Film: A helyzet | Netrix Media Systems

Film: A helyzet

2018. május 30. 14:34 - szerző: Bölcs István

Üldögél az ördög egy kávéházi szegleten. Az ördög? Ki is lehetne ő, akinek neve nincs, kora sem, családi állapota sincs? Mindazok, akik leülnek az asztalhoz, szeretnének vele egyezséget kötni. A vak a szeme világát akarná visszakapni, az apáca az istenhitét, a daganatos kisfiú apja a gyerek egészségét, az asszony menthetetlen férjét. Ám a dolgok nincsenek magukban. Értük bombát kell robbantani, gyereklányt ölni, házasságot szétrombolni, szakmai szabályokat szegni. Valamit valamiért.

Ül Mefisztó e kései, polgárosult utóda a csehóban, egyezségeket kínálva az önként jelentkezőknek. Hagyva, hadd döntsenek a vállalkozók maguk arról, mi mit ér meg nekik. A szálakat ez a kopott, fád, zárkózott férfi párka szövi egy vaskos határidőnaplóban írottak szerint. A sorsok néha végletesen összetekerednek.

Mi tartja össze ezt a drámát? Tudja az ördög. Talán épp a homály. A misztika. Racionálisabban az ember jóra-rosszra való vágya. A teljesítés csábítása. Az erkölcsi relativizmus. Tűrőképességünk rugalmassága. Meséink. Bűneink. Kompromisszumaink. Önzéseink. Ha éppen kegyesek is a rugók, lásson a vak, gyógyuljon a beteg, legyen szebb a lány, találjon vissza a fiú az apjához. Nem lehet igaz a romantikának, Oscar Wilde-nak az a végletes sejtése, hogy „mind megöljük, amit szeretünk”. Nem lehet egyetlen paradoxonba összerántani a világ ellentéteit.

A titokzatos karmester, aki szenvedélytelen varázslóként teszi a dolgát, maga is „sorsvállalkozó”, aki eljátszotta a rá rótt szerepet, céduláját tűz emészti, a helye üresen marad. Nincs tovább rejtelem, felháborodás, borzongás.

Érdekes másfél óra volt.

(A hely. Rendezte: Paolo Genovese, a nagy sikerű Teljesen idegenek írója és rendezője.)