Az ATV nem számol ellehetetlenítéssel – Németh S. Szilárd: A reklámok terén nem vagyunk túl finnyásak

2019. február 19. 07:35 - szerző: Ónody-Molnár Dóra

Ez a televízió akkor is kritikus volt, amikor Gyurcsány-kormány vagy amikor Bajnai-kormány volt, és ez a televízió kritikus az ellenzékkel is. Az ATV nem átideologizált intézmény – mondja lapunknak Németh S. Szilárd, a televízió vezérigazgatója, akivel a Fidesz hatalompolitikájáról, a műsorvezetői tisztességről, a hír- és a szórakoztatóműsorok kényes egyensúlyáról, a piaci helyzetről és új csatornájukról, a Spiritről beszélgettünk.

– Sikerült-e megtalálnia az ATV-nél a hírtelevízió-jelleg és a szórakoztatás közti kényes egyensúlyt? Az ATV-re hírcsatornaként gondolók a szabad nyilvánosság egyik utolsó bástyájának tartják a televíziót. Nekik minden szórakoztató tartalom ennek az ideának a sérelmét jelenti. Hogyan tud az ATV egyensúlyt teremteni úgy, hogy közben ne veszítsen nézőt?

– Beletelt néhány évbe, mire az egészséges arányt kikevertük. Voltak időszakok, amikor szerintem túl sok hírműsort adtunk, és ez már túl tömény volt. A 18–59 év közötti nézők körében a nézettségünk emiatt visszaesett. Aztán volt idő, amikor több lett a szórakoztató műsor, aminek az is oka volt, hogy hírvonalon kaptunk egy kihívót a Hír TV intézményében. Ők ugyanazt a nézőközönséget célozták meg, mint mi. Mi szórakoztató műsorokkal pótoltuk ki a kiesett nézettséget, és nem tagadom, kaptunk miatta kritikát bőven. Most, hogy elindult az ATV Spirit, lehetőség van arra, hogy a nézőink este két csatorna közül választhassanak, és valamelyiken biztos, hogy látnak hírműsort. Tehát a főműsoridőben hírműsorokkal indulunk, majd fél 9-kor könnyedebb műsorok jönnek az ATV képernyőjén, viszont fél 9-kor az ATV Spiriten egészen 10-ig hírműsorokat adunk.

– A korábban elindított szórakoztató műsorok egyébként mennyire jöttek be?

– Szerencsére nagyon. A #Bochkort gyakran 300 ezernél is többen nézik. Ez az adat azt jelenti, hogy nemcsak odakapcsolnak, hanem meg is nézik a műsort. Azt pedig mindenki döntse el maga, hogy a Heti Naplót milyen műsornak tekinti. Én infotainment műsornak tartom, mert van benne szórakoztató elem. A Heti Napló Sváby Andrással most az ATV legnézettebb műsora. Bizonyos korcsoportokban a szórakoztató műsoraink verik a hírműsorokat, amelyeket jellemzően egy picit idősebb korosztály néz.

Fotó: Merész Márton

– Hajdú Péter miért ment el? Annak idején, amikor a csatornához került, sokan a Fideszt látták a jelenlétében.

– Voltak e körül összeesküvés-elméletek. Ám ahogy az érkezésében, úgy a távozásában sem volt semmi, városi legendákhoz köthető háttértörténet. Ami a sajtóban megjelent, igaz volt: szakmai-emberi konfliktusok álltak a távozásának hátterében.

– A Freedom House friss jelentése szerint Magyarország már csak részben szabad. Ennek oka az is, ami a sajtóval, a nyilvánossággal történt. A hírtelevíziós piacon az ATV az egyetlen, amelyik nem kormánypárti, miközben a 2018-as választási kampányban a csatorna tulajdonosa annak a Fidesznek a támogatására buzdított, amelyik ezt a helyzetet előállította. Segítene ezt az ellentmondást megérteni?

– Ezzel vitatkoznék. A helyzetet, hogy a magyar piacon egyetlen olyan hírcsatorna van, amely kormánykritikus híreket közöl, a piac alakítja így. Higgye el, ha akkora biznisz lenne egy ekkora országban hírcsatornát működtetni, sokkal több hírcsatorna indult volna.

– Kormánypártiból akad egynéhány.

– Nem elemezném, hogy abból miért van több. Abban a gondolatkörben több olyan tehetős ember van, aki mecénásként tud ilyen csatornák mellett állni.

– Hű, de finoman fogalmaz! Akkor mi, adófizetők most tehetős mecénásnak érezhetjük magunkat?

– Nem lenne elegáns ezt kommentálnom, nem szívesen minősítgetek másokat. Viszont tény, hogy piaci versenyben egy ekkora ország ma már nem bír el a jelenleginél több magyar nyelvű hírcsatornát. Egyszerűen nincs annyi érdekes hír, hogy több hírcsatorna is megéljen a piacon. A kormánykritikus Hír TV nézettsége sem volt akkora, hogy arra hosszú távon üzletileg építeni lehetett volna. Ezeknek az intézményeknek a finanszírozása egyre nagyobb kihívás, mert a fogyasztói szokások jelentősen megváltoztak az okostelefonok elterjedésével, és ahogy arra az előbb is utaltam, alapvetően az idősebb generáció tekint a híradóra elsődleges hírforrásként. Mire a híradóhoz leülünk este, már nagyon kevés olyan hír van, amiről ne tudnánk. Tehát az, hogy az ATV a maga karakterében egyedül van a piacon, szerintem normális jelenség.

– A Fidesz hatalompolitikájától nem félnek? Láthattuk az elmúlt években, hogy ha a miniszterelnöknek elkezdi valami szúrni a szemét, akkor pikk-pakk olyan helyzetet teremt, hogy ellehetetlenítse az érintett szereplőket. Nem tart attól, hogy ha az érdeke úgy diktálja, akkor jogszabályalkotással ellehetetlenítik önöket?

– Nem láttam soha erre utaló jelet. És azt gondolom, ezzel nem kell számolnunk. De nem is lehet úgy élni, hogy az ember mindennap abban a tudatban kel és fekszik, hogy ez bekövetkezhet. Az a legjobb, ha az ember csak azokkal a problémákkal foglalkozik, amelyek előtte állnak, és nem gyárt magának nagyobb démonokat.

– Említette, hogy a hírtelevíziózás piaca kicsi. Az, hogy az ATV politikai műsorait készítő szerkesztők, újságírók, műsorvezetők zömmel kritikusak a mindenkori hatalommal szemben, önazonos értékválasztás, vagy amiatt alakulhatott így, mert üzletileg kifizetődő? Van 2,5 millió nem Fidesz-szavazó, aki biztosan kíváncsi a kormánypropagandán túli világra.

– Mi attól függetlenül, milyen kormány van, következetesen fogjuk képviselni a kritikai attitűdünket. Ez a televízió akkor is kritikus volt, amikor Gyurcsány-kormány vagy amikor Bajnai-kormány volt, és ez a televízió kritikus az ellenzékkel is. Az ATV nem átideologizált intézmény. Mi nem ellenpropagandát akarunk képviselni, hanem bizonyos általános értékek mentén a független, kritikus szellemiséget.

– A 24.hu-nak adott interjújában hivatkozott arra a Medián-kutatásra, amiből tudható, hogy az ATV-nek mindenféle politikai oldalról vannak nézői. Lehet ezt azzal magyarázni, hogy ha egy csatorna ugyanazt szajkózza, akkor az csak egy szűk kört fog elérni, míg ha a dolgok sokszínűségét bemutató hírműsorok készülnek, az több embert ültethet a képernyő elé?

– Én azt gondolom, hogy ha ellenpropagandába kezdene az ATV, akkor nézőket veszítene, mert ezt a televíziót jobb- és baloldali emberek is nézik, és nagyon sok ember szavaz úgy például a jobboldalra, hogy ezt a választását a kisebbik rosszként éli meg. De ez nem vak szerelem, tehát ők is reális képet akarnak kapni, ezért nézik az ATV-t. Tudtommal nagyon sok jobboldali politikus is néz bennünket, és sokan közülük szívesebben járnak be hozzánk, mint más csatornákhoz. Mert szeretik a kihívást, és szeretik, ha szellemileg frissen tartja őket az az egészséges kritikai légkör, ami az ATV-t körülveszi. A nézőink elvárják tőlünk a kritikus attitűdöt. Ha mi erről lemondunk, esik a nézettség. De ha túltoljuk, akkor is.

– Volt erre példa?

– Nem volt. A nézői visszajelzésekből látjuk a folyamatokat, mert markánsan jeleznek, és egy idő után büntetnék is a csatornát. Le lehetne szűkíteni a nézőtábort egy nagyon szélsőséges, radikális közönségre, amely, meglehet, onnantól kezdve az intézményért él-hal, viszont ezzel karanténba zárnánk a tévét, és rajtuk kívül más nem követné a csatornát. A korábbi Hír TV-nél is ez történt, leszűkítették a nézőtábort egy nagyon-nagyon szűk mezsgyére.

– Ez nem az ő koncepciójuk volt, hanem bosszú, hiszen a kormánypárt nem engedte be a képviselőit a stúdióba.

– Igen, ez kényszerpálya volt, ami szűkítette a mozgásterüket.

– Van-e valamiféle patikamérleg, amelyen a műsorvezetők kimérik, mennyire lehetnek kritikusak egy kormánypárti politikussal? Ha nagyon túlkérdezik, és kényelmetlenül érzi magát, akkor megsértődik, és legközelebb esetleg azt mondja, hogy nem jön be. Van-e erre szerkesztői utasítás a műsorvezetőknek, vagy engedik őket teljesen szabadon kérdezni?

– A műsorvezetőink a saját szakmai presztízsükre figyelnek. Nem ilyeneket mérlegelnek, hanem inkább azt, hogy a nézők szemében gyakorta a kevesebb több, vagyis ha túl agresszív vagy indulatos a műsorvezető, akkor alulmarad. Ez az alapvető újságírói attitűd szab gátat nekik, illetve az emberi tisztesség, mert a tiszteletet meg kell adnunk egymásnak. De cenzúrafék nálunk nincs. Volt, hogy elvesztettünk egy interjúalanyt, mert hiába volt korrekt a műsorvezető, túl érzékeny volt a kérdezett. Van, hogy mi is hibázunk, de azért az esetek többségében a vendégek úgy mennek el, még ha keményebb is az interjú, hogy vissza akarnak térni hozzánk.

– A Hír TV ma már nem versenytárs. Amikor még tartott a küzdelem a nézőkért, azt mondta, voltak álmatlan éjszakái. Az álmatlan éjszakák biztosan nem hiányoznak, de a kapitalizmus története azt mutatja, hogy abból születik igazán jó dolog, ha éles a verseny.

– Igen, én versenypárti vagyok, és új kihívást találtunk magunknak. Január 1-jén az Atmédiával megkezdtük az együttműködésünket. Az Atmédia nézettségi alapon működik velünk együtt. Minél jobb a nézettség, annál nagyobb bevételre van esélyünk. Ez szinte még nagyobb kihívás, mert a reklámbevételeink erősen függnek a nézettségtől.

– Van valamilyen protokoll arra, hogy milyen reklámot engednek be a televízióba?

– Ebben nem vagyunk túl finnyásak. Ebben is kapitalista módon gondolkodunk. Nem tudom és nem is szeretném ellenőrizni, hogy az adott mosópor valóban jól tisztít-e.

Fotó: Merész Márton

– Sokan támadták az ATV-t, hogy a kormány migránsellenes reklámjait lehozták a tavalyi kampányban. A kritikusok szerint azok a reklámok annyira idegenellenesek, hogy az már vállalhatatlan volt.

– Mi a kereskedelmi reklámok kapcsán is kaptunk kritikákat, nem is egyet. De a reklámok terén tág az ingerküszöbünk, kevésbé vagyunk finnyásak. Nyilván az is motivál minket, hogy milyen célokra tudjuk ezeket a bevételeket költeni, tehát nem tudnánk nagy produkciót indítani, ha nem lennének komoly piaci partnereink.

– Említette az új csatornát. Mennyire kockázatos a televíziózás abban a 21. századi környezetben, amikor a televízió realtime része már egyre kevésbé népszerű?

– Vannak olyan adatok, amelyek ezt a tételt cáfolják. Igazából azt lehet alátámasztani, hogy megjelent a több képernyős fogyasztás. Ez azt jelenti, hogy az emberek nem néznek kevesebbet tévét, mint korábban, viszont emellett internetet is olvasnak. Magyarország a tévénézésben az éllovasok között van. Naponta öt órát televíziózunk.

– Egyik szemük sír, a másik nevet? Mert ez önöknek jó hír, de egyébként…

– Én örülök neki. Azt gondolom, a tájékozottsághoz és a műveltséghez hozzátartozik az is, hogy a híradókat illik megnézni. Vannak piaci változások, de az össznézettség nem esett.

– Ezek szerint megéri még újabb és újabb ötletekkel belépni a piacra, akár egy új csatornával is?

– Nagyon sok csatorna van, így szétaprózódott a piac, már nincsenek két-hárommilliós nézettségű műsorok. Ha egy műsor eléri az egymilliós nézőszámot, az már csúcsnézettségnek számít. Az ATV ilyen szempontból nem áll rosszul, mert már vannak olyan műsoraink, amelyek 300-400 ezer nézőt is leültetnek kábeltévéként, noha nincs 100 százalékos lefedettségük. Az is egyfajta trend, hogy a két nagy országos kereskedelmi tévé együttes nézettsége folyamatosan csökken a kábeltévék kárára. Ezért is erősítik a kábelportfóliójukat, hogy az elveszett nézőket így, a saját tematikus csatornáikon csábítsák vissza.

– Az ATV Spirit indítása is hasonló stratégia mentén történik?

– Így van, a lényeg az, hogy ha valaki épp az egyik hírműsorunk helyett szórakozásra vágyik, akkor, ha lehet, a mi szórakoztató tartalmunkat nézze. A minőségi cenzus megvan a szórakoztató műsorainknál is. Tehát az, aki igényesebb, mélyebb tartalmú műsorokra vágyik, ha mindenáron el akar kapcsolni mondjuk A nap híréről, akkor a Jakupcsek pluszt is nézheti. Efelé halad a világ, a tévézés is egyfajta à la carte-tá válik. A fogyasztó eldöntheti, mire vágyik, és igazából szinte mindent megkaphat. Az internet és a televíziózás küzdelméből a nézők jönnek ki a legjobban, de a televíziózás is sokat fejlődik. Én a printmédiánál érzem úgy, hogy ezzel a versennyel már nehezebben veszi fel a küzdelmet, és Amerikában már gyengül a mozik látogatottsága is. Nemrég jártam a CNN központjában, és azért nem azt tapasztaltam, hogy haldokló iparág lenne az amerikai televíziós piac.

– Erősödni fog a politikai tartalom, vagy ezt az egyensúlyt próbálják továbbvinni, csak most két csatornán?

– Februárban az Egyenes beszédet meghosszabbítottuk, és az utolsó fél órát már csak az ATV Spirit csatornán lehet megnézni. Márciusban indul az 500 – az ország géniusza című vetélkedőnk, ami az 500 Questions nevű Warner Brothers-műsor licence alapján készült. Ez egy nagyszabású, klasszikus, tudásalapú vetélkedő. Márciusban, amikor ez a műsor fut – ez egy hónap lesz első körben –, addig az Egyenes beszédnek a Spiriten lesz a premierje. Annak sem kell azonban kétségbeesnie, akinek nincs Spiritje, mert este, egy kicsit későbbi időpontban, de meg tudja nézni az Egyenes beszédet az ATV-n is. Magyarul: nem csökkentjük a hírműsorokat. Nyilván arra szeretnénk ösztönözni az Egyenes beszéd rajongóit, hogy ha nem bírják estig, akkor élőben a Spiriten nézzék a szokott időben a műsort. Az 500 gigantikus, modern műsor lesz olyan képi világgal, amilyen még soha egyetlen ATV-s műsornak sem volt.