Milliárdokat bukhat Magyarország Homolya Róbert miatt, de az államtitkár ezt bagatell ügynek tartja

2018. február 14. 08:01 - szerző: 168 Óra

3,3 milliárd forintjába kerülhet Magyarországnak az az ügy, amelyben az  Európai Unió Csalás Elleni Hivatala (OLAF) bizonyítottnak találta, hogy Homolya Róbert, az NFM közlekedéspolitikáért felelős államtitkára korábban úgy volt végrehajtásért felelős elnökhelyettes az EU-s források elosztásárt felelős Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnél (NFÜ), hogy több közbeszerzési tanácsadó cégben is érdekeltsége volt. Ez azt jelenti, hogy egy-egy projekt esetében szerepet vállalhatott az előkészítés és a kivitelezés során is – írja a 24.hu.

Az OLAF szemét a leginkább az szúrta az ügyben, hogy Homolya Róbert két cége, a Projekt.hu Bt. és az Euro-Procure Kft. 2009 és 2011 között alvállalkozóként részt vett a közbeszerzési tanácsadó cég, a Provital Zrt. munkájában. Nyolc összeférhetetlenségi ügyből a hivatal kettőben tett javaslatot a EU-s támogatási összeg 100 százalékának a visszafizettetésére. Az egyik ügy a székesfehérvári Szent István Múzeum 651 milliós projektje, amelyben közbeszerzési tanácsadóként a Project.hu-n keresztül Homolya Róbert személyesen vett rész 2009-2010-ben. A másik ügy az abádszalóki önkormányzat 3,3 milliárdos projektje, amelybe az Euro-Procure szállhatott be. Az első esetben az EU-s támogatást  2010. július 23-án hagyták jóvá, amikor Homolya Róbert már NFÜ elnökhelyettese volt. A másodikra 2011 októberében bólintottak rá. Hat ügyben az OLAF elfogadta az Orbán kormány érveit, de a székesfehérvári és az abádszalóki ügyben a 85 százalékos EU-támogatás miatt 3,3 milliárd forint ot hajtana be büntetésként Magyarországon. 

Homolya Róbert szerint ezek „régebbi, bagatell” ügyek

Homolya Róbert egyébként úgy lehetett alvállalkozója a Provitalnak, hogy ennek a cégnek a jogelődjében, a Pro-Vital 2000 Kft. -ben többségi tulajdonos volt 2005 decembere és 2008 márciusa között. A Probitalban 2009-ig szintén benne volt.

Az államtitkár hétfőn a Hír TV-nek azt mondta, „nagyon bagatell” ügyekről van szó.

Éppen tegnap írtuk meg, hogy Polt Péter legfőbb ügyész egy, Hadházy Ákos LMP-társelnöknek adott írásbeli válaszából kiderült, tíz kormányzati, politikai korrupciós gyanút felvető ügyet odáznak el további hónapokig, azaz a nyomozás lezárása nem várható a következő hónapokban. Ilyen a Provital-ügy is, amelyhez Polt azt írta: a különböző települési önkormányzatok és a Provital Zrt. között kötött közbeszerzési tanácsadói szerződések kapcsán az OLAF főigazgatójának ajánlása alapján elrendelt nyomozást a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Bűnügyi Főigazgatóság Központi Nyomozó Főosztálya folytatja, különösen nagy vagyoni hátrányt okozó költségvetési csalás bűntette és más bűncselekmények miatt. A nyomozás folyamatban van, annak jelenlegi határideje 2018. július 6. napja. „A nyomozás során gyanúsítotti felelősségre vonás eddig nem történt. Az ügyről a nyomozás érdekeire tekintettel további tájékoztatás nem adható" – állt a legfőbb ügyészi a sablonválaszban ennél az ügynél is.

Korábban a Provital írta az FTC stadion közbeszerzési dokumentációját, de emellett számos vidéki, fideszes vezetésű önkormányzatnak és kormányzati szervezetnek is dolgoznak. A Provital elődje a Pro-Vital 2000 Kft-t volt, amelynek egyik tulajdonosa vezette államtitkári rangban a Nemzeti Fejlesztési Irodát, majd Lázár János közbeszerzési ügyekért felelős miniszteri biztosnak nevezte ki.

A 24.hu szerint Homolya még a 2010-es fideszes halatomátvétel előtt lett a párt befolyásos uniós pályázati szakértője, önkormányzati szinten 2006-tól részt vett ilyen projektekben, majd a kormányváltás után karrierje rohamosan ívelt felfelé. A 24.hu szerint inkább Mészáros Lőrinc köreihez volt köthető, Simicska Lajosék ellensúlyaként érkezett a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséghez, de Lázár János Miniszterelnökségénél is dolgozott 2012-től.

„Közben Homolya megkerülhetetlen ember lett a közpénzszivattyú szempontjából kulcsfontosságú közbeszerzési ügyekben. Ő felügyelte az új közbeszerzési törvényt miniszteri biztosként, de ugyancsak felelőse lett a közgéptelenítésként is értelmezhető M4-projekt befejezésének”

– írták.