Fél óráig tartott, míg kiért a mentő a Nyugatinál összeeső fiatalhoz, felmentették a mentésirányítót

2019. február 22. 13:55 - szerző: 168 Óra/MTI

Az első vizsgálatok alapján emberi mulasztás miatt érkezett későn az ellátás ahhoz a fiatalemberhez, aki a Nyugati-pályaudvarnál lett rosszul kedden – mondta az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) kommunikációs vezetője pénteken Budapesten, sajtótájékoztatón.

Kedden bejelentés érkezett a mentőszolgálathoz, hogy egy fiatalember rosszul lett a Nyugati aluljáróban. Később újabb hívást kaptak, miszerint a férfi állapota javult. Ezután ismét bejelentést kaptak a mentők arról, hogy az érintett újra rosszul van. A mentőszolgálat ezután elsősegélynyújtókat irányított a beteghez, hogy megkezdjék az újraélesztést a mentő kiérkezéséig – mondta.

A mentő a beteget a szükséges beavatkozások után kritikus állapotban vitte kórházba - tette hozzá Győrfi Pál.

A szóvivő közölte: az Országos Mentőszolgálat főigazgatója már kedden minden részletre kiterjedő vizsgálatot rendelt el. Az első vizsgálat szerint a riasztás pillanatában volt olyan szabad mentőautó, amely a beteget gyorsabban elérhette volna, mint a helyszínre irányított egység, mégsem riasztották.

A hanganyagok és a számítógépes adatok elemzése alapján a mentésirányító és a mentésvezető hibázott, ezért őket a belső vizsgálat lezárulásáig az OMSZ főigazgatója felmentette a munkavégzés alól.

Az OMSZ megteszi a szükséges lépéseket, hogy hasonló mentésirányítói hiba ne fordulhasson elő – mondta Győrfi Pál.

A szóvivő nem közölte, hogy kedd óta változott-e a fiatalember állapota, kérdezni pedig nem lehetett.

A Pesten Hallottam Facebook-csoportban jelent meg először beszámoló az esetről. Eszerint a fiatal annyit mondott a rajta segítő egyik hölgynek, hogy valami gyógyszert vett be. „Ordítottam, hogy a defibrillátort hozzák azonnal. Beletelt egy időbe, de egy BKK-s nő kihozta és próbált segíteni” – írta a délutánról a bejegyzés szerzője, aki hozzátette, 8-10 ember is összefogott a fiatal életéért. 

Fotó: jarmuipar.hu

A 444-en Kunetz Zsombor orvos, egészségügyi szakértő rekonstruálta a történteket a mentőktől származó beszámolók alapján. Ez alapján az első telefonos bejelentés után 11 perccel riasztották az első mentőegységet, amely Budáról, a János Kórházból indult csúcsforgalomban. Már úton voltak, amikor szóltak nekik, hogy emelt szintű újraélesztésre lesz szükség, de ez az egység csak alapszintűt végez. Azaz kellett volna egy másik kocsi is. 

A mentőtiszti kocsi ekkor a Markó utcai mentőközpontba tart, és éppen akkor érkezik meg oda, amikor a másik egységet riasztják a Jánosból. „Ebben az időintervallumban az aluljáróban a beteg életéért küzdő civilek már többször reklamálják a mentő érkezését, jelzik a beteg állapotának jelentős romlását. A Kútvölgyiből érkező mentőtiszti egység mit sem tud arról, hogy mi folyik tőle három percnyire, sőt azt sem, hogy mi folyik az irányításon, ott milyen feladatok vannak. Teljesen elkülönített helyen is vannak” – írta Kunetz Zsombor.

  • Ki a felelős azért, hogy a mentésirányítás szakmai színvonala ennyire alacsony? (Az esettől függetlenül jönnek olyan jelzések, amelyek szerint sokszor alapvető egészségügyi fogalmak híján van a merésirányítás.)
  • Hogyan van az, hogy a mentésirányító, aki engedélyezi az ebédidőt, az nem tudja, hogy van bent az újraélesztés helyszínétől 3 percnyire emelt szintű mentőegység?
  • Mert ez csak akkor realizálódott, amikor személyesen is megjelentek bejelentők a Központi Mentőállomáson.
  • Miféle minőségbiztosítási rendszer működik a mentőszolgálatnál, amely nem képes kiszűrni, vagy csökkenteni az ilyen jellegű hibákat?

– teszi fel a kérdéseit a szakember, aki azzal zárja:

A helyzetet csak az oldhatná meg, ha dilettáns vezetők helyett hozzáértő menedzsmentje lenne a mentőszolgálatnak, amire már emberemlékezet óta nem volt példa.