Nem készültek el a metrópótló buszok

2018. január 8., 12:03

Szerző:

Egyre reménytelenebbnek tűnik a 30 új csuklós busz megvétele, amit a BKV az M3-as metró felújítása idejére akart a metró helyettesítésére használni – írja a Népszava.

A lap értesülései szerint a BKV felső vezetése már decemberben tisztában volt azzal, hogy nem tudják átvenni a Modulo csuklós buszokat a Volánbusztól, ami a járműveket megrendelte. A buszok egyrészt nem készültek el, másrészt műszakilag nem felelnek meg a BKV elvárásainak, így nem tudják a biztonságos közlekedést garantálni. A Népszava értesülései szerint ezért a BKV nem veszi át a már elkészült darabokat, és a járművek 2,7 milliárd forintos ellenértékét sem helyezi letétbe.

Fotó: Kökényesi Gábor

A buszokat az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. (IEAG) gyártja. Az IEAG Mészáros Csaba ügyvezetése alatt áll, többségi tulajdonosi szálai Matolcsy György unokatestvéréhez, Szemerey Tamáshoz érnek, a hozzá köthető csehországi bejegyzésű Lugreda A. S. nevű cég révén, amiben Mészáros Lőrincnek is van érdekeltsége.

A Modulo csuklósnak létezik egy üzemképes prototípusa, ami megfelelő lenne, de az IEAG nem ezzel, hanem annak rövidített változatával nyerte meg a közbeszerzési pályázatot. A Modulo M168d busz 75 centivel rövidebb, mint a prototípus, és legalább 2 tonnával könnyebb, ami már biztonsági kérdéseket is felvet. A rövidebb és könnyebb busz nyilván olcsóbb, mint a prototípusa. Azonban az új típust a BKV részéről még nem látta senki se forgalomban, se működés közben.

Pedig a cég jó ajánlatot tett a BKV-nek. A buszok összeszereléshez igénybe vették volna a BKV műhelyeinek kapacitását, így a BKV egyszerre lett volna megrendelő és alvállalkozó. A 30 csuklós buszt azonban az IEAG az eredeti augusztusi határidőre nem tudta leszállítani. Egy nappal a határidő előtt a cég mentőövet kapott a kormánytól: egy, a városi buszok tűzvédelmi berendezéseivel kapcsolatos kormányrendeletnek köszönhetően 240 nap haladékhoz jutott. Április elején jár le a következő határidő, de a gyártó még mindig nem tudja igazolni, hogy a rövidebb, könnyebb buszokra is érvényes a típusengedély. A BKV pedig enélkül továbbra sem veszi át a buszokat.

A Népszava emlékeztet arra is, hogy a cég Solaris buszok beszerzését tervezte, amik olcsóbbak is a Modulo buszoknál. A kormány nyomására azonban a főváros elállt attól, hogy a lengyel gyártóval szerződjön.

A lap megkereste az ügyben a BKV-t is, de nem kapott választ a kérdésekre.

16:30

Hadházy Ákos betekintést kért és kapott a Diákhitel Központ néhány, még Magyar Péter idején megkötött szerződésbe. Az erről szóló posztjában az országgyűlési képviselő kifejtette, az általa látott iratok tartalma felvethetik a büntetőjogi felelősség kérdését, ugyanakkor nem minden információt osztottak meg vele. Magyar Péter külön Facebook-bejegyzésben reagált Hadházy vádjaira.

15:42

Visszatér a jellemzően napos, száraz, kora nyárias időjárás április utolsó hétvégéjén; a hőmérséklet csúcsértéke vasárnap már 25 Celsius-fok körül alakul, de a szél sokfelé lesz élénk - derül ki a HungaroMet Nonprofit Zrt. előrejelzéséből, amelyet csütörtökön juttattak el az MTI-hez.

15:24

A figyelőszolgálatban részt vevő orvosok jelentései alapján április 15. és 21. között 9200-an fordultak orvoshoz influenzaszerű tünetekkel - közölte a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) a honlapján csütörtökön közzétett jelentésében. Akut légúti fertőzéssel 132 800 ember kereste fel orvosát. A tájékoztatás szerint az influenzaszerű megbetegedéssel orvoshoz fordulók 31,6 százaléka gyerek, 33,5 százaléka 15-34 éves, 24,4 százaléka 35-59 éves, míg 10,5 százaléka a 60 éven felüliek korcsoportjába tartozott.