A kormány nem engedné a fővárosnak az adóemelést és a hitelfelvételt

Részben sikeresek voltak a tárgyalások, részben pedig nem: a mérleg mindkét serpenyőjében fontos kérdések vannak.

2020. október 15., 21:23

Szerző:

A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának október 15-ei ülését követően Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes és Fürjes Balázs, a Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár bejelentették, hogy több megállapodást is kötöttek Budapest fejlesztése-építése kapcsán.

A kormány és a főváros megegyeztek: a Lánchíd felújításában, amelyre a kormány kifizeti az utolsó 6 milliárd Ft-ot, ha 18 hónapnál hosszabb ideig nem lesz lezárva a Lánchíd; a pesti rakpart felújításában, ahol 2x1 sávban lesz biztosított a gépkocsiforgalom, és bővítenek a gyalogos és kerékpáros sávokon is; a fővárosi önkormányzat véleményezési jogában a Városi Otthonteremtési Program fejlesztéseivel kapcsolatban; a budai fonódó villamoshálózat bővítéséről és a Közlekedési Múzeum fejlesztésének és építésének koncepciójáról. Szintén sikerült megállapodniuk arról, hogy a Gödöllői HÉV 2-es metróval való összekötésének végleges terveiről a kormány fog dönteni.

Nem sikerül viszont megállapodni a nagykörúti autós sávok visszaállításáról és a Liget fejlesztéséről.

Fürjes Balázs elmondta, a kormány nem járul hozzá, hogy a Fővárosi Önkormányzat szolidaritási adót emeljen és hitelt vegyen fel. Ezzel kapcsolatban a probléma, hogy a felek nem értenek egyet a főváros anyagi helyzetét illetően. Fürjes szerint a Budapest számláján 150 milliárd van, így a “gazdagabb önkormányzatok közé tartozik”.

Kiss szerint viszont a “főváros fenntarthatatlan pályán halad”, mivel a válság, a járvány és a különböző megszorítások miatt a főváros bevételektől esett el, így az önkormányzatnak a működéshez nincs elég forrása,és ennek biztosítására mindenképpen szükség van a kormány támogatására és a hitelre.