Levélben mondta le a Magyar Állami Operaház igazgatója szerda este a Billy Elliot 15 előadását

2018. június 21., 13:20

Szerző:

Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház igazgatója szerda este levélben tájékoztatta a Billy Elliot című musical stábját, hogy a tervezett előadások közül 15-öt lemondanak

– írja a birtokába jutott levél alapján a 444. A portál emlékeztet: a szezonban először kedden játszották a darabot, Ókovács ezután tájékoztatta a hónapok óta próbáló stábot az előadások ritkításáról.

Mint emlékezetes, június 1-én a Magyar Időkben publicisztika jelent meg egy N. Horváth Zsófia nevű szerző tollából, ami nagyjából arról szólt, hogy ha egy ártatlan, heteroszexuális fehér magyar gyermek megnézi az előadást, attól sajnálatos módon bemelegedik. A 444 szerint persze az is kétséges, hogy N. Horváth vagy kicsoda egyáltalán látta-e a darabot, mert szerinte a darab üzenete, hogy ha egy kisfiú foci helyett balettozni szeretne, az menten buzi lesz.

Ókovács június 4-én válaszpublicisztikában próbálta tisztázni magát a Magyar Idők bornírt vádjai alól, és a művészet autonómiáját emlegette, csakhogy két nappal később visszakozni kényszerült- Azt nem tudni, hogy minek a hatására hátrált meg, de ekkorra már Jeszenszky Zsolt a Figyelő online felületén közzétett közzé egy hasonló hangvételű írást, amely szintén arról értekezett, hogy a Billie Elliot című darab heteroszexuiális fiúkat befolyásolhat, főként azokat, akik csalódásokon mentek át, esetleg visszautasították őket lányok, ezért aztán hajlamosak bemelegedni. (Mindez véresen komoly.)

Erre jelent meg Ókovácsnak az Origón is egy írása „Meleg helyzet, avagy kiborul a Billy" címmel, s történetesen magyarázkodva, nem pedig helyretéve a butaságokat, mint a szombati válaszcikkben. Sőt, saját korábbi írását „hirtelennek" nevezte Ókovács, aki ezután azzal állt elő, hogy sajnálatos módon nem nyúlhatnak bele a színpadra vitt történetbe: „némi retuson kívül másra nem ad módot a jogtulajdonos, 150 előadást volt muszáj vállalni és rendszeresen, akár anonim módon is ellenőrizhetik a minőséget.”

Fotó: MTI/Balogh Zoltán

A főigazgató érvei között ekkor már szerepelt, hogy a főszereplő nem is meleg. „Billy nem meleg srác, ez félreérthetetlenül kiderül az előadásból.” Csakis egy mellékszereplő lehet, hogy meleg, de ő sem biztosan. „Billy haverja, a darabban egy darabig megjelenő mellékszereplő, Michael talán az lesz majd, de ez nem derül ki félreérthetetlenül az előadásból.” Sőt, őt amennyire lehetett, igyekeztek is kihúzni a jelenetek közül. „A mi 2016 júliusában bemutatott verziónkban Michael szerepéből és jelentőségéből húztunk, Billyén emeltünk”. Végső soron pedig: „A Billyt eleve korhatárkarikával játsszuk, egy 14 év feletti gyermek már nem is gyermek”

Ráadásul Ókovács még egy hűségesküt is elrebegett: „Az ember nem azért kerül egy országos hatáskörű intézmény élére, hogy azt a személyes képére formálja: nekem természetesen van véleményem, világlátásom, származásom, nemzeti és nemi identitásom, hitem, egyebem, amelyeket igyekszem karakteresen képviselni, súllyal esnek a latba az intézmény műsorát tekintve is, de az ország egyetlen opera- és balettszínházát vezetve a saját ízlésem nem lehet mindenek és mindenki feletti, az ilyesmit hívják méltányosságnak”

Ez azonban kevésnek tűnt, így most törölte a darab 15 előadását is. Ókovács ezt azzal indokolta, hogy „a negatív hangvételű kampány" hatására „jelentős mértékben visszaesett" a jegyértékesítés. Ami a 444 szerint elég hihetetlennek tűnik, tekintettel arra, hogy a Jegymester oldala alapján csak olyan előadásokat sorolnak fel, amelyekre már vagy elfogyott a jegy; vagy nem értékesítenek jegyet, mert az Opera törölte az előadást.

Az esetet korábban Nyáry Krisztián irodalomtörténész a Facebook-oldalán úgy értékelte: „Még három éve sem hittem volna, hogy erre az új világra éppen Ókovács Szilveszterrel együtt kell majd rácsodálkoznom. De lehet, hogy csak az agy zsugorodik a melegben”