Kitört a nyilatkozatháború a főváros és az államtitkár között

2020. augusztus 28. 12:12 - szerző: 168 Óra

Fürjes Balázs levélben szólította fel a városvezetést, hogy iskolakezdsére szüntesse meg az ideiglenes kerékpársávokat. A városháza határozottan válaszolt.

Levélben kérte Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára Karácsony Gergely főpolgármestert, hogy iskolakezdésre szüntesse meg a járvány miatti korlátozások alatt létesített kísérleti jellegű kerékpársávokat. A levelet a sajtóhoz is eljuttatta.

Fotó: Bazánth Ivola

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

“Egyetértünk Főpolgármester úrral abban, hogy új egyensúlyra van szükség Budapest közlekedésében a közösségi közlekedés, az egyéni autós közlekedés, a kerékpáros és gyalogosközlekedés arányát illetően” - fogalmazott levelében az államtitkár, amelyben ugyanakkor arra kéri Karácsony Gergelyt, hogy főpolgármesterként azonnal, még a szeptember 1-jei iskolakezdés előtt szüntesse meg a Nagykörúton, az Üllői út belső szakaszán és más forgalmas budapesti főútvonalakon “a budapestiek megkérdezése, a beígért társadalmi párbeszéd nélkül és szakmai hatástanulmányok hiányában”, kísérleti jelleggel kialakított ideiglenes sávlezárásokat.

Fürjes szerint a sávlezárások közlekedési káoszt, dugókat, sőt baleseteket is okozhatnak ezért javasolja a sávlezárások teljes visszavonását. A levéllel kapcsolatban úgy nyilatkozott, hogy arra kérik a főpolgármestert, hogy segítsen a mesterségesen gerjesztett autósellenesség, a városlakók mesterséges, ideológiai alapú megosztásának leküzdésében.

A Főpolgármesteri Hivatal nem maradt sokáig adós a válasszal. Fürjes levelére a területtel megbízott főpolgármester-helyettes, Dorosz Dávid válaszolt. Riposztjában az autós-kerékpáros ellenségeskedés mesterséges szításának vádját visszaküldi a feladónak, úgy fogalmaz, “sokadszorra tapasztaljuk, hogy a Fidesz különböző rendű-rangú megszólalói próbálnak valamiféle autós-biciklis konfliktust gerjeszteni, a szükséges és elkerülhetetlen változásokat így láttatni. Ha szabad világosan fogalmaznom, Államtitkár úr: ez így elég nagy butaság.”

Dorosz Dávid főpolgármester-helyettes
Fotó: MTI/Balogh Zoltán

A főpolgármester-helyettes válaszában emlékeztet rá, hogy a kitűzött célokkal és eszközökkel az államtitkár maga is egyetértett korábban, egyben felhívja a figyelmet arra, hogy mai levele alapján valószínűleg saját munkatársaival, beosztottjaival így Vitézy Dáviddal is vitában áll: “Ha nekünk nem hiszi, higgye el legalább saját beosztottjának. Vitézy Dávid az ideiglenes kerékpársávok kialakításának támogatásaként fogalmazott úgy: „különleges pillanat ez, mert többen szeretnének biciklizni, mint bármikor korábban, s most az autóval (is) közlekedők érdekeinek sérelme nélkül lehet újrafelosztani a közutakat, biztosítva, hogy a város a korábbinál emberléptékűbb közlekedésre alapozva is működőképes marad”. Magunk sem mondhatnánk szebben. Ha ennél is részletesebb kifejtésre vágyik, kérem Államtitkár urat, tanulmányozza a saját hivatala által megrendelt tanulmányt a városi közlekedés környezetbaráttá tételéről. Úgy tudom, ezt a tanulmányt, az abban foglaltakat Államtitkár úr hivatala jóváhagyta, azokkal egyet is értett.”

Dorosz arra is felhívja az államtitkár figyelmét, hogy a dugók nem Karácsony Gergely főpolgrámestersége alatt kezdődtek a fővárosban: “Érdekes kísérletnek tartjuk azt is, Államtitkár úr, ahogyan Ön nem először próbálja azt a látszatot kelteni, mintha a belvárosi közlekedési dugók a fideszes városvezetés leváltása óra lennének jellemzők Budapesten. Azt hiszem, ezt a próbálkozást a budapestiek elmúlt évekből származó tapasztalatai elég világosan cáfolják.”

A főpolgármester-helyettes részletesen válaszol az államtitkár azon vádjára, hogy az intézkedéseket nem előzte meg szakmai és társadalmi egyeztetés sem, ismerteti milyen szakmai anyagok mentén születik meg a döntés a kerékpársáv végső sorsáról, továbbá arra is felhívja a figyelmet, hogy a lakosság véleményének kikérése jelenleg is zajló folyamat, azaz a döntés még nem született meg.

Dorosz egyben javaslatokat is tesz az államtitkárnak, hogy mely hatáskörébe tartozó ügyben kellene lépéseket tennie, ha valójában el akarja kerülni, hogy az iskolakezdéskor forgalmi dugók alakuljanak ki Budapesten, megemlítve M0-ás híd felújításának szeptemberig történő befejezését.