Egy hatalmas Orbán-portrét csempészett a Ludwig Múzeumba a művész, de az igazgató gyorsan leszedette

Nem jött át neki a művészi üzenet.

2019. április 1., 20:29

Szerző:

„Vajon mi látható a képen? Egyelőre csak a művész tudja, de te is hozzájárulhatsz, hogy mindenki számára kiderüljön!” – az Index cikke szerint ezzel a kommentárral rakott ki egy képet a budapesti Ludwig Múzeum az Instagram-profiljára az éppen a hétvégén záruló Ludwig 30 nevű kiállítás egyik tételéről.

Brückner János „Itt és Most” című alkotása a művészhez passzolóan egy interaktív installáció, ami annyit jelent, hogy a művész maga egy négyzetrácsot helyezett fel a múzeum falára, és a négyzetekbe csak számokat írt. A látogatóknak pedig az volt a dolga, hogy a számoknak megfelelő rovátkákat húzzon ezekbe a négyzetekbe. Így pedig ideális esetben egy kép rajzolódik ki a falon a kiállítás végére.

A kép viszont ebben az esetben Orbán Viktor fiatalkori portréja lett – bárki tudta nélkül.

A múzeumban nem tudta senki, hogy a miniszterelnök harminc évvel ezelőtti portréja fog kirajzolódni a falon, az installáció pedig úgy került be a múzeumba, hogy csak a művész tudta, mi lesz a végeredmény, ő pedig szokásához híven nem szokta elmondani senkinek.

Orbán-installáció a Ludwig Múzeumban
Fotó: Index/olvasó

Brückner az Indexnek elmondta, szándékosan az idő múlására akart reflektálni: a kép a Ludwig 30. születésnapjára készült, az alapja pedig egy 30 évvel ezelőtti fotó a miniszterelnökről, a szemei helyén pedig visszafelé járó órák vannak.

Brückner saját bevallása szerint időtávlatokban gondolkodott, és az érdekelte, hogy mi történt harminc év alatt. Ennyi idő elég ahhoz, hogy mások legyünk mi, és más legyen Orbán Viktor is.

A kép miatt a múzeum igazgatója, Fabényi Júlia magához hívatta Brücknert és galériását, Bencze Pétert, majd el is bontották az installációt – értesült a 444.hu. Brückner elmondása szerint az igazgatóval való beszélgetés nagyon feszült hangulatban zajlott, amire ő egyáltalán nem számított. Fabényi  azért kérette be a galériást is, hogy elmondja neki, hogy a mű szerinte nem jó, ugyanis „nincs üzenete”, ezért nem való múzeumba. 

- Miért kell félni attól, hogy az emberek egy nagy színezőn kiszínezik Orbán Viktort? - tette fel a kérdést a művész, de választ nem kapott rá.