Műszakilag nem megfelelő buszokat akar a BKV-ra kényszeríteni a minisztérium

2018. január 30. 12:08 - szerző: 168 Óra

Folytatódik a buszbotrány a metrópótlásra szánt Modulo buszok körül. A Nemzetgazdasági Minisztérium a múlt héten nyomatékosan próbálta meggyőzni Bolla Tibort, a BKV vezérigazgatóját, hogy minél hamarabb vegye át a Modulo csuklós buszokat, annak ellenére, hogy azok nem megfelelőek – írja a Népszava.

Január elején mi is megírtuk, hogy kétséges a 30 új Modulo busz átvétele, mert a BKV nem találta megfelelőnek az M3-as metrópótlósra szánt buszokat a forgalomba állításhoz. A buszokat a Matolcsy György unokatestvére, Szemerey Tamás érdekeltségébe tartózó cég, az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. (IEAG) gyártja. A Modulo 168d busznak még típusengedélye sincsen. Ennek ellenére korábban már a BKV felügyelő-bizottsága is arra utasította a BKV-t, hogy egy független minősítő intézettel vizsgáltassa át a buszt, és annak állásfoglalása után döntsön az átvételről.

Két buszt már felvonultattak a BKV-nál, de azok sincsenek kész
Fotó: MTI/Balogh Zoltán

A gyártó még mindig nem adta át a típus műszaki dokumentációját, enélkül pedig a BKV nem tudja megkezdeni sem az átvételt, sem minősítésre nem tudja kiadni szakértőnek. Hiába szólították fel többször az IEAG-t a dokumentáció átadására.

A Népszava érdeklődött a gyártónál a dokumentáció visszatartásáról. A cég annyit reagált rá, hogy heteken belül bemutatják a kész buszokat. Ennek fényében is érthetetlen az a kormányzati húzás, hogy január 19-én két Modulo busz átadásáról sajtótájékoztatót tartottak Lepsényi István NGM államtitkár jelenlétében. A két működésképtelen buszt lefotóztatták a sajtóval, majd visszavitték őket szerelni.

Lepsényi korábban tagja volt az IEAG felügyelő-bizottságának, most befolyása van a hazai buszgyártás állami támogatására. Korábbi cége nyerte el a Volánbusz nettó 15 milliárdos tenderét. Ennek keretében összesen 180 darab csuklósbuszt vesz a főváros, most pedig az első 30 darabot kellene megvenni 2,6 miliárd forintért. A lap érdeklődött az államtitkár összeférhetetlenségről az NGM-nél, de nem kaptak választ.

Arról nincs információ, hogy mikor készül el a 180 darab busz. Mindenesetre az IEAG komoly segítséget kap a kormánytól. Az eredeti átadási határidő 2017. augusztus volt, ezt egy kormányrendelet meghosszabbította 2018. áprilisra, de valószínűleg ezt a határidőt sem tudja tartani a cég.

Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének (MABÜSZ) elnöke januárban azt nyilatkozta, hogy 2018. augusztusban lesz az átadás. Nem válaszolt arra a kérdésre, hogy honnan van ez az információja. Vincze-Pap szintén kapcsolatban áll a gyártóval, a résztulajdonában lévő Jáfi Autókut Kft. a csuklósbusz egyik minősítő vizsgálatát végezte.

A BKV hiába másik, sokkal olcsóbb típust és gyártót preferált volna, kormányzati nyomásra kénytelen voltak az IEAG ajánlatát elfogadni.