Okosodó okostévék
Egyre népszerűbbek Magyarországon a smart tévék. A Nielsen legutóbbi felmérése szerint a magyar háztartásokban található készülékek 22 százaléka már okostévé. Az egyik legnagyobb okostévégyártónak számító koreai LG itthoni képviselete a televíziók havi magyarországi felhasználási adatait mérte fel 2017 és 2018 augusztusa között, és ezekből kiderült, milyen szolgáltatásokat részesítenek előnyben a magyarok a készülékeiken.
Okostévé alatt a gyártó azokat a tévékészülékeket érti, amelyek vezetékkel vagy vezeték nélkül csatlakoztathatók az internetre, és különböző alkalmazások használatával különböző típusú tartalmak (jellemzően online videók, de akár weboldalak is) fogyaszthatók velük.
A felmérés eredményei szerint messze az ingyenes videomegosztók a legnépszerűbb és legtöbbet használt alkalmazások, amelyeken csak idén augusztusban a felhasználók 69 százaléka több mint 800 ezer órányi tartalmat nézett meg. Az okostévék azonban az elmúlt néhány évben jócskán kinőtték magukat, és már nem csak internetböngészőről vagy YouTube alkalmazásról beszélhetünk velük kapcsolatban. Az on-demand szolgáltatásoknak köszönhetően egy adott havidíjért cserébe több ezer órányi filmes tartalomhoz kaphat hozzáférést az előfizető, amit a lehető legjobb – 4K, akár HDR – képminőségben élvezhet.
Nem meglepő tehát, hogy már Magyarországon is rohamosan nő az on-demand videotartalmak – köztük elsősorban az HBO GO és a Netflix – népszerűsége. A legnépszerűbb, előfizetéses alapon működő on-demand videóstreaming-szolgáltatásokat közel 150 ezer órán át nézték a magyarok 2018 augusztusában az LG smart tévéken, ami csaknem a kétszerese a tavaly azonos időszakban mértnek (csaknem 80 ezer óra). Idén augusztusban az LG okostévé-tulajdonosok 21 százaléka, azaz majdnem minden ötödik felhasználó használta ezen alkalmazások valamelyikét, míg egy évvel korábban ez az arány csak 13 százalék volt.
A legtöbb előfizetéses on-demand tartalmat – 150 ezer órát – meglepő módon egy nyári hónapban, augusztusban fogyasztották a hazai LG tévé tulajdonosai. Ezenkívül kiemelkedő volt a december és március közötti időszak is, januárban 114 ezer órányi megtekintett tartalommal. Az ingyenes videomegosztóknál is hasonló a tendencia, itt decemberben volt a legmagasabb az alkalmazások használatával eltöltött órák száma, csaknem 840 ezer órával.
A tíz leggyakrabban használt alkalmazás között folyamatosan ott vannak a különböző multimédiás lejátszók. 2017 augusztusában még két nagy híroldal is fel tudott kerülni a top 10-es listára, de ezek idén már nem fértek föl a legtöbbet használt alkalmazások közé – leváltották őket a zenei streamingszolgáltatók.
Az okostévék különböző funkcióinak növekvő igénybevételéhez az is hozzájárult, hogy az első smart tévé megjelenése óta az operációs rendszerek kezelőfelülete jelentősen egyszerűbbé és értelmezhetőbbé vált. Lehetőség van már például mozgás alapján irányítani az eszközöket vagy akár magyar hang alapján is keresni, ezek pedig összességében jobb felhasználói élményt eredményeznek.
Az okostévék ettől függetlenül kihívókat kaptak a nyakukba az elmúlt években. A legnagyobb riválisoknak éppen az okostelefonok számítanak, amelyek ott vannak több milliárd felhasználó zsebében, és nagy részük képes a saját képét továbbítani az arra alkalmas tévékészülékek paneljére.
Más (cél)eszközökkel is fel kell venni az okostévégyártóknak a harcot, így például a Google évek óta árulja saját „tévéokosítóját”, a Chromecastet, amellyel bármilyen, HDMI-bemenetű tévékészülékből okostévé varázsolható. Emellett a rendkívül népszerűnek számító modern játékkonzolok (PlayStation 4, Xbox One) is rendelkeznek számos olyan funkcióval, amelyek kiválthatják az olykor kissé nehézkesen használható okostévés alkalmazásokat.