Összeomlás előtt az oktatás, néhány éven belül nem lesz, aki tanítson
Szűcs Tamás, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete elnöke 2006-tól 2010-ig Fidesz-tag volt, de pont akkor hagyta ott a pártot, amikor az újra kormányra került. Állítja, semmi nem lepi meg, ami azóta történik. Szakszervezeti elnökként úgy látja, olyan súlyos itthon a tanárhiány, hogy pár éven belül nem lesz, aki tanítson – nyilatkozta a 24.hu-nak.
Az elnök azt tapasztalja, hogy a kormány az oktatás helyett inkább az egészségügyre koncentrál, mert ott már tarthatatlan a helyzet. Szakemberektől hallotta – mondta –, hogy az egészségügyben tudatos kiéheztetés és lepusztítás történik azért, hogy a készülődő magánosítást előkészítse a kormányzat. Kásler Miklós kinevezése szintén azt üzeni, hogy az oktatás messze nem lesz prioritás.
Az adatok szerint a pedagógusok közel 50 százaléka már ötven év feletti, míg a pályakezdők 45 százaléka 1–2 éven belül lemorzsolódik, és otthagyja a pályát. Ez a tendencia oda vezet, hogy a Klebelsberg Központ egy tavalyi egyeztetésen azt prognosztizálta, 2025-re már nagyon nagy gond lesz a tanárhiány. A PDSZ szerint előbb.
– Ha minden változatlan marad, akkor összeomlás előtti állapotban van az oktatás. Személyi feltételeit nézve egyértelműen. Egyszerűen nem lesz, aki tanítson – mondja Szűcs.
A Klebelsberg Központ a hiányzó munkaerőt úgy próbálja pótolni, hogy a tanárok munkaterhét növeli. Ezt támasztja alá az a nemrég kiadott megszorító, a PDSZ szerint több ponton is jogellenes útmutató, ami a tanárok óraszámának és az osztályok létszámának kialakítását szabályozza.
A munkateher növekedése mellett a tanárok fizetése is probléma.
– Egy pálya kezdő tanárnak ma egyetemi végzettséggel 203 ezer forint a bruttó fizetése. Ha főiskolát végzett, akkor ez az összeg 188 ezer. Ez alig több valamivel a szakmunkás minimálbérnél
– állapítja meg a szakszervezeti vezető.
Jelentősen csökkenteni kellene a tananyagot, és más pedagógiai módszerekre van szükség az alkalmazottak helyett, és előtérbe kellene helyezni az informatikát.
– Ezt viszont a lélekben is megnyomorított, kizsigerelt, a mai világ kihívásaival szemben már életkoránál fogva is hátrányban lévő pedagógusgárdának kellene megvalósítania. Persze ha ilyen ütemben zajlik a tananyag átrendezése, lehet, hogy inkább már a fiatalok szerepe lesz a megújulás, már ha lesznek fiatalok a pályán – véli Szűcs Tamás.