Akkora a baj a magyar oktatásban, hogy most már az Orbán-kormány is ugyanazt javasolja, mint az ellenzék

2019. május 6. 11:37 - szerző: Ágoston Zoltán

Nemrég a Matolcsy György-féle Magyar Nemzeti bank és a Varga Mihály pénzügyminiszter vezette Nemzeti Versenyképességi Tanács (NVT) is kiadott egy jelentést a magyarországi oktatás helyzetéről. Egyikük sem festett túl hízelgő képet, az MNB-é például megállapítja, hogy

  • a most rá fordított összegnél sokkal többet kell költeni az oktatásra,
  • az Orbán Viktor és Parragh László MKIK-elnök által favorizált munkaalapú társadalom helyett tudásalapút kell létrehozni,
  • több szabadságot kell adni a pedagógusoknak a módszertan megválasztásában és a tantervkészítésben.

Az NVT jelentésében az szerepel, hogy

  • túlságosan töredezett az iskolaszerkezet, sokba kerül a fenntartása
  • hiba a túlságosan bő tananyagon nyugvó, lexikális ismeretekre épülő oktatás, ami helyett a a képesség- és készségfejlesztést, valamint a gyakorlati életben használható tudás oktatását javasolják,
  • erősítenék az idegennyelv-oktatást és a számítógépes ismeretek oktatását.

Hétfői cikkében a Népszava kommentárra kért fel több tanárt is, a konszenzus pedig az volt, hogy nagy baj lehet az oktatásban, ha már kormányzati szinten is javítani akarnak rajta, a két jelentés ugyanis úgy hangzik, mintha az ellenzék és a szakmai szervezetek kritikáját gyúrták volna egybe.