Tíz évre titkosították, miért építhetik a kínaiak a Budapest–Belgrád-vasútvonalat Magyarországon 949 milliárd forintért

2017. december 20., 20:33

Szerző:

Az Orbán-kormány tíz évre titkosította a kínaiak által megépítendő Budapest–Belgrád-vasútvonal megvalósíthatósági tervét – derül ki azokból a válaszokból, amelyeket Fónagy István államtitkár adott az MSZP-s Mesterházy Attila kérdéseire az ügyben. Az államtitkári válaszokból az a meglehetősen lehangoló kép rajzolódik ki, hogy 

  • az Orbán-kormányt nem érdekli a becslések szerint 949 milliárd forintos, 2400 év alatt megtérülő projekt sikere, Fónagy János találgatásként rázta le az erről szóló kérdést,
  • a kínai fél nem adott garanciát arra, hogy a jelenlegihez képest növelni fogják az áruszállítás volumenét az új vonalon,
  • bár az egyedüli biztos bevétel az lenne, ha a Magyarországon keresztül szállított árut itt vámoltatnák, garancia erre sincs, a kínaiak a már a szintén EU-tag Görögországban elintézhetik az oda behajózott áru vámoltatását,
  • az építkezésben valószínűleg csak kínai cégek fognak részt venni, az államtitkári válasz tanúsága szerint legalábbis a nyertes pályázó az alvállalkozóit és azok munkavállalóit szabadon választhatja meg, amire az ajánlatkérőnek nincs ráhatása, az előkészítésében jelenleg 15 kínai munkavállaló vesz részt.
Orbán Viktor magyar és Li Keqiang kínai kormányfő a 2015-ös Kína–KKE-csúcson
Fotó: MTI/Trebitsch Péter

Az elképzelések szerint a 160 kilométeres Budapest–Belgrád-vasútvonal felújításával és egy második vágány kiépítésével a görögországi Pireuszba hajóval szállított kínai áru szállítását gyorsítanák meg az európai városok felé. Hogy a 84 hónap, vagyis hét év alatt megépítendő vasútvonal miért jó Magyarországnak, az nem egészen világos, de Orbán Viktor deklaráltan másodlagosnak tartja a horribilis, 949 milliárd forintos árat. A megvalósíthatósági tervet arra hivatkozva titkosították, hogy „döntést megalapozó adatnak” minősül.

(A 444 nyomán.)