Egy lépést sem kell tennie, ha a 168 Óra legújabb számát kézbe szeretné venni!

Több fővárosi iskolában kiborultak a szülők az iskolazárlattal indult online oktatásra: „Ez a tanítás egyenlő a nullával”

2020. március 21. 14:30 - szerző: Szilágyi Katalin

„A mi iskolánk egy vicc” - mondja egy aggódó szülő az Erzsébetvárosi Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Szakgimnáziumról, ahol az ötödik osztályos gyereke tanul. Azaz csak tanulna, mert online oktatásról még szó sem volt az iskolában.

Egyetlen tanulással kapcsolatos platformjuk a KRÉTA Tudásbázis Portál, ami elméletileg a Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszer felhasználói (fenntartók, intézményvezetők, pedagógusok, tanulók, szülők) részére nyújt hatékony segítséget. Azaz csak nyújtana, ugyanis 

„annyira le van terhelve, hogy legtöbbször csak délután tudunk belépni”

- mondja az anya, aki azt nehezményezi, hogy ha más iskolákban megoldható az online oktatás, akkor náluk miért nem? Elmondása alapján időnként megírják a tanárok, hogy miket olvassanak el a diákok, de mivel feleltetésre nincs lehetőség, az osztályozás hasra megy. Nagy a káosz, nincs egy kialakult rendszer. „Hova küldjem el, mit írt a gyerek? Honnan tudja a tanár, hogy ő írta meg?”

Az aggodalma főként abból ered, hogy ha a tanárok el is küldik a tananyagot, a szülők egyszer meg kell értsék, majd elmagyarázzák a gyerekeiknek, mindezt persze a 8 órás munkaidejük után. "Tegnap este is 11-ig tanultunk" - mondja. Ráadásul ott van még az a sok olyan tantárgy van, amihez nem minden szülő ért, hiszen már rég elfelejtette, amit az iskolapadban tanult, például a matek, fizika vagy kémia tantárgyak. 

„Hogy tanítsam a gyereket, ha nem vagyok jó benne?”

Ráadásul úgy véli, a megértő tanárok által osztogatott ötös érdemjegyek sem segítenek a diákok fejlődésében, épp ellenkezőleg.

Az anya szerint az osztályfőnök nagyon jó fej, de ő is csak ezt udta ajánlani a szülőknek: "Javaslom, hogy amiből nincs még tanulnivaló, akkor vegyék elő a gyerekek a munkafüzetet és kezdjék el visszamenőleg megoldani a kimaradt feladatokat. Minden nap olvassanak pár (sok) oldalt, lehet hangosan is. Írjanak verseket, és mozogjanak naponta 3-4 óránként."

„Ez a tanítás egyenlő a nullával. A következő évet biztosan ennek a három hónapnak a pótlásával kezdik majd a diákok” - véli az anya. 

Nem ez az egyetlen iskola, ahol akadozik az oktatás. A Kolozsvár Utcai Általános Iskola diákjainál sem működik az élő digitális oktatás, de ott legalább már néhány tanár igyekszik felvett videókban megmagyarázni a leckéket. Egy apa arról számolt be, hogy a gyerekei

„megkapják a feladatot, aztán csináld b..zmeg. Egy 11 éves gyerek hogy tudja magától megoldani a feladatot? Mert megnézett három videót?

És nézzen meg egy 2 órás filmet, amikor 40 perces az óra? És ha én nem tudok angolul, akkor hogy tanítsam meg a gyereket?” - teszi fel jogosan a kérdéseket. 

Ő is panaszkodott a Kréta platformra, és hasonlóan vélekedett az oktatás formájáról is: „Minden tantárgyat nekem is végig kell olvasni azért, hogy megértsem, és el tudjam magyarázni. És ha nem értem?”

Összességében a szülők úgy érzik, magukra maradtak, nem beszélve az olyan családokról, akiknek nincsenek is digitális eszközeik, még ha az ígéretekhez híven be is indulna az online oktatás. A legnagyobb probléma, hogy sem a tanárok, sem a szülők nem kaptak gyakorlati felkészítést a távoktatásra.

„Most még a szülők tanítják a gyerekeket, de mire vége lesz ennek a szarnak, minden szülő megy az elmegyógyintézetbe, az üresen maradt konténerekbe, amiket most Orbán felállít„” - fakad ki. 

Az iskolák tanárai bíznak abban, hogy jövő héttől már jobban átlátható renddszrben tudnak tanítani, és igyekeznek megoldást találni az online oktatásra. 

Frissítés:

Az alábbi közleményt kaptuk az Erzsébetvárosi Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Szakgimnázium intézményvezetőjétől, Tillinger Pétertől:

"Az Erzsébetvárosi Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Szakgimnázium minden hivatalos csatornáján tájékoztatta a szülőket, hogy a 2020.03.16 és 2020.03.22. közötti időpontban a tanulók feladata a digitális tanrendre való felkészülés és az ismétlés.

Az iskola pedagógusai hihetetlen nagy erőfeszítéseket tesznek azért, hogy a 2020.március 23. napon induló digitális oktatási rend minden szülő és tanuló számára a legjobban használható legyen."