Nyilvánosak a Facebook moderálási irányelvei | Netrix Media Systems

Nyilvánosak a Facebook moderálási irányelvei

2018. május 6. 14:54 - szerző: Koi Tamás

A Facebook frissített közösségi alapelvei tartalmazzák azokat a belső szabályokat is, amelyek alapján a cég moderátorai eldöntik, hogy milyen káros tartalmakat kell esetleg eltávolítani a közösségi oldalról.

A Facebook évekkel ezelőtt vezette be nyilvánosan elérhető, globálisan érvényes közösségi alapelveit, és a moderátorok erre hivatkozva magyarázták el a felhasználóknak, hogy mely tartalmaknak van helyük a közösségi oldalon, és melyeknek nincs.

A Facebook frissített közösségi alapelvei már tartalmazzák azokat a belső irányelveket is, amelyek alapján a vállalat moderátorai eljárnak a jelentett esetek kivizsgálásakor. A vállalat két okból döntött az irányelvek publikálása mellett: ezek ismeretében a felhasználók számára egyértelmű lesz, hogy egyes árnyalt kérdésekben a Facebook hol húzza meg a határt. Másrészt a különböző területek szakértői a korábbiaknál egyszerűbben juttathatnak majd el visszajelzéseket az irányelvekkel kapcsolatban a Facebooknak.

A Facebooknál a tartalomszabályzó csoport a felelőse a közösségi alapelvek folyamatos fejlesztésének. E csapatnak a világban tizenegy irodája van, tagjai pedig olyan szakértők, akik a terrorizmus és a gyűlöletbeszéd felismerésére, továbbá gyermekvédelemre szakosodtak. Sokan közülük már a Facebookhoz csatlakozásuk előtt is e területeken dolgoztak, és heti szinten működnek együtt külső szakmai szervezetekkel. A visszajelzések és a társadalmi normák, valamint a nyelvi fejlődés alapján a Facebook közösségi alapelvei időről időre meg fognak újulni.

A Facebook mesterséges intelligenciát és a közösségtől érkező jelentéseket használ az erőszakos tartalmak azonosítására. A felhasználóktól érkező jelentéseket a Community Operations csapat tagjai nézik át, több mint negyven nyelven – köztük magyarul is – a nap 24 órájában: az esetek többségében a jelentéseket egy napon belül sikerül feldolgozni. Jelenleg a Facebook világszerte 7500 moderátort alkalmaz, ebben a pozícióban ma 40 százalékkal többen dolgoznak a cégnek, mint tavaly ilyenkor.

Mostantól egy új fellebbezési folyamat is elérhetővé válik a közösségi oldalon, segítségével a felhasználók jelezhetik a moderátoroknak, ha véleményük szerint a Facebook hibát követett el egy-egy adott tartalom eltávolításával. Első lépésként mostantól a meztelenség, a pornográfia, a gyűlöletbeszéd vagy az erőszakos tartalmak miatt eltávolított bejegyezések kapcsán lehet fellebbezni a Facebooknál.

Ha egy felhasználó fotóját, videóját vagy bejegyzését eltávolították a közösségi alapelvek megsértése miatt, az erről szóló értesítés mellett meg fog jelenni egy Request Review (fellebbezés kérése) opció. A fellebbezést általában 24 órán belül megvizsgálják, s ha a Facebook valóban hibázott egy kérdéses tartalom (bejegyzés, kép vagy videó) eltávolítása kapcsán, azt visszaállítja, és erről értesítést küld a fellebbezést kérő felhasználónak.

Májusban a vállalat Facebook Forums: Community Standards néven rendezvénysorozatot is indít, amelynek keretében közösségi szakértők és civil szervezetek adhatnak visszajelzést a Facebook közösségi alapelveivel kapcsolatban. Az eseménynek többek között Németországban, Franciaországban, az Egyesült Királyságban, Indiában, Szingapúrban, az Egyesült Államokban lesznek idén állomásai.

A Facebook moderálási alapelvei egy 26 oldalas, több fejezetből álló dokumentumban rögzítik a közösségi oldal használatának szabályait. Külön fejezet foglalkozik a bűncselekmények megjelenítésével és az azokhoz köthető posztokkal, a biztonsággal, a szexualitás ábrázolásával, emellett az oldal mostantól nyíltan kiáll az álhírekkel szemben, amelyek megjelenítését kifejezetten nem tiltja ugyan, de prioritásukat hátrább sorolja.