módosítaná a külföldi bizonyítványok és oklevelek elismeréséről szóló törvényt, méghozzá egy folyamatban lévő uniós kötelezettségszegési eljárásra hivatkozva. Ám ezt a lex CEU esetében nem teszik meg. Ehelyett úgy módosítják a törvényt, hogy az alapján lényegében csak az Oktatási Hivatal lesz majd az ügy felelőse.

Nehezen követhető jogkövetelmények miatt még ennél is tovább bonyolódhat a CEU sorsa

Márpedig a 168 Óra Palkovics László innovációs és technológiai miniszterrel készült interjújából is ez a forgatókönyv rajzolódott ki. Emlékezetes, az ügyben elvileg még csak nem is érintett tárcavezető azt mondta:

– Nem költözik a CEU. A nyilatkozatuk arról szólt, hogy bizonyos amerikai tevékenységeiket elviszik Bécsbe. Ha lesz ott is egy campusa a CEU-nak, és megmarad mellette a magyar egyetem is, akkor nem nagyon változik semmi.

Sőt, maga Palkovics arról beszélt, „az amerikai hatóságoktól kapott információk alapján az Oktatási Hivatal dönti el”, hogy a CEU megfelel-e a törvénynek. Szerinte az OH azért nem vizsgálja ezt jelenleg, mert „a CEU nem tudta benyújtani a szükséges dokumentumokat”. Csakhogy ő maga elismerte: „a dokumentumok benyújtásának feltétele, hogy létrejöjjön a New York állam és a magyar állam közötti megállapodás. E diplomáciai aktus után be lehet nyújtani a dokumentumokat. Ezután majd az OH eldönti, mi legyen.”

Érteni nehéz a Palkovics-gondolatmenetet, ám a kormányzati kommunikáció alapján úgy foglalható össze a jelenlegi káosz: a kormány azért nem akarja aláírni a megállapodást New York állammal, ami a CEU maradásának egyik feltétele lenne, mert nem biztosak benne, hogy a CEU teljesítette a másik feltételt, ami az amerikai oktatási tevékenység. Hogy teljesítette-e a CEU ezt a feltételt, azt az Oktatási Hivatal mondhatná meg, de csak akkor, ha a CEU benyújtja a szükséges dokumentumokat. Ahhoz viszont, hogy a CEU benyújtsa a szükséges dokumentumokat, a kormánynak alá kellene írnia a megállapodást.

A mostani törvénymódosítás azonban lényegében önállóvá teheti az Oktatási Hivatalt az engedélyeztetési eljárásban, így vagy varázsütésre lezárulhat, vagy könnyen tovább húzódhat a CEU-botrány – annak minden hazai és diplomáciai következményével együtt.

Marad az átlagosnál hűvösebb idő a hétvégén is: a hőmérséklet csúcsértéke 11-18 Celsius-fok között alakul, és hajnalban visszatérnek a gyenge fagyok. A szél erős, olykor viharos lesz és többfelé lehet eső, zápor, akár zivatar - derül ki a HungaroMet Nonprofit Zrt. előrejelzéséből, amelyet csütörtökön juttattak el az MTI-hez.

Nem sok jóval kecsegtet az időjárás: marad az április első felének megfelelő hőmérséklet és éjszakánként talajmenti, a fagyzugos helyeken gyenge fagyok veszélyeztetik a gyümölcstermést - írta a HungaroMet Zrt. csütörtöki agrometeorológiai elemzésében.