Beismerte az izraeli magánhírszerző cég, hogy ő készítette a magyar civileket lejárató felvételeket

2018. július 11. 12:06 - szerző: 168 Óra

Miközben a Black Cube izraeli hírszerző cég a Politicónak még azt nyilatkozta, nem adják ki az ügyfeleik nevét, és nem kommentálnak spekulációkat, az izraeli Jediót Aharonót honlapja, az Ynet most arról számolt be, hogy egy forrásuk, lényegében elismerve, a vállalkozás állt a magyar választások előtt a civileket lejárató kampány mögött – vette észre a hvg.hu.

A portál lapszemléje szerint az izraeli lapnak azt mondta egy céges forrása:

egy üzleti vitáról van szó Soros György és egy másik nagyhatalmú milliárdos között, ami több országot is érint gazdasági érdekekből kifolyólag, és semmi köze a magyarországi választásokhoz. Az állami tisztviselők egyszerűen kihasználták a lehetőséget és a nekik megfelelő pillanatban használták ezt fel.

A Black Cube egy tanácsadója a lapnak azt mondta, a cég nem foglalkozott politikával, és egyértelműen nem is akarnak a politikai cselszövésekbe vagy választásokba belefolyni. „Ez egy vállalati hírszerző cég, amelynek célja az, hogy a nyugati országok bírósága előtt is elfogadható bizonyítékokat szerezzen, amelyek eldönthetnek üzleti vitákat két gazdasági szereplő között" – mondta a tanácsadó.

Siewert András az állítólagos Grigori Alexandrov képével – utóbbi a Black Cube megbízásából találkozhatott a magyar civil aktivistával
Fotó: Biró Marianna

A 168 Óra is írt arról, hogy üzleti ajánlattal, támogatási szándékkal (nem létező cégek nevében) megkerestek civileket (többek között a Migration Aidet), majd Bécsbe találkozót beszéltek meg velük. Ha erre ráálltak, az interjú alatt kompromittáló mondatokat próbáltak meg kihúzni belőlük. A felvételekből később „SorosLeaks" néven hozott nyilvánosságra manipulált részleteket az enyhén szólva kormányközeli  Magyar Idők nem sokkal az április 8-i  választások előtt, noha a hangfelvételeken különösebben rejtélyes, titkos, vagy ármánykodó dolog nem hangzik el. A legnagyobb kampányt akörül csapta Orbán Viktor propagandagépezete, hogy Tracie Ahern, az amerikai magyar milliárdos pénzügyi alapjának korábbi vezetője például elmondta rajta, hogy kétezren dolgoznak a Soros-alapítványoknak világszerte, a Migration Aidet vezető Siewert András pedig pont, hogy visszautasította, hogy politikai akciókat szervezzen.

Azt továbbra sem tudni, hogy hogyan kerültek az izraeli hírszerző cég felvételei a Magyar Időkhöz. Pedig – ahogyan arról beszámoltunk – április elején, közvetlenül a választások előtt az Index írta meg, hogy egy magánkézben lévő, volt hírszerzőkből álló izraeli biztonsági cég állt rá Magyarországon több olyan civil szervezetre is, amelyet az Orbán-kormány vett a célkeresztjébe a Soros-ellenes kampánya során.

Nem sokkal később, a Buzzfeed News ennél tovább ment és már az orosz vezetésig érő szálakról és egy román szoftverfejlesztőről is szó esett. A Buzzfeed hét civil szervezetet célzó akcióról beszél, melyek közül egy kivételével mind Soros Györgyhöz kapcsolódik. A portál állította, minden bizonnyal ugyanaz a csoport áll az összes akció mögött.

Szombaton pedig a Politico írt arról, a hírszerző cég egy korábbi, belső forrására hivatkozva, hogy a Black Cube-ot bízta meg valaki a magyarországi választások előtt azzal, hogy próbáljon meg minél több, Soros György nevéhez köthető vagy általa támogatott civil szervezetet lejáratni.

Arról is beszámoltunk, hogy a Politicón megjelent cikk szerzője, Bayer Lili vasárnap azt írta a Twitterre, hogy a Magyar Idők leszedte a témába vágó teljes sorozatát, amit Bayer Zsolt jegyzett. Az időzítés alapján a Black Cube lelepleződése és a Magyar Idők cikkek eltávolítása között összefüggés lehet. A Magyar Idők a hírre reagálva azt írta: „Július 6-án éjszaka a Magyar Idők Online szerverein technikai okok miatt üzemzavar keletkezett. Ennek következtében a magyaridok.hu egy ideig elérhetetlenné vált, valamint a régebbi írások egy részének előző mentésből való visszaállítása vált szükségessé. Várhatóan a magyaridok.hu teljes használhatósága, így az archív cikkek elérhetősége még a mai napon megoldódik. A Magyar Idők Online szerkesztősége a minden alapot nélkülöző spekulációkat visszautasítja.” A cikk most valóban elérhető a portálon.

A Black Cube eddig körömszakadtáig tagadta, hogy köze lenne az ügyhöz. Az Index cikke nyomán készült lapszemle miatt a cég jogi képviselője rágalmazást kiáltva a 168 Órát is perrel fenyegette meg.