Megzsarolták a Hír Televízió teljes hírszerkesztőségét, vagy maradnak, vagy bezár a csatorna | Netrix Media Systems

Megzsarolták a Hír Televízió teljes hírszerkesztőségét, vagy maradnak, vagy bezár a csatorna

2018. augusztus 1. 16:18 - szerző: Biró Marianna

Volt, aki sírva hagyta el a Hír Televízió épületét – nem azért, mert kirúgták, hanem azért, mert nem. Mintegy háromszáz újságíró, szerkesztő, technikai szakember került csapdahelyzetbe a visszafoglalt csatornánál, mások önként, vagy kényszerből távoztak.

Kétszázhetven ember sorsát, egzisztenciáját helyezte Szikszai Péter, a Hírt Televízió régi-új vezérigazgató helyettese a csatorna hírszerkesztőségének, így a híradókat szerkesztők és a készítők, a riporterek és stábtagok kezébe – értesült a 168 Óra. Forrásaink szerint tette mindezt úgy, hogy az érintetteknek azonnal kellett döntést hozniuk: maradnak, elkészítik a Hír Televízió esti hírműsorait, vagy azonnali hatállyal távoznak, de akkor az egész „kóceráj" bezár.

Magyarán a mai, cunamiszerű kirúgási hullám után a csatornánál maradt 270 ember munkájának vége lenne, hiszen – mint azt Szikszai állítólag mondta – „nekünk van már tévénk", így „semmibe sem kerül" bezárni a Hír TV-t.

Ez az opció egyébként még jelenleg is fennáll, hiszen noha ezek után a híradós riporterek és műsorkészítők testületileg maradtak – más választásuk nem is lévén, hiszen végkielégítés és a minimálisra szűkült médiapiacon történő elhelyezkedési esélyek nélkül ez nem igazi kérdés – akkor is a bezárással, sőt a bármikori bezárással néznek szembe, ha Szikszai és Liszkay Gábor „médiatanácsadó" esetleg a jövőben úgy látják, nem valósult meg az ideológiai átállás.

Az ráadásul, hogy a Hír TV-t a 2015 előtti „irányba", tehát a klasszikus kormánypropagandára kell áthangolni, ami nemcsak műsorstruktúrában, eddigi műsorok azonnali megszüntetésében, hanem a megszólalók és megszólaltatottak, a híranyagok feldolgozásmódjában, valamint a tartalom szellemiségében is meg kell jelenjen, állítólag már Szikszai első, még Nyerges Zsolt tulajdonos jelenlétében elhangzott tájékoztatójában is szerepelt utalásként.

Ám ez utóbbi fenyegetés már kifejezetten a hírműsorok készítőinek szólt, méghozzá úgy, hogy a többi munkavállaló teljes bizonytalanságban állt kint és várta, hogy velük is közöljék: mi lesz a sorsuk. Így kellett a rapid kirúgások, s a kormányzati „szellemiségnek" meg nem felelő műsorvezetők elbocsátása után a hírkészítőknek döntést hozniuk, s ebben a környezetben kell majd dolgozniuk is.

Fotó: Biró Marianna

Ráadásul a hírszerkesztőséget már teljesen nyíltan arról tájékoztatta Szikszai, hogy a 2015 előtti politikai ideológiai kötöttség mentén fognak dolgozni.

Mindezek után aligha meglepő, hogy az „újjávarázsolódó", avagy visszafoglalt Hír TV – állítólag éppen a sok-sok dolgozó által jól ismert, ám nem sokra becsült Mentes Katalin újdonsült hírfőnök utasítására – elsőként Orbán Viktor tusnádfürdői beszédét vetítette le.

Érdemes is felidézni az ott elhangzottakat, a miniszterelnök ugyanis mindössze négy napja adta ki a jelszót: „...valóban egy új szellemi és kulturális megközelítésre van szükség a harmadik kétharmad után, és mi tagadás... nagy változások előtt állunk".

A kormányfő és köre nem várt, most és azonnal bekebelezték a Hír TV-t, ami az esetükben olyanokat jelent, mint például hogy „újra jobboldali" lesz a csatorna, lekerülnek a műsorról a „szélsőbaloldali és szélsőjobboldali szereplőket felvonultató" produkciók, s hogy a „polgári oldal visszavette a tévéjét". Hogy azonban valójában milyen értékrendhez való igazodási kényszert jelent mindaz, ami ma történt, azt nemcsak a munkavállalókkal való kegyetlen, valamiért kifejezetten bosszúszomjas bánásmód, hanem a kormánypropaganda hozzáállása is egyértelműsít.

Elég sokatmondó például a Magya Idők kormánylap mindent tudó, ám a helyszínen fel nem tűnő tudósítójának félmondata, miszerint: „a rövid állománygyűlés előtt Liszkay Gábor, aki az úgynevezett G-napig a Hír TV elnöke volt, most lapunk, a Magyar Idők ügyvezetője, többségi tulajdonosa, a Mediaworks igazgatósági tagja és elnök-vezérigazgatója, a Karc FM tulajdonosa megerősítette, hogy médiatanácsadó lesz az újrahangolt televíziónál."

Az sem véletlen, hogy Nyerges Zsolt után a szót a tévétársaság új vezérigazgatója, Répásy Bálint vette át, aki azzal kezdte, hogy „szektoron kívülről” érkezik, külgazdasági, projektmenedzsmenti és vállalatirányítási tapasztalata van. „Vállalati menedzserként érkezik a Hír Tv élére is" – mondta Répásy – majd felsorolta a napi ügyeket intéző vezetőket. Elsődleges feladata a működés, folyamatok felülvizsgálata és az „esetleges szükségszerű módosítások” elvégzése lesz, ami szerinte főként a pénzügyeket jelenti. Mindezek ellenére nem két helyettese, Szikszai és Korda Judit jelentették be a személyi döntéseket, hanem a végrehajtó, azaz maga Répásy közölte a kirúgott érintettekkel, hogy mi a sorsuk.

Elsőként az eddigi vezért, Tarr Pétert, majd a tévé arcait, Kálmán Olgát, Csintalan Sándort, Bodacz Balázst, Lampé Ágnest és Teszári Nórát bocsátották el, a munkavégzés alól azonnal felmentve őket. Ezután következtek a szerkesztők, köztük a híradó eddigi vezetője, a hírfőnök Nagy Zoltán, a hírháttér-műsorokért felelős György Zsombor és Zimon András is. Összesen kilenc műsorvezetőt kirúgtak, mások önként távoznak, ami az újdonsült vezetők nyilatkozatai alapján nem szorul különösebb magyarázatra. Megszűnnek műsorok, így a Szamizdat, a Reggeli járat, az Egyenesen Plusz, a Szabadfogás és Csintalan Sándor műsora, a Tantusz is.

Fotó: Biró Marianna

Ráadásul, miközben a személyes és kevésbé személyes, mint inkább csoportos elbeszélgetések zajlottak, információink szerint Mentes Katalin már a ma esti híradó áthangolásával volt elfoglalva. Mentes 2015-ig a a Hír TV híradójának főszerkesztője, majd az Echo TV hírigazgatója volt, ahonnan idén februárban távozott élettársával, Szikszai Péterrel együtt. Ezentúl az ő kezében lesznek a Hír TV hírei. Visszatér továbbá a csatornához a korábban innen távozott Földi-Kovács Andrea, az Echo TV műsorvezetője is, állítólag már ma elkezdték számára gyártani a főcímet.

Hogy tehát a totális hatalomátvétel nem volt előkészítetlen és kigondolatlan, az egyértelmű. Orbán Viktor és propagandistái végleg le kívánnak számolni a megmaradt, magát függetlennek tekintő sajtóval.