Nehézkesen indul az egyiptomi vasúti tender, a Dunakeszi Járműjavító az orosz tulajdonos miatt elbukhatja a MÁV-motorvonatok gyártását

2019. augusztus 21., 14:05

Szerző:

Egy kormányhatározat verseny nélkül az orosz Transmashholdingot jelölte ki arra, hogy megvegye a Dunakeszi Járműjavítót, az üzlet azonban elakadt. Az új cég több mint ezer egyiptomi vasúti kocsi legyártását nyerheti el, elbukhatja viszont MÁV-nak készülő emeletes vonatok összeszerelését – írja a hvg.hu.

Az orosz Transmashholding (TMH) tavaly szeptemberben nyert el egy beszerzést arra, hogy a Dunakeszi Járműjavítóval (DJJ) közösen gyártson vasúti kocsikat Egyiptomnak. Májusban az Orbán-kormány verseny nélkül a Transmashholdingot jelölte ki, hogy az vegye meg a Dunakeszi Járműjavítót. Az üzletre lejárt a határidő június végén, de az oroszok még mindig nem vették meg a DJJ-t.

Július 26-án a TMH honlapján közleményben jelentette be, hogy Dunakesziben fontos potenciális partnert látnak, és hogy két közös orosz–magyar vegyesvállalatot alapítottak TMH Hungary Invest Zrt. és Transmashholding Hungary Kft. néven. Mindkét cégben 50–50 százalék a tulajdoni aránya a magyar és az orosz tulajdonosoknak. Azt az Index írta meg augusztus elején, hogy a két új magyar–orosz közös cégben részes Magyar Vagon Zrt. tulajdonosa, egyetlen részvényese Szalay-Bobrovniczky Kristóf, a Századvég kuratóriumának egykori elnökhelyettese, Tarlós István főpolgármester egyik helyettesének, Szalay-Bobrovniczky Alexandrának a férje, londoni magyar nagykövet. 

Szalay-Bobrovniczky Kristóf tulajdonlásával jegyezték be tavaly decemberben a Habony Árpádhoz köthető V4NA londoni hírügynökséget is, de később a nagykövet tulajdonrésze 3 százalékra változott.

Fotó: MTI/Máthé Zoltán

A Transmashholding sajtóosztálya a hvg.hu érdeklődésére megerősítette az 1300 vagonra szóló egyiptomi megrendelést, illetve hogy a gyártást a DJJ-vel közösen végzik. A projektet a magyar Eximbank-hitelből finanszíroznák.

Isabelle Tourancheau szóvivő a lapnak azt is elmondta, a magyar kormány a Transmashholdingot választotta ki a DJJ megvételére, az orosz vállalat éppen felméri a cég állapotát és a tranzakcióval járó hasznot. A szóvivő szerint a régióban jelentős gyártókapacitást szeretnének itt létrehozni, és a felvásárlás már csak idő kérdése.

A DJJ a MÁV által rendelt összesen 19 emeletes motorvonat gyártásában is közreműködik. Dunai Zoltán, a Stadler Magyarország ügyvezető igazgatója a portálnak azt nyilatkozta, hogy

ha az oroszokhoz kerül Dunakeszi, a szerződést azonnali hatállyal felmondják. Különösen akkor, ha a vállalat valamelyik közvetlen versenytársuk tulajdonába kerül.

A Stadler ugyanis a világ egyik legnagyobb vasúti járműgyártója, ezért érthetően a cég nem szeretné, ha valamelyik versenytársa rálátna a gyártási folyamatra és az alkalmazott technikára.

A Závecz közvélemény-kutatása szerint Magyar Péter pártjának EP-listája a kutatás első felében jelentősen megelőzött minden ellenzéki pártot a DK–MSZP–Párbeszéd kivételével, így a harmadik helyen szerepel a rangsorban. A teljes lakosság 11%-a, a biztos szavazók 14%-a voksolna rá.