Eltűntek az állami hirdetések Schmidt Mária volt lapjából, a Figyelőből, amely már a Fidesz médiaalapítványának a kezében van

2019. január 17. 16:05 - szerző: 168 Óra

Történelmi pillanat szemtanúi lehettünk csütörtökön a kormánypárti médiában: egyetlen állami hirdetés sem jelent meg a korábban szebb napokat látott gazdasági szaklapban, a Figyelőben, amely 2017-ben Schmidt Mária birtokába került, aki azután tavaly ősszel lelkesen, ingyen és bérmentve felajánlotta a propagandakiadvánnyá züllesztett hetilapot a Fidesz médiaalapítványának.

A Liszkay Gábor vezette Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány akoljába került kiadvány jelenleg a portfólió egyetlen közéleti napilapja (a szintén erősen kormánypárti Magyar Demokrata hetilap egyelőre nem csatlakozott a médiabirodalomhoz).

A Schmidt Mária nevével fémjelzett fideszes átállás óta szó szerint ömlöttek a kormányzati és állami céges hirdetések a zuhanó példányszámú, markánsan veszteséges lapba.

A Figyelő azonban megszolgálta a pénzt: egyebek közt listázták a szerintük Soros Györgyhöz köthető magyarok neveit, majd a túl liberálisnak tartott kutatókét, sőt, vitatható és sértő módon ábrázolták címlapjukon Heisler Andrást, a Mazsihisz elnökét.

Fotó: Ágoston Zoltán

A csütörtökön, azaz január 17-én kiadott legfrissebb Figyelő számban azonban egyáltalán nem volt hirdetés. Ez első látásra megkérdőjelezné azt a gazdasági modellt, ahogy a Fideszhez és a kormányhoz valamilyen módon kötődő, ámde veszteséges, alig olvasott vagy nézett médiatermékekből egyszerűen kiszivattyúzták az oda kerülő közpénzt. Sajtóhírek szerint azonban Orbán Viktor miniszterelnöknek elege lett abból, hogy szerteágazó, számos tulajdonosi kör által működtetett médiabirodalmában szétfolynak az állami milliárdok, miközben a pénz alig hasznosul a hírfogyasztók által elég gyengén értékelt sajtóban.

Ezért különböző sajtóforrások szerint szűk körben közölte a médiatulajdonosokkal: nincs több lóvé. Így persze könnyebben rábírta őket, hogy felajánlják a nevükön lévő médiumokat.

Hiába lett nonprofit azonban a Fidesz médiabirodalma, és vált emiatt tárgytalanná az állami hirdetések odazúdítása, valójában számtalan trükk és fortély van arra, hogy így is, úgy is kiszedjék a sápot az alapítványból.