Csúnyán becsapta a kormány a mentőket

2017. május 5. 12:55 - szerző: Kun J. Viktória

Hidegzuhanyként érte a mentődolgozókat Varga Mihály minapi bejelentése, miszerint 10 százalékkal emelik a bérüket. Ez ugyanis töredéke annak, amiről az az életpályamodell szól, amit el is fogadott a szaktárca. Abban a mentőtiszteknek 170-220, mentőápolóknak 80-110 ezres emelést ígértek, ami az átlagos bruttó 195 600 forintos bér 10 százalékos emeléséhez képest lényegesen nagyobb növekedést jelentene, jelentett volna. Többen fel is mondtak.

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter benyújtotta a jövő évi költségvetési törvényjavaslatot a parlamentnek. „Lesznek kiadásnövelő intézkedések – mentőknél 10 százalékos, a rendvédelemben 5 százalékos béremelést hajtanak végre” – mondta a miniszter. Az elméletileg örömteli bejelentés azonban volt, ahol hatalmas csalódást okozott. Sőt. A mentők között valóságos lavinát indított, információnk szerint többen, több helyen is felmondtak a hír hallatán.

Az Országos Mentőszolgálat dolgozói hónapok óta abban az ígéretben bíztak, amit még a decemberig regnáló főigazgatójuk, Máté Gábor dolgozott ki, utódja, dr. Csató Gábor pedig elvileg tovább vitt. Országszerte szakmai fórumokon ismertették a tartalmát, amit értesülésünk szerint az Emmi el is fogadott. Ebben viszont nem 10 százalék, hanem első lépésként a mentőtiszteknek 170-220, mentőápolóknak 80-110 ezres emelést ígért. Vagyis lényegesen nagyobb lépést, mint a mostani bejelentés.

Fotó: MTI/Lakatos Péter

Márpedig a mentőszolgálat dolgozói a magasabb összegre számítottak. Nem véletlenül, hiszen a decemberben megválasztott főigazgató tavaszi vidéki fórumain folyamatosan ezekkel a számokkal nyugtatta a kollégákat. Ahogy Horváth János mentőápoló a pécsi, március végi találkozót idézi, a béremelést májusra, de legkésőbb júniusra ígérte az igazgató. „Én még külön rá is kérdeztem, vajon ez a megállapodás szerinti, novemberre tervezett kötelező 12 százalékon felül értendő-e, mire Csató Gábor meg is erősítette: igen” –  mondta a dolgozó.

A mostani hír hallatán úgy tudjuk, többeknek elfogyott a türelme és legfőképpen a bizalma, több állomáson is adják be felmondásokat. Ez pedig már azért is tragikus, mert épp a létszámkrízis és elvándorlás megállítására dolgozta ki az egy évig regnáló Máté Gábor a bérterveket és az életpálya modellt. A kormányzati forrásokból lapunk birtokába jutott dokumentum szerint az OMSZ állományában jelenleg 166 mentőorvos dolgozik, vagyis a szükséges létszám harmada hiányzik. Ebben a munkaköri csoportban a legmagasabb az elvándorlás mértéke, éves szinten megközelítőleg 90 százalék.

„Ma Magyarországon van olyan megye, ahol rohamkocsit egyáltalán nem tudnak működtetni. Az elvándorlás kizárólag a bérek rendezésével és versenyképessé tételével állítható meg. Az alulfizetett mentőorvosok mellett a mentőtisztek, mentőápolók, mentő-gépkocsivezetők bérét is emelni kell. A mentőtisztek bértábla szerinti bruttó átlagbére 206 000 forint, a legnagyobb létszámot kitevő mentő-gépkocsivezető és mentőápoló munkakörökben foglalkoztatottak bére is 13 százalékkal elmarad a hazai bruttó átlagkeresettől, ez ma átlagosan 135 000 forint”­ – olvasható az Emmi-nek benyújtott és ott elfogadott tervezetben.

Az anyag kitér arra is, hogy az elvándorlásban az alacsony bérek mellett a kivonuló állomány rendkívüli pszichés, illetve fizikai leterheltsége is szerepet játszik. Ennek csökkentése, a kiégés, az ezzel járó motivációvesztés elkerülése és az ezek miatti elvándorlás visszaszorítása érdekében indokolt 3 évente a munkáltató által meghatározott időpontban egy hónapnak megfelelő szabadságot kiadni. Szól munkaruha beszerzésről, illetve annak tisztításáról is, hiszen évek óta gondot jelent ennek hiánya. A dolgozók maguk mossák a véres, összehányt, vagy a betegek által másképpen szennyezett pólóikat, nadrágjaikat. Az anyag szerint minimum 3 váltás, az évszaknak megfelelő (nyári, átmeneti, téli), egyedi azonosítóval ellátott, jó minőségű, egységes, védelmi funkcióval bíró öltözék és az ahhoz tartozó lábbeli beszerzése kell, illetve annak tisztítását biztosítása.  Szó van a képzésről és a munkakörülmények – így mentőállomások felújításáról –, egy egészen új mentőbázis rendszer kialakításáról is és természetesen a végletekig leharcolt járművek cseréjéről is.