Finkelstein halála óta sablonos lett a Fidesz-propaganda, a Habony–Rogán-rendszer kudarcot vallott

2019. november 16., 08:00

Szerző:

Lázasan kutatja a látványos térvesztéssel járó  önkormányzati választási szereplése okait a Fidesz. A sajtóban eddig megjelent információk alapján teljesen átvilágítják a propaganda hatékonyságát, a választók aktivizálásának szisztémáját, a jelöltjeik munkáját, illetve a központi kampánynarratíva elemeit. A politikai környezet is átalakult, az ellenzéki szövetséggel felborult a centrális erőtér, ami új stratégia kialakítására kényszeríti a kormánypártot.

Úgy tűnik, hogy az elmúlt években gőzhengerként működő kampánystratégia az önkormányzati választások után komoly átalakításra szorul.

Tekintettel arra, hogy a teljes gépezet a Finkelstein–Habony páros által felépített stratégia végrehajtására jött létre, megkerülhetetlen annak elemzése, hogy mi ment végbe Arthur J. Finkelsteinnek, a negatív kampány császáraként méltatott tanácsadó 2017 augusztusi halála óta.

  • A kormányzati kampány minden eleme a migrációra, a bevándorlókkal szembeni xenofób érzelmekre épített.
  • Az őszi kampányban először szorult háttérbe a migráció, az „alkalmatlan”-kampány és a többi új elem nem érte el a várt hatást.
  • A propagandagépezet hatékonysága elégtelen.
  • Habony Árpád részvétele csökkent a kampánystratégia kialakításában.
  • A jelöltek és a központi narratíva szimbiózisa nem alakult ki.

 

A Finkelstein–Habony páros

 

– Beszéltek hozzá a számok – jellemezték a szakmában Finkelsteint, a világhírű politikai tanácsadót és kampánystratégát. Finkelstein szakemberként ritka mintázat- és összefüggés-felismerő készséggel rendelkezett, a statisztikai adatok, a mély pártpreferencia-kutatások és a kampányüzenetek fókuszcsoportos, illetve szociálpszchológiai felmérések számaiból felismerte azokat az összefüggéseket, amelyek sikerre vezethettek politikai kampányokat.

– A Finkelstein által kialakított stratégia nagy hatékonysággal tudta passzivizálni a politikai ellenfelek szavazóit, ebben volt kiemelkedő

– nyilatkozta a 168 Órának Szakács András politológus. Felidézte, hogy Finkelstein még pályája elején azzal vezetett sikeres szenátori választási kampányt az Egyesült Államokban, hogy az ellenfél jelöltjéről elhitette a szavazókkal, hogy halálos beteg, emiatt mérhetően kevesebben voksoltak az illetőre.

Arthur J. Finkelstein

Ez a szaktudás pedig különösen jól jött a Fidesznek. A választási törvény átalakítása hozta létre az úgynevezett centrális erőteret: amíg az ellenzék megosztott, szavazói motiválatlanok, addig a választási szabályok átalakításával sorozatos győzelmet lehet aratni. Finkelstein és a Fidesz remekül kiegészítette egymást.

Ami Habonyt illeti, róla ösztönös zseniként beszélnek a kormánypártnál, de Szakács felhívja a figyelmet arra, hogy egy komoly szaktudással rendelkező elemzői gárda háttérmunkája is szükséges ahhoz, hogy minden tekintetben alapos munkát tegyen le az asztalra. Az évtizedes tapasztalatokkal rendelkező Finkelstein ebben volt jó partner. 2015-re megalkották a migrációra épített kampányt, ami ismét felívelő pályára állította a kitiltási botrány, a Simicska-Orbán háború és a tapolcai időközi jobbikos választási győzelem miatt megroppant támogatottságú Fideszt. Az idegenektől való emberi félelemre épített kampánynak aztán további mutációit készítették el: jött a brüsszelezés, a Soros György elleni kampány, a CEU és a civil szervezetek elleni uszítás.

Ezekben a kérdésekben ráadásul az ellenzék sokszor megosztott volt, a fideszes választók pedig fogékonyak voltak a külső veszéllyel való fenyegetésre, akik az ellenzéki pártokat is ezzel a veszéllyel azonosították.

Finkelstein 2017 augusztusában bekövetkezett halála előtt (fél tüdővel élte utolsó hónapjait, elképesztő szenvedések közepette gépek tartották életben) tehát összeállt az alapstratégia, felépült egy új propagandagépezet, ami 2018 áprilisában is újabb kétharmadot biztosított a Fidesznek.

 

Teljes csőd októberben

 

Habony eközben  2017-ben már érzékelhetően nagyobb energiát fordított a Finkelsteinnel közösen létrehozott londoni tanácsadócége, a Danube Business Consulting (DBC) Ltd. működtetésére, a magyarországi szakmai sikereivel a nemzetközi tanácsadói térben új kihívásokat talált.

Fotó: Orbán Viktor/Facebook

Szakács szerint lehetséges, hogy mivel Habony tapasztalhatta, a stratégia működik, ezért bátrabban tarthatott nagyobb távolságot a 2018-as és a 2019-es kampányoktól, hogy nemzetközi karrierjét építse.  Orbán Viktor szereti versenyeztetni minisztereit és fontosabb pártembereit, előfordulhatott az is, hogy Habonyt kissé háttérbe szoríthatta. Ennek azonban kisebb valószínűséget ad, ugyanis tanácsadókat versenyeztetni nem kifizetődő, mert széteshet a korábban felépített narratíva a váltással – jegyezte meg kérdésünkre a politológus.

A Fidesz végül három narratívát kínált a választóknak az őszi önkormányzati választásra:

  • az ellenzék jelöltjei „alkalmatlanok”;
  • az ellenzék a migráció támogatója;
  • csak a Fidesz hozhat fejlesztési forrásokat egy településnek.

Noha a  a hivatkozás a migrációra az eddigi tapasztalatok szerint működött a Fidesznek, a településeken a választók jobban ismerik a jelölteket, így elképzelhető, hogy kisebb esélyt adtak arra az emberek, hogy egy választókerület ellenzéki képviselőjelöltje maga Soros György állítólagos akaratát akarná végrehajtani.

Az ellenzéki jelölteket alkalmatlannak nevező kampány – amit különösen Karácsony Gergelyre szabtak – az első új gondolat volt a migráció óta, ennek fényében pedig a kudarc igazán súlyos.

– Az ellenzéki választók úgy érezhették, lehülyézi őket a kormánypárt azzal, hogy alkalmatlannak nevezi jelöltjüket, ez pedig motiválta őket a szavazásra – jegyezte meg Szakács.

Emlékezetes, a miniszterelnök Gödöllőn, Gulyás Gergely kancelláriaminiszter pedig a Kormányinfókon is utalt rá, hogy a települések azzal járnak jól, ha fideszes jelöltet támogatnak, különben nem kapnak annyi állami fejlesztési forrást. Ezt az üzenetet ráadásul számtalan településen terjesztették a Fidesz helyi arcai, amit nem csak az ellenzéki, hanem a bizonytalanok is könnyen nyílt zsarolásként értelmezhettek, ami tovább növelte a szavazókészségüket.

 

Agyaglábú propagandaóriás

 

A Népszavának nyilatkozó fideszes források is megerősítették, hogy még a Fidesz is úgy látja, hiába épített ki egy hatalmas médiagépezetet, amely sokkal több választót érhet el, mint a kormánykritikus sajtó, ez a médiagépezet mégsem tudta hatékonyan átadni a propaganda üzeneteit.

A lapnak a kispesti MSZP-s önkormányzati képviselő, Lackner Csaba ügyét említették a fideszesek. Míg a független sajtó a Borkai-ügy korrupcióra utaló szálait napról napra egyre nagyobb mélységében tárta fel, a kormánypropaganda nem volt képes ugyanerre Lackner-ügyben. Szakács András észrevételei szerint ráadásul a kritikus sajtó bizonyítani tudta szakmaiságát azzal is, ahogyan Horváth Csaba szocialista zuglói polgármester mutyigyanús előterjesztéseiről, valamint Czeglédy Csaba ügyvédi megbízásairól beszámolt. – A propaganda sosem fog tudni médiaszerűen működni” – jegyezte meg a politológus. Hozzátette, ha az egyik lap mégis értesülne egy rendkívüli hírről, annak közlését is engedélyeztetni kell a propaganda vízfejével, ami szintén rontja a hatékonyságot.

Habony Árpád és Rogán Antal
Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

A Fidesz 2018 őszén minden kormányközeli orgánumot a Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) égisze alá vont. A rendszer egyszerű: a Rogán által vezetett Miniszterelnöki Kabinetiroda dönt az állami hirdetések elhelyezéséről. Rengeteg közpénz öntenek  a rendszerbe, a KESMA egységei pedig csak az Orbán-kormánytól kapott sorvezetők szerinti üzenteket közzétenniük. Ennek eredményeként nincs hírverseny a Fidesz propagandagépezetében. Valódi újságírói teljesítményre emlékeztető munkára sem nagyon kényszerülnek, mert mindent készen kapnak a cikkek és riportok elkészítéséhez.

– A pénzt más, mérhető szempontok szerint kellene osztani a propagandatermékek között, hogy motiválja a Fidesz az önálló, tényfeltáró munkát

– jegyezte meg Szakács.

Jelöltek vs. kampányközpont

Látható tehát, hogy a Fidesz a központi akarat kritikátlan átvételeként kezdte értelmezni és jutalmazni a lojalitást. Ez pedig az önkormányzati választásokon utolérte a legfőbb szereplőket

a Fidesz jelöltjei veszítettek egyéniségükből, miközben az önkormányzati választáson mindig is a karakter volt fontosabb, mint a jelölő szervezet.

A Népszavának kiszivárogtatott információk szerint a Fidesz vizsgálja, hogy a jelöltek miért nem voltak képesek a minden részletre kiterjedő központi kampányhoz hozzátenni valamit a jobb szereplés érdekében. Ezért bekérettek minden helyi kampányanyagot, hogy értékeljék, miért buktak el jelöltjeik.

A lapunk által megkérdezett politológus megjegyezte, hogy értékelésnél a kormánypárt rájöhet, hasznosabb lett volna eltérni a központi kampány sablonjaitól, és kidomborítani a jelöltek egyéniségét, sikereit.