Nagy a baj betegszállítóknál

2018. május 7., 12:28

Szerző:

A tönk szélére kerültek a fővárosi betegszállító cégek: hiába van mentőautójuk, ha nincsen, aki vezesse. Ezért a mentők kaptak plusz feladatot. Az egyik betegszállító cég felmondta szerződését, ezért május 1-jén egy ügyeletes mentőautót vettek ki a szolgálatból az OMSZ Mohács utcai Bázis Mentőállomásán, hogy életmentő feladatai helyett a betegszállításban vegyen részt – írja a 24.hu.

A betegszállítás 2007 óta nem az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) feladata, ekkor vonták be az alternatív cégeket az ellátásba. Az OMSZ csak a mentéssel összefüggő esetekhez vonulhat ki, azonban május 1-je óta, a központi utasítás szerint be kellene szállniuk a betegszállításba is, miután a Haemobil Kft. felmondta a betegszállításra vonatkozó szerződését a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelővel. Nem tudták tovább vállalni a betegszállítást, mivel nincs elég emberük hozzá. A cég gépkocsivezetői elmentek, volt, aki magánvállalkozásban, volt, aki külföldön vállalt munkát.

Fotó: Youtube

A 24.hu értesülései szerint nem csak a Haemobil Kft. került nehéz helyzetbe. A fővárosi betegszállító cégek alig tudják kitermelni működési költségeiket, további négy vállalkozás érintett. Pedig a főváros és agglomerációja az egyik legproblémásabb terület az állandó dugók és a viszonylag kis távolságok miatt. A betegszállítók kilométerenként 110 forintos térítést és betegmozgatási díjat kapnak, amiből a mentőautón kívül egy sofőrt és egy ápolót kell biztosítaniuk.

– Vidéken jobb a helyzet, de a fővárosban csak lassan lehet haladni. Van, hogy a dugóban egy óra alatt 10 kilométert halad a kocsi, ami egy sofőrt és egy ápolót visz. Ezért a tíz kilométerért 1100 forintot kaptunk – mondta Vámos Zoltán, a Haemobil Kft. vezetője.

A portál úgy tudja, hogy az OMSZ már április közepén tudott a problémáról, a fővárosi mentőállomásokat mégis csak április 29-én vasárnap értesítették, hogy keddtől, május 1-jétől négy betegszállítást végző egységet kell szervezni. 

Az OMSZ mindössze annyit közölt a 24.hu érdeklődésére, hogy tartalék gépjárműveikkel a kijelölt területen és kapacitással végeznek betegszállítási feladatokat. Az OMSZ szerint a betegszállítási tevékenység a mentési kapacitást nem érinti, a mentőellátás országszerte zavartalanul biztosított.