Szárnyal az e-kereskedelem a vírus hatására

2020. december 14. 11:34 - szerző: Szponzorált tartalom

Mostanra egyértelműen kijelenthető, hogy az online piac lett az egyik nyertese a koronavírus-járványnak

Bár 2020 még nem ért véget, mostanra egyértelműen kijelenthető, hogy a kereskedelmen belül az online piac lett az egyik nyertese a koronavírus-járványnak, rekord forgalmak jellemezték 2020 első tíz hónapját. De a megváltozott piaci környezetben a kereskedelem összességében örülhet, ha „nulla pluszos” szezont zár, hiszen a vásárlók reakciói éppúgy, mint az anyagi lehetőségei is jóval kiszámíthatatlanabbá váltak, ráadásul a koronavírus miatt idén szűkül a karácsonykor megajándékozottak köre is.

 

A GKI Digital és az Árukereső.hu publikációja szerint az idei évben minden olyan tényező az online kiskereskedelem erősítését szolgálta, amely más ágazatokra hátrányos hatással volt. A koronavírus e-kereskedelemre gyakorolt hatása közvetve már az év első negyedévében is érezhető volt. A második negyedévre viszont meghatározóvá vált, az elmúlt öt év leggyorsabb növekedésének voltunk szemtanúi, ahogyan az online szerencsejáték, a betclic casino is hasonló számokat produkált. 2020 első kilenc hónapjának online forgalma 30%-kal haladta meg a tavalyi évét, elérve a bruttó 526,5 milliárd forintos szintet, mialatt a kereskedelem nagyobb része stagnált. A forgalombővülés a műszaki és számítástechnikai cikkek (éves összevetésben a második negyedévben 84%-kal bővült, a harmadik negyedév pedig további 28%-os bővülést hozott), a barkács- és lakásfelszerelési eszközök, valamint az élelmiszereket, illetve drogériai- és háztartási termékeket magába foglaló FMCG területén volt igazán jelentős – derül ki a GKI Digital számaiból. Köszönhetően a korlátozásoknak, a bevezetett vásárlási idősávoknak, a rövidebb nyitvatartásoknak, a teljes magyar kiskereskedelmi piac évek óta tartó, dinamikus növekedése megtört, így legfeljebb a tavalyi szinthez hasonló év végi szezonja lehet. De sok múlik azon, lesznek-e további lezárások, korlátozások, a vírus megjelenik-e a kereskedelemben, a logisztikai szolgáltatóknál, és azon, mennyire találjuk majd a nyitva tartó bevásárlóközpontokat, kisebb üzleteket biztonságosnak az év végi hajrában.

 

Mi várható karácsonykor?

 

Az adatokból úgy tűnik, 2020-ban kevesebb embernek tervezünk ajándékot adni karácsonykor, hiszen nem biztos, hogy tudunk majd találkozni a tágabb rokonsággal, az ismerősökkel vagy a munkatársakkal, ezért a tavalyi átlagos nyolc megajándékozott emberhez képet idén öt-hat főre korlátozódik a lista. A GKI Digital és az Árukereső.hu kutatása alapján, idén átlagosan valamivel több mint ötvenezer forintot szánunk ajándékokra, ami az előző évi adatokhoz képest 8%-os emelkedést jelent.

 

Az e-kereskedelmi forgalom tekintetében, az utolsó negyedévre a két cég összességében, 25-30%-os növekedéssel számol, amivel az év egésze is 30%-os növekedés fölé kerülhet. Ez kétszerese a tavalyi év bővülési ütemének. Tehát az eddigiek alapján erős, de még kezelhető volumeneket hozó, logisztika és készletezés szempontjából „nyugodt” szezonja van az e-kereskedelemnek. Ennél pontosabban azonban még ők sem látják az előttünk álló néhány hetet. Az azonban biztosan kijelenthető, hogy erre a különleges ünnepi szezonra is még sokáig emlékezni fogunk.