Brazíliában gyártott katonai szállítógépeket vásárol a Honvédség a régi Ancsák helyett

2019. augusztus 15. 13:35 - szerző: 168 Óra

Június 23-25 között Magyarországon is megmutatta magát a brazil Embraer KC-390-es rámpás szállító-repülőgép. Az eszközt nem csupán a Pápa Bázisrepülőtéren tekintették meg a szakemberek, de a Balaton felé egy gyakorló repülésre is elkerült. Sőt, ennek során a légi utántöltési képességét is tesztelték, a magyar Gripenek pilótái azt próbálhatták ki különböző kötelékekben, mennyire alkalmas erre a gép áramlási környezete.

Tavaly márciusban kormányrendeletben határoztak a katonai szállítórepülő képesség kialakításával kapcsolatos feladatokról és szükséges források biztosításáról, azaz: megbízták a Honvédelmi Minisztériumot, hogy háromszor 25 milliárd forint értékben vásároljon megfelelő repülőgépeket – írja a Népszava.

A légierőnek ugyanis jelenleg már csak egyetlen An-26-os rámpás szállító-repülőgépe van. Ezeket a gépeket még 1974-ben állították hadrendbe, de az utolsó darab üzemideje is lejár 2020 közepén.

Csereként szóba jött az amerikai Lockheed C-130 Hercules, az olasz Leonardo C-27-es és a nemzetközi konzorciumban gyártott Airbus C-295-es. Az utóbbi kettő azonban nem igazán felel meg a magyar igényeknek. Marad tehát a négy turbólégcsavarral felszerelt Hercules, vagy a most felbukkanó brazil vetélytárs. De ez a verseny is eldőlni látszik, a brazil média szerint a Budapestre szánt új brazil nagykövet meghallgatásán „elkottyantotta” magát:

már tárgyalnak a repülőgép-vásárlásról.

– írja a Népszava.

Az Embraer KC-390
Fotó: Wikipédia

De a KC-390-essel is van egy kis gond, tudniillik a brazilok a KC-390-essel először merészkednek a katonai szállítógépek piacára. Ráadásul a gép abban is rendhagyó, hogy nem légcsavaros, hanem sugárhajtóművek által meghajtott. Szakemberek szerint ennek előnye, hogy nagy magasságban és gyorsan tud közlekedni, hátránya lehet viszont, hogy a gyengébb minőségű repülőtereken a por és egyéb szennyeződések könnyebben kárt tesznek benne. 

A KC-390-es mindenesetre másokat már meggyőzött: Portugália – amely részt vett a fejlesztésben is – júliusban jelentette be, hogy 827 millió euró értékben (nagyjából 250 milliárd forint) öt gépet és kiegészítőket vásárol elöregedő Hercules flottájának lecserélésére. Csehország is fontolgatja ilyen gépek beszerzését, repülőgépiparuk több jelentős részegységgel beszállítója is az Embraernek. A Magyar Honvédség elvileg három gép vásárlását tervezi, így visszaosztva, ugyanezekkel a feltételekkel a konstrukció drágának tűnik, szóval vagy az igényeken kell csökkenteni, vagy más feltételeket kialkudni, esetleg újabb forrásokat a beszerzéshez rendelni.