Nyom nélkül eltűnt az egyedüli mammográfiás szűrőbusz is, amelyet átadtak Magyarországon

2018. július 19., 15:28

Szerző:

Csalás gyanújával ismeretlen tettes ellen nyomoz a rendőrség az Ikarus Egyedi (Ikarus EAG) által gyártott egyik mammográfiás szűrőbusz ügyében. A feljelentés szerint a járművet újként állították forgalomba, alvázszámát megváltoztatták, pedig már 40 ezer kilométert futott. A megrendelt tíz mammográfiás szűrőbuszból csak egyet adtak át, kilencnek semmi nyoma, és azóta az egyetlen átadott busznak is eltűnt – írja a Zoom.

Az Orbán-kormány a buszt kilenc másikkal együtt rendelte 2017 őszén. 

A közbeszerzést a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) rendezte, a tendert a H1 Systems Mérnöki Szolgáltatások Kft. nyerte, az Ikarus EAG alvállalkozóként vett részt a projektben. 

A feljelentés szerint az Ikarus EAG által gyártott szűrőbuszt 2015-ben gyártotta a cég. 2016-ban bérbe adták a BKV-nak, ahol 40 ezer kilométert futott, mielőtt visszakerült a Mabi Bushoz (amit akkor már Ikarus Egyedinek hívtak). A feljelentés alapján az Ikarus EAG ezt a járművet alakította át szűrőbusszá, az átalakítás során pedig új alvázszámot kapott, illetve lenullázták a futásteljesítményét. A motorszám is ugyanaz, mint a BKV által használt busznak.

A portál úgy tudja, hogy az Egyedinek új buszokkal kellett volna teljesíteni a rendelést. Ráadásul úgy értesültek, hogy az egyetlen átadott busz is eltűnt azóta.

Két buszt már felvonultattak a BKV-nál, de azok sincsenek kész
Fotó: MTI/Balogh Zoltán

Az Ikarus csődvédelmet kért maga ellen, jelenleg fizetésképtelen a több milliárdos tartozása miatt. Legnagyobb megrendelése 180 darab csuklós Modulo volt a Volánnak és a BKV-nak, amiből 10-et tudott leszállítani. Mindkét cég szerződést bontott az Egyedivel. Az általuk gyártott Modulo buszok miatt pedig egy magánszemély feljelentést tett, mert a feljelentő szerint a buszok nem biztonságosak, ezért nem rendelkezhetnek a szükséges engedélyekkel.