Ki kellett vonni a forgalomból a hat felújított orosz metrókocsit, mert szétrágja őket a rozsda
Kivonták a forgalomból a felújított orosz metrószerelvények elsőként érkezett hat kocsiját. A padlólemezeket ugyanis gyakorlatilag felzabálta a rozsda. A 69 milliárdért beszerzett új szerelvényekkel nagyobb a baj, mint gondolták – tudta meg az Mfor.
Az olcsón beszerzett járművek először a késés, majd az ajtók problémás csukódása miatt kerültek be a hírekbe. Ezt sikerült orvosolni, de a rozsdásodás egyre aggasztóbb méreteket ölt.
A kocsiszekrények szokatlan mértékű korróziójára már néhány hónappal a kocsik érkezése után felfigyeltek. Az ajtóküszöbnél megjelent rozsdafoltokat először 2017 májusában, az első 15 kocsi beérkezése után jelezte a BKV az orosz gyártónak.
A Metrowagonmas az első 13 szerelvény (darabonként hat kocsival) leszállítása után közölte, hogy a gyártó megváltoztatta a technológiát, most már nem lehet gond. A lap viszont azt írja, hogy meg nem erősített információk szerint a problémás első 13 szerelvény kocsiszekrényei évek óta áztak a cég udvarán, miután korábbi megrendelője visszamondta a szerződést. Ezért kezdtek idő előtt rozsdásodni.
Később azután találtak rozsdát és bemaródásokat a tetőfelületen is. Most pedig a padlóról derült ki, hogy felzabálta a rozsda. Mindezt a BKV új Igazgatóságának decemberi ülésén ismerte el a fővárosi közlekedési cég egyik vezetője, de szerinte felesleges a probléma kivizsgálásával független szakértőt megbízni. Az Igazgatóság sem támogatta a független szakértő bevonását.
Az ülésen az is elhangzott, hogy a prototípus jármű padlójának megbontása után szembesültek azzal, hogy milyen mértékű a rozsdásodás. Így a kocsik három évig se bírták.
A járműveket az Mfor információi szerint a javításig nem engedik ki a forgalomba, mert félő, hogy beszakad a padlójuk.
A cég vezetése azzal nyugtatgatta az Igazgatóságot, hogy a gyártónak a garanciaidőn belül meg kell javítania minden hibát, ezzel pedig nő a jótállási idő is. Ha pedig egy hiba miatt ki kell vonni egy járművet a forgalomból és a javítása két napnál tovább tart, akkor onnantól napi 23 ezer eurót kell fizetnie az orosz félnek kártérítésként.
A Metrowagonmas viszont nem fizet, ezért indított pert a BKV tavaly februárban, hatmilliárd forint kötbért követelve. Márpedig az átadás óta tapasztaltak szerint joggal feltételezhető, hogy a gyártó által vállalt 25 éves élettartam, csak komoly ráfordítások és javítások árán lesz tartható.
A szerződésben a Metrowagonmas ugyan 25 évet garantált, de a kocsiszekrények és az alvázak rozsdamentességére vonatkozó jótállás csak 10 évre szól. Míg a tervezési, valamint az anyag- és megmunkálási hibákra vonatkozó garancia csupán 36 hónap.
A lap szerint a pereskedés beláthatatlan ideig húzódhat.