Sportdízel álruhában
Nagyot fordult a világ az utóbbi években, s CSIKÓS ZSOLT úgy véli, egy rettentő erős dízelmotortól nem kell elájulni, hiszen van már ilyen bőven a piacon. De azért az, amit az Audi elővezetett az új A6 Avant, azaz kombiverzió bemutatóján – nos, az több a soknál.
Egy ideje Magyarországon is kapható az új Audi A6-os. Erős motorok, az olcsóbb verzióknál elsőkerék-hajtás, a drágábbaknál (felárért az olcsóbbakhoz is) összkerék, fedélzeti wifi, az autóipar által ma ismert összes biztonsági és kényelmi elektronika, csodás beltéri burkolatok, Google-alapú térkép a navigációs rendszeren. Aki öt lépés távolságból nézi a kocsit, kiváló minőségű, funkciókkal súlyosan megrakott, ám a valódi technika szintjén kevés újítást hozó autót lát. Nem rossz, de egy BMW, Mercedes, Lexus, Jaguar hátsó kerekes exkluzivitása izgalmasabb.
Ahogy az autók minősége javul, úgy csökken a különbség a családi kompaktok (Astra, Golf, Auris), a jobb kényelmet adó középkategóriás kocsik (Insignia, Passat, Avensis), a méretben nem nagyobb, de szolgáltatásaik, minőségük alapján magasabb árkategóriába tartozó presztízs-középkategóriások (Audi A4, Mercedes-Benz C osztály, 3-as BMW, Lexus IS) és a nagykocsiknak mondott elegáns limuzinok között (Audi A6, Mercedes-Benz E osztály, 5-ös BMW, Lexus GS). Gondoljanak csak a Citroën C5-ösre, Peugeot 508-asra – ezek a kategóriák határain lebegnek, hogy a franciáknak is dobjunk egy jó szót. Az utóbbi időben megérdemelten.
A nyárra maradt az Audi A6 kombiváltozatának bemutatása, amely – a cég hagyományaihoz hűen – az Avant nevet viseli. Ugyanaz a technika, ugyanazok az extrák, már a Google-alapú navigációt sem kellett bemutatni. Ez egy sima A6, a farán üvegkalitkával. Szinte kár volt bemutatót szervezni arra, hogy elmondják: a csomagtartó alaphelyzetben 565 literes, ledöntött ülésekkel 1680. Az előző A6 Avant? 565, illetve 1660. Megállt az idő?
Mint tudjuk, nem. Mert az újban a korábbiéval szinte azonos befoglaló méretek ellenére nagyobb lett az utastéri hely, ugyanakkor a motor hátrébb kerülhetett a karosszériában, ami az úttartásra gyakorol jótékony hatást. Hol keressük az igazi különbséget? Ó, persze, az első és a hátsó kerekek is távolodtak egymástól, autós szakzsargonnal: a tengelytáv hét centiméterrel hosszabb.
Kiváló autó a kombi is, vezettem kicsi, kétliteres dízellel és benzinessel egyaránt – ezek némiképp vérszegények –, aztán a feltehetőleg Amerikában szép jövő elé tekintő, hathengeres, 3.0 TFSI kompresszoros benzinessel is, amely 300 lóerejével, villanymotoros simaságával méltán kér majd szép felárat. No meg persze váltókból is kipróbáltam többfélét, mert az Audi A6 rendelhető kézi, hagyományos automata, kétkuplungos automata és CVT-szerkezetekkel egyaránt. Inkább nem mennék bele, melyik mit jelent, maradjunk annyiban: a szintetikus és nem túl pontos kézi kapcsolásún kívül mind zseniális.
Sőt, még hibrid változatot is vezettem, igaz, nem kombiban, hiszen olyat nem gyártanak. Ára még nincs, de simaságával, városban kipróbált, közel öt kilométeres elektromos hatótávolságával, autópályán is csendes futásával méltó konkurense lesz a korszerű dízeleknek.
Csak egynek nem.
Az Audi ugyanis az Avant bemutatójára időzítette új, háromliteres, kétturbós, hathengeres dízelmotorjának bemutatását. Két turbót persze a BMW már évek óta alkalmaz a 335d és 535d típusaiban, itt tehát nincs újdonság. Azaz – ha valami mégis, akkor az, hogy az új Audi-motor egyik turbója fix lapátos (mint a BMW-ké), a másik viszont változó geometriájú. Kis fordulaton az egyik tölt (hogy ne kelljen a gázpedál lenyomása után sokat várni a gyorsításra), majd a fordulatszám emelkedésével bekapcsol a nagyobbik, aztán már csak a nagy turbó tölti fel a motort. Méghozzá tisztességes, 5200-as fordulatszámig – vannak ma benzinmotorok, amelyek ennél kevesebbet pörögnek.
A 313 lóerő és a 650 newtonméternyi forgatónyomaték azonban két olyan szám, amelyekhez foghatót más nemigen tud felmutatni manapság. És nemcsak a számok szépek. Ez az autó olyan elképesztően, durva erővel gyorsít, és ezt a mutatványt olyan meggyőzően produkálja 150, 200, akár 230 km/h-s sebességnél is, hogy az valószerűtlen. Egyik A6-benzines sem ennyire jó. Mi több – ez a motor sokak számára ijesztőnek tűnik majd, annyira zabolátlan.
És ha a BMW-sek, mercedesesek, lexusosok erre csak legyintenek – mit nekünk néhány newtonméter, avagy lóerő –, csak annyit mondok: a dízelgyártók mindeddig megfeledkeztek egy fontos, autóhasználattal járó élvezeti tényezőről: a zajról. A 313 lóerős Audi-dízellel szerelt modellek kipufogója mellé ugyanis óriási veséhez hasonló formájú rezonátort szerelnek, ennek köszönhetően a legvalószerűtlenebb dolog történik a hanggal: a V6-os dízel eleinte régi, V8-as, amerikai sportkocsik hangján szól, majd átvált arra az orgánumra, amit a Szállító című filmben hallottunk Jason Statham 7-es BMW-jének orrából. Lúdbőröztető élmény, nekem dízelautóval még sosem esett ennyire jól a száguldozás. Próbálják ki önök is! És csodálkozzanak.