Händel fürdőruhában – Fesztiválakadémia a Széchenyi fürdőben is

május 31. 21:56 - szerző: Bánó András

Feszített tempóban éli napjait a Kokas Katalin–Kelemen Barnabás művészházaspár. Fél tízkor kezdünk beszélgetni egy belvárosi kávéházban. Kelemen Barnabás gépe reggel szállt le Párizsból, ott koncertezett, berohant az Operaházba egyeztetni Komlósi Ildikóval, az általuk szervezett Fesztiválakadémia egyik sztárjával, és 11-kor már indulnak Genovába, hogy kvartettjükkel egy estén játsszák el Bartók hat vonósnégyesét, este fél kilenctől éjjel fél egyig. Genova után további külföldi koncertek jönnek, szinte beesnek majd az általuk menedzselt második nagy budapesti kamarazenei ünnepre. A június 10-én kezdődő és egy héten át tartó Fesztiválakadémia új helyszínei a Zeneakadémia mellett a Pesti Vigadó és a Régi Zeneakadémia, valamint az Ádám Jenő Zeneiskola.

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nem is érti, miért csodálkozom. Ők megszokták, hogy így élnek.

Kokas Katalin: Ezen a rohanó üzemmódon az sem változtatott, hogy nem egészen egy hónapja megszületett harmadik gyermekünk, Olga, akit magunkkal viszünk mindenhova, turnéra, koncertre egyaránt. Már háromnapos korában ott volt velem a Zeneakadémián, amikor a húgom, Dóra koncertjét hallgattam. Imád zenére aludni, most a kávéházi zajokra sem ébredt fel, és akkor is aludt, amikor az egyik növendékem Bartók Hegedűversenyét játszotta a diplomakoncertjén, mert oda is elvittem.

 

Fotó: Fekete István

Kelemen Barnabás: Azért én érzem, hogy kicsit túlvállaltuk magunkat, de nem lehetett semmit sem visszautasítani. Szerencsére jól előkészítettük a kamarazenei fesztivált, amelyen különleges programok lesznek. Olyan lesz ez, mint egy komolyzenei maraton, de nem egy napig tart, mint a Müpában, hanem egy hétig.

– Lesznek esti és délelőtti koncertek, Pinchas Zukerman és Shlomo Mintz világsztár hegedűsök tanárának emlékére megrendezik az első Fehér Ilona hegedűversenyt, megszervezték a zenepedagógusok találkozóját, a közönséget tanítja majd énekelni a Nyíregyházi Cantemus Kórus, cigányzenét, világzenét, magyar népzenét is lehet élvezni a hangversenypódiumon. Melyik a legfontosabb ezek közül a programok közül?

Kokas Katalin: Mindegyik egyformán fontos, hiszen tudjuk, hogy a komolyzene alapja a népzene, az ősi zene. Jól megfér például majd egy koncerten Bartók egyik kvartettjéből a Scherzo alla bulgarese azzal, hogy előtte a Söndörgő együttes délszláv népzenét játszik, vagy az, hogy Brahms g-moll zongoranégyesének Rondo alla zingarese tétele előtt cigányzenét hall a közönség ifjabb Sárközy Lajostól és zenekarától. Említhetem egyébként azt is, hogy Nógrádi Gergely kántor héber dalokat énekel, és utána felcsendül Raveltől a hegedűre és zongorára írt Kaddis.

Kelemen Barnabás: Sokan csodálkoznak, hogyan tudunk a fesztiválra csábítani világhírű külföldi művészeket, pedig a recept egyszerű. Ezek a muzsikusok egytől egyig a barátaink. Különböző fesztiválokon, zenei eseményeken kerültünk velük korábban kapcsolatba, és első szóra jöttek. Shlomo Mintz hegedűművészt például gyerekkorom óta ismerem, tőle kaptam az első repülőgépmodellt, amikor először járt Budapesten, és eljött hozzánk. Egy másik alkalommal, amikor itt volt nálunk vendégségben, órákon keresztül állította be parafák farigcsálásával mindkettőnk hegedűjét. Most eljátssza velem Bach d-moll kettősversenyét, vezényletével bemutatjuk az Egy ismeretlen nemzet himnusza című művét, és részt vesz mesterkurzusokon, sőt ő lesz a Fehér Ilona verseny zsűrielnöke is. A többi külföldi vendég közül a hegedűs Vilde Frang, a brácsista Maxim Rysanov és a csellista Jonathan Cohen nevét emelném ki. Nemcsak az esti koncerteken szerepelnek, de valamennyien mesterkurzusokat is adnak. Vilde Frang például Brahms A-dúr zongoranégyesét tanítja, minden tételt más-más, a Fesztiválakadémiára jelentkező, erre a kurzusra kiválasztott hegedűsnek, és a végén majd az egyik matinékoncerten beül közéjük, és más muzsikusokkal együtt eljátssza a teljes művet is.

– Ahogy a szlogen hirdeti: a Fesztiválakadémia a nagy találkozások hete. ­Miért éppen ez lett a jelmondat?

Kokas Katalin: A mi fesztiválunk azért is különleges, mert nem különül el művészekre és közönségre, a színpadon muzsikálók és a nézőtéren ülők egyetlen lelki közösséget alkotnak. A világhírességek a legifjabb muzsikusokkal, az alap- és középfokon oktató kollégák pedig az egyetemi szinten tanító mesterekkel találkoznak. Mesterkurzusokon vehetnek részt azok az orvosok és ügyvédek, akik amatőr szinten otthon muzsikálnak több-kevesebb rendszerességgel.

Kelemen Barnabás: A zene mellett a szó sem hiányzik majd: Fazekas Gergely a koncertek előtt a hangversenyek programjáról beszél a közönségnek, Fenyő Lászlóval, kvartettünk csellistájával Kodály hegedűre és csellóra írt duójáról tartunk előadást a mű eljátszása előtt. Gareth Lubbe valódi kuriózumra készül: az úgynevezett felhangéneklés, a buddhista szerzetesek által is használt sajátos énektechnika rejtelmeibe vezeti be a hallgatóságot. A közönség az úgynevezett napközbeni beszélgetések alkalmával személyesen is megismerheti a művészeket, Shlomo Mintzet, José Gallardót és Komlósi Ildikót, sőt az énekesnő 90 évet megért édesanyját is, aki nagyon sok turnéra elkísérte lányát, még a Távol-Keletre is.

– A végére hagytam a legextravagánsabb programot; Händel Vízizene című műve különleges helyszínen, a városligeti Széchenyi fürdőben hangzik majd el a Fesztiválakadémia alkalmi zenekarának előadásában.

Kokas Katalin: Szokatlan a helyszín, szokatlan az időpont, de úgy gondoltuk, egy ilyen típusú fesztiválba ez is belefér. A zenészek a medence körül sorakoznak majd fel, és a közönség – ha egy részének éppen úgy tartja kedve – fürdőruhában, a meleg vízben élvezheti a remekművet este fél tizenegytől. A muzsikusok sem lesznek frakkban. Hozzá kell tennem azonban, hogy ide csak azok juthatnak be, akik a Fesztiválakadémia rendezvényeire bérletet vesznek. Ők ajándékba kapják a víz melletti Vízizenét.